Sony NEX-FS700: Slow-motion in De Nieuwe Wildernis
Tekst en beeld: Daniel Kuipers en Stijn te Hennepe
(Dit artikel verscheen eerder in DIGIFOTO Pro Masterclass 2.2012)
In de meest extreme omstandigheden zoals bijvoorbeeld sneeuwstormen, zijn we altijd teruggevallen op onze betrouwbare dslr's. Tijdens de afgelopen jaren hebben we hier goede, maar ook minder goede ervaringen mee gehad. Eigenlijk zijn we op zoek naar een camera die de tekortkomingen van de spiegelreflexcamera's teniet kan doen.
In die zoektocht liepen we de Sony NEX-FS700 tegen het lijf. In deze praktijktest zoeken we uit hoe Sony's hoge snelheidsmonster zich verhoudt tot dslr-camera's en hoe de filmcamera in te zetten is voor natuurfilms.
Stijn te Hennepe met de Sony NEX-FS700 in de aanslag. De camera werd gebruikt met een Sony 80-400mm-objectief
De Nieuwe Wildernis
Ter promotie van de natuurfilm De Nieuwe Wildernis, geproduceerd door EMS films, kregen we de opdracht een korte behind-the-scenes-film te maken over de filmcrew en de gear die door hen gebruikt wordt.
Begeleid door de crew hadden wij de gelegenheid om door de moerassen van de Oostvaardersplassen te banjeren en heel dicht bij het wild te komen. Een uitstekende gelegenheid om te zien hoe de Sony NEX-FS700 presteert onder verschillende omstandigheden.
Ergonomie
Dslr's met filmfunctie zijn en blijven in hoofdzaak fotocamera's. Ze maken vaak fantastische filmbeelden, maar de ergonomie is gebaseerd op het gebruik voor fotografie. Er zijn dus veel accessoires nodig om er fatsoenlijk mee te kunnen filmen.
Een voor de hand liggend maar zeer duidelijk verschil, is dat Sony's NEX-FS700 in eerste plaats een filmcamera is. Er zijn bijvoorbeeld twee XLR-ingangen, een hoofdtelefoonuitgang, een handvat met een recordknop en een omklapbare monitor. Om maar even een paar dingen te noemen die het filmen een stuk aangenamer maken dan met de dslr.
Maar ook op dit gebied hadden sommige dingen nog wat beter uitgedacht kunnen zijn. Een simpel voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om bepaalde knoppen zelf een functie toe te kennen. Deze knoppen zitten allemaal bij elkaar op één plek, waarom komen de knoppen op de het handvat hier niet voor in aanmerking?
Daniel Kuipers bedient Sony NEX-FS700 uitgerust met externe monitor (SmallHD DP6)
Behuizing
Spiegelreflexen hebben een geweldige kleine vorm. Handig om mee te nemen op reis, maar zoals gezegd, er zijn extra onderdelen nodig om er fatsoenlijk mee te kunnen filmen. De NEX-FS700 verrast ons met zijn relatief kleine voorkomen en voelt ook erg licht aan.
Dat is te verklaren gezien de kunststof behuizing, waardoor de camera ook wat meer plastic aanvoelt dan bijvoorbeeld de Canon 7D waar we vaak mee filmen. Ook is de Sony NEX-FS700 niet afgeschermd tegen weer en wind, zoals dat bij de Canon het geval is. We durfden tijdens deze praktijktest niet te proberen hoever je met de NEX-FS700 kunt gaan, maar we gaan er vanuit dat je er mee op moet passen tijdens uitdagende weersomstandigheden.
Monitor
Meestal plaatsen we een externe SmallHD DP6-monitor op de camera's die we gebruiken, aangezien de geïntegreerde schermpjes niet geweldig zijn.
De monitor van de NEX-FS700 is daar geen uitzondering op. Het scherm geeft je wel duidelijke informatie over de instellingen, maar je focus bepalen aan de hand van het ingebouwde scherm is lastiger. Bij het filmen in de natuur krijg je maar zelden een tweede kans, je wilt er dus zeker van zijn dat je optimale controle over de focus hebt.
Het 3,5-inchscherm van de NEX-FS700 heeft wel een prettig hoge resolutie van 921.000 beeldpunten en met name de mogelijkheid om het schermpje om te klappen zorgt ervoor dat de monitor van de Sony NEX-FS700 beter te gebruiken is voor video dan de meeste dslr's.
Slow-motion
In het verleden hebben we slow-motionbeelden opgenomen met de Canon 7D. Dat werkt aardig door met 50 of 60 bps op te nemen en dat vervolgens vertraagd af te spelen, maar de resolutie daalt dan naar 720p.
De Sony NEX-FS700 is anders. Héél anders. De super-slowmotionfunctie is één van de speerpunten van deze camera en we kunnen er kort over zijn: het resultaat heeft ons compleet weggeblazen.
Met de Europese PAL-versie van de NEX-FS700 kun je kiezen uit 100 bps, 200 bps, 400 bps en 800 bps. Als je geen compromis wilt doen in de beeldkwaliteit, dan is 200 bps de maximale snelheid. Bij hogere snelheden wordt de sensor sneller uitgelezen met behulp van 'line skipping', waardoor er aliassing in beeld komt en de scherpte afneemt.
Bij 400 bps is de effectieve resolutie 1920 x 540 pixels, bij 800 bps benut je slechts nog ongeveer 200 beeldlijnen, bovendien wordt hierbij het beeld gecropt. Dit betekent echter niet dat deze laatste twee functies onbruikbaar zijn. Vooral bij organische vormen met niet al te veel contrast, zoals water, is 400 bps prima te gebruiken.
Zelfs op 800 bps zijn sommige beelden soms nog best acceptabel om je verhaal te vertellen. Maar uiteindelijk ging er voor ons niets boven de kwaliteit op 200 bps.
Drie opties
De NEX-FS700 geeft je drie opties om de high-speed-opname te starten: Start Trigger, End Trigger en End Trigger Half.
Start Trigger werkt zoals je met de meeste opnameknoppen gewend bent; je drukt op de knop en de opname begint. De buffer voor de super-slow-motions is echter gelimiteerd tot 9 seconden.
De End Trigger optie werkt heel prettig. Bij deze optie druk je de opnameknop in nadat de actie heeft plaatsgevonden. De camera slaat dan de buffer op van de afgelopen 9 seconden. Dus gewoon richten op je wildlife naar keuze, wacht totdat er iets gebeurt en druk op de knop.
Dit helpt enorm bij het vastleggen van onvoorspelbare acties, zonder dat je het moment hoeft te missen.
End Half Trigger doet hetzelfde als End Trigger, behalve dat deze de laatste 5 seconden vastlegt in plaats van de laatste 9 seconden.
Na de slow-motionopname heeft de camera even tijd nodig om de data te verwerken. Hoe meer beelden je per seconde opneemt, hoe langer dit proces duurt (ongeveer de tijd die het duurt om dezelfde opname met 25 bps af te spelen).
Tijdens dit proces zie je de opname in slow-motion voorbijkomen. Zo kun je gelijk beoordelen of het is geworden wat je voor ogen had. Je hebt de mogelijkheid om het proces te annuleren, waarna je vrijwel meteen weer verder kan gaan met een nieuwe opname. De data die verwerkt is, voordat je annuleerde, wordt gewoon opgeslagen en is alsnog bruikbaar!
Het grote nadeel van de super-slow-motion op de NEX-FS700 is dus dat je moet wachten op het verwerkingsproces voordat je het volgende shot kan maken. In de Oostvaardersplassen rennen hordes van wel duizend paarden over de vlaktes. Een geweldig gezicht, waarbij super-slowmo's geen overbodige luxe zijn. Hier liepen we wel tegen de wachttijd aan die nodig is om je voorgaande slowmo-shot te verwerken. We hebben daardoor een aantal mooie potentiële shots moeten laten gaan. Bij het maken van een natuurfilm kan deze wachttijd dus een vrij groot nadeel zijn.
Dynamisch bereik
Op het moment dat de zon ondergaat op de Oostvaardersplassen komt het prachtige natuurgebied het meest tot zijn recht. Het 'magische uur', vlak voor de zonsondergang, vraagt veel van het dynamisch bereik van de Super35mm-sensor in de NEX-FS700.
Het valt meteen op dat het dynamisch bereik veel groter is dan dat van menig dslr. Per ongeluk ontdekten we echter ook een raar fenomeen bij de NEX-FS700. Toen een vlucht vogels voor de ondergaande zon langs vloog, leken ze achter de zon langs te vliegen. Waarschijnlijk heeft dit met de 'highlight rolloff' te maken, de manier waarop hooglichten afgehandeld worden door de camera.
Sony NEX FS-700 still
Ruisprestaties
In slechte lichtomstandigheden komt de NEX-FS700 ook goed uit de verf. De beeldruis is heel fijn van structuur en heel acceptabel. De vergelijking met dslr's als de Canon 7D is lastig, aangezien die snel artefacts laten zien door de codering, waardoor de ruis overstemd wordt. Bij de NEX-FS700 is dat niet het geval en dat is natuurlijk positief.
Scherpte en resolutie
We hebben dslr's al tijdens veel van onze filmexpedities gebruikt en we zijn gecharmeerd van de mooie plaatjes die er uitkomen, we moesten even wennen aan de veel scherpere beelden die de op video toegespitste sensor van de NEX-FS700 produceert.
Ondanks dat de camera in 1080p schiet, net als dslr's, hebben de videobeelden veel meer detail. Bovendien is er een firmware-upgrade op komst waarmee je in 4K-resolutie kunt filmen via de 3G-SDI-output, daar kijken we met smart naar uit.
Kleurprofielen en post-productie
De NEX-FS700 geeft je keuze uit verschillende kleurprofielen (color profiles). Als je graag in het montageproces de kleurenbewerking doet, dan biedt de NEX-FS700 vier zogenaamde cine-profiles. Deze creëren beelden met weinig contrast en de hooglichten worden beter afgerond.
Ook de uitstekende AVCHD-codering die de NEX-FS700 gebruikt, zorgt ervoor dat je veel meer speelruimte hebt om je beeld achteraf op te poetsen dan bij codecs die dslr's gebruiken. Dit ondanks het feit dat de bitrate van een dslr vaak flink hoger ligt dan de 28Mbps van de NEX-FS700.
Rolling Shutter
'Rolling shutter' is een verschrikkelijk fenomeen bij het filmen met je dslr. Vooral bij natuurdocumentaires, waarbij je veel gebruikmaakt van lange objectieven, loop je snel tegen dit probleem aan.
We hebben een aantal nare ervaringen gehad met de Canon 7D en 5D Mark II. Zet je de NEX-FS700 naast deze camera's dan zie je een groot verschil. Ook de NEX-FS700 heeft er last van, maar in aanzienlijk mindere mate dan de Canon's. Alleen als je een supersonische tenniswedstrijd filmt zul je het probleem echt zien.
In de praktijk hebben we weinig last van 'rolling shutter' gehad. Ook in de super-slow-motionfunctie treedt het effect nauwelijks op.
Opslag en accu
Je kunt meerdere uren opnemen op een 32GB sd-kaart. Je hoeft dus niet telkens kaarten te wisselen, waardoor je apparatuur minder kwetsbaar is tijdens een regenbui, zand- of sneeuwstorm.
Sony gebruikt al geruime tijd dezelfde soort accu's voor veel soorten camera's. In de NEX-FS700 is dat de NPF-970. De batterij is robuust, makkelijk in gebruik en bovenal heeft deze een geweldige levensduur.
Tijdens een filmexpeditie in de natuur is het erg vervelend om telkens je accu te moeten wisselen. Elke wissel vergroot de kans dat je net dat ene 'moneyshot' misloopt. We hebben bijvoorbeeld ook de RED Scarlet overwogen, maar juist om deze reden (en het zware gewicht) hebben we deze camera afgewezen.
Tijdens onze praktijktest lieten we de NEX-FS700 meestal in stand-by staan, om geen enkel moment te hoeven missen. De NPF-970-batterij hield onze camera bij normaal gebruik makkelijk vijf uur op de been.
Conclusie
Een professionele dslr met alle benodigde accessoires om goed te kunnen filmen kost ongeveer de helft van de Sony NEX-FS700. Die dslr maakt dan ook nog eens fantastische foto's.
De Sony NEX-FS700 heeft een prijskaartje van ongeveer 8000 euro en we denken er niet eens aan om er serieus foto's mee te maken zoals met een dslr. Sony's NEX-FS700 is dan ook echt een videocamera. De goede ergonomie voor het filmen, haarscherpe beelden, goede AVCHD-codec en toekomstige mogelijkheid voor 4K-output maken de NEX-FS700 zijn prijs wat ons betreft zeker waard.
Maar het is bovenal de super-slow-motionfunctie die de NEX-FS700 een bijzondere camera maakt. Op snelheden boven de 200 bps zijn de beelden niet perfect, maar dat kan je ook niet verwachten voor deze prijs. Ondanks de wachttijd bij het verwerken van de slow-motionshots, hebben we geweldige beelden kunnen schieten.
Van de snelle dynamische shots van outdoor-gear tot aan de rustieke natuur van de Oostvaardersplassen. De Sony NEX-FS700 heeft ons filmplan geen moment in de weg gezeten, maar juist naar een hoger niveau getild. Onze keus is gemaakt, we zullen de Sony NEX-FS700 toevoegen aan het arsenaal van TundraTree. Onze dslr's nemen we voortaan mee als 'second unit' en natuurlijk om geweldige foto's mee te maken.
Specificaties
- Sony NEX-FS700
- Prijs: ca. € 8000,-
- Sensor: Super35mm-cmos
- Resolutie: 8,3 megapixels
- Video: 1080p @ 25, 50, 100, 200, 400, 800 bps
- Lensvatting: Sony E-mount
- Scherm: 3,5-inch uitklap-lcd (921.000 beeldpunten)
- Afmetingen: 26.5 x 101.5 x 193.5 mm
- Gewicht: ca. 1,4 kg
- Info: www.sony.nl/pro
Over de auteurs
Stijn te Hennepe
Tijdens zijn vele reizen als freelancer groeide bij hem het besef dat we als mens een directe verbinding hebben met de natuur. Dit staat sindsdien centraal als inspiratiebron bij zijn beeldende uitingen. Met het winnen van de Burgemeester de Bruin aanmoedigingsprijs in 2011 zette hij een nieuwe stap in zijn carrière en besloot hij zijn passies en krachten te bundelen met Daniel Kuipers. Samen passen zij nu hun ervaring toe in hun mediabedrijf TundraTree, waarbij liefde voor natuur, reizen en beeldende media bij elkaar komen.
Daniel Kuipers
Tijdens zijn opleiding Toegepaste Kunst en Techniek heeft hij zijn creatieve inslag weten te ondersteunen met technische en commerciële vaardigheden. Als freelance filmmaker reisde hij de wereld rond en verloor hij zijn hart aan de diversiteit van cultuur en natuur. Dit resulteerde uiteindelijk in 'The Last Sun', een succesvol filmproject in Noorwegen dat hij volledig naar eigen idee produceerde.
Website: www.tundratree.com
Mooie review! Duidelijk een
Mooie review! Duidelijk een camera die boven de DSLR uit steekt. Mijn keuze is gemaakt!
Gebruik sinds jaar FS700 tot
Gebruik sinds jaar FS700 tot volle tevredenheid. Ben onder de indruk van jullie opnames. Chapeau!
Een prachtige camera. Zeker
Een prachtige camera. Zeker de super slow motion is geweldig.
Uiteraard werk je grotendeels met focus pulling. Maar ben zeer benieuwd wat er gebeurt als je met AF-C werkt.
Vooral bij heel dichtbij werkt dat soms beter. Blijft hij dan 't onderwerp scherp houden?
Hebben jullie daar ervaring mee?
En hebben jullie ervaring met Nikon lenzen op de camera.
Fotograferen doe ik met een D810. En heb daar 't nodige glas bij.
En is er enige ervaring met 4k? Niet dat ik daar helemaal van wakker lig. Maar 't heeft voor de toekomst geheid wat voordelen.