Tamron kondigt ontwikkeling 150-600mm f/5-6.3 VC USD aan
Eind 2012 dook een patent op van Tamron waarin een 150-600mm zoom te zien is. Nu heeft de fabrikant de ontwikkeling officieel bekendgemaakt. De 'ultratelezoom', zoals Tamron het noemt in een persbericht, is de opvolger van de huidige 200-500mm f/5-6.3.
VC en USD
De nieuwe Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 krijgt niet alleen een groter bereik, ook wordt de zoom voorzien van VC-beeldstabilisatie en een ultrasone USD-scherpstelmotor. Deze twee technieken ontbraken op de 200-500mm.
Het objectief is geschikt voor fullframe- en aps-c-camera's. Op laatstgenoemde krijg je een bereik van zo'n 225-900mm (cropfactor 1,5x) in 35mm-equivalent. De toevoeging van beeldstabilisatie is dan ook geen overbodige luxe.
Lensontwerp
Tamron belooft hoge beeldkwaliteit. Het lensontwerp bestaat uit 20 elementen in 13 groepen, met drie LD-elementen (Low Dispersion). Het glas is voorzien van een nieuwe eBAND-coating (Extended Bandwidth & Angular-Dependency), gebaseerd op nanotechnologie. De minimale scherpstelafstand bedraagt 2,7 meter. Negen afgeronde diafragmalamellen moeten voor fraaie bokeh zorgen.
Afmetingen en gewicht
De Tamron 150-600mm f/5-6.3 krijgt een gewicht van 1951 gram, heeft een diameter van 106mm en lengte van 258mm. De filtermaat bedraagt 95mm.
Prijs en beschikbaarheid: nog niet bekend
De Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD, zoals het objectief voluit gaat heten, wordt ontwikkeld voor Canon, Nikon en Sony. Wanneer de 'ultratelezoom' op de markt komt en tegen welke prijs is nog niet bekend.
Als hij wijd open goed scherp
Als hij wijd open goed scherp is en niet te duur, kan dit wel eens mijn opvolger van de Canon 100-400 worden.
nou 1000 euro gaat die kosten
nou 1000 euro gaat die kosten, hoop lens voor prima prijs volgens mij, wel het overwegen waard dit ding, leuk voor op safari
Zeker een interessant
Zeker een interessant objectief voor die prijs. Ben wel benieuwd naar de tests tegen die tijd op DxO. Paar samples zijn op deze website te vinden, ziet er niet onaardig uit. http://blog.naver.com/sp_marketing/70179201020