‘Sommige foto’s moeten nou eenmaal in kleur’ - in gesprek met fotowedstrijdwinnaar Willem Kuijpers
Opvallend kleurrijke plaat
De foto van fotograaf Willem Kuijpers viel op ten opzichte van andere inzendingen door de technische kwaliteit, maar ook omdat het een heel ander soort beeld was. ‘De foto heb ik gemaakt in Oaxaca Mexico tijdens Día de los Muertos, de dag van de doden, hier Allerzielen genoemd,’ vertelt de fotograaf.
Waar de meeste inzendingen in zwart-wit waren ingezonden was dit een opvallende plaat in kleur. ‘Straatfotografie is heel vaak zwart-wit, alsof dat zo zou moeten zijn, maar natuurlijk is dat niet het geval. Fotograaf Martin Parr werkt bijvoorbeeld ook in kleur. Het hangt een beetje van het onderwerp, maar in dit geval móest het gewoon kleur zijn dat kon niet anders, onder andere door de kleur van de kleding die eromheen was.’
De fotograaf kiest niet voordat hij gaat fotograferen voor kleur of zwart-wit, maar past het wel bewust toe. ‘Zo heb ik een aantal foto’s die per definitie in kleur moeten, daar is geen discussie over. Als kleur wat meer stoort dan zet je een foto in zwart-wit om, maar ik kan dat nooit van tevoren zeggen. Ik fotografeer op straat en zie dingen zoals ik ze zie. Soms werkt een beeld dan wel en een andere keer werkt het niet.’
De foto lijkt haast geposeerd, maar is dit zeker niet. ‘Het was een bijzonder toeval. Echt een kadootje. Vooral omdat één iemand de andere kant op kijkt dan de andere twee, dat past echt perfect.’ Willem werkt vaak voor een langere tijd aan een onderwerp. ‘Het heet Día de los Muertos, maar het is eigenlijk een week. Je hebt daar allerlei kleine optochtjes met doodskoppen en geraamtes en dit was zo’n plek waar zo’n optochtje zou gaan starten. Ik ben bij voorkeur altijd een paar uur van tevoren op een plek aanwezig, want dan gebeurt er van alles op straat.’ Meestal is de optocht zelf minder interessant. ‘Dan klopt het allemaal en dat is nu nét wat we niet moeten hebben.’Passie voor het werk
Waar Willem ooit begon met fotografie als zijn hobby, werd het voor hem al snel zijn werk. Hij maakte trouwrapportages en familieportretten en bouwde uiteindelijk zijn portfolio door naar product-, studio- en bedrijfsfotografie. ‘Eind jaren negentig kwam digitale fotografie opzetten en dat was nét op tijd, want vlak daarvoor begon het me een beetje te vervelen, omdat ik altijd in de studio bezig was met stilstaande objecten. Met de digitale camera kwam er een nieuwe uitdaging waar ik vol in ben gedoken.’
De fotograaf maakte twee verschillende (zelfprint)boeken, waaronder Sicilly with passion, over de bijzondere evenementen rondom de kruisweg in Sicilië, waar verschillende culturen samenkomen zoals Grieks orthodox, Noors, Spaans, Europees Katholiek en allerlei heidense varianten. Inmiddels is de fotograaf met pensioen, maar heeft hij nog steeds freelance een aantal klussen.
Prijs: Godox Speedlite V860II
Willem Kuipers won met zijn foto de Godox Speedlite V860II. Dit is een reportageflitser die heel intuïtief te bedienen is met de duidelijke knoppen en het centrale instelwiel. De reportageflitser heeft een goede grip en heeft een zowel kantel- als roteerbare knop. Voor extra betrouwbaarheid is er een beveiliging tegen oververhitting toegevoegd en de flitser kan als master dienen voor andere flitsers maar is ook compatibel met het draadloze Godox X-systeem waarbij je flitsers in vijf groepen kunt opdelen en kunt beschikken over 32 kanalen voor eindeloos veel creatieve mogelijkheden. Met dank aan Disnet voor het beschikbaar stellen van deze prijs.In de fototas van Willem Kijpers
- Nikon D800e
- Nikkor f/2.8 / 17-35 mm
- Nikkor f/2.8 / 24-70 mm
- Nikkor tilt/shift f/2.8 / 24 mm
- Nikkor f/2.8 / 70-200 mm
- Fuji XH-1
- Fuji Pro-1
- Fuji f/2.0 / 35 mm
- Fuji f/2.8 / 14 mm
- Fuji f/2.8-4 / 18-55 mm
- Genoeg accu's
- Flitsers wanneer nodig.