Onopvallend fotograferen bij weinig licht

Review Sony FE 24mm f/1.4 GM & Sony FE 85mm f/1.4 GM

Eefke Burg 1911
We gingen aan de slag met de Sony FE 24mm f/1.4 GM en de Sony FE 85mm f/1.4 GM, getest met een Sony A7r III en bekeken hoe deze objectieven presteren in weinig licht.

Tekst en fotografie: Eefke Burg

Met dank aan: Aangenaam Verrast: René van der Veer, Mirjam Dales, Fokke Broersma, Hugo Misset Swaajp: Leen Gijs, Jasper Steurs, Tim Gheysens, Han van der Ven, Pianist: Bram Brouwers.

Fotograferen in een perfecte situatie is voor geen enkel objectief een uitdaging. Moeilijker wordt het als deze omstandigheden net wat minder ideaal zijn. In Utrecht was er een comedy improvisatievoorstelling waarbij we het fotograferen in een dergelijke situatie konden uittesten. Het was een wedstrijd tussen twee teams, Aangenaam Verrast en Swaajp, waarbij er relatief weinig licht was. Daarentegen waren er wél veel snel bewegende, onvoorspelbare onderwerpen. Belangrijk was dus dat de objectieven die ik bij me had lichtsterk waren én snel konden scherpstellen, óók in situaties met weinig contrast. De keus viel dan ook op de Sony FE 24mm f/1.4 GM en de Sony FE 85mm f/1.4 GM, getest met een Sony A7r III. Zelfs bij het fotograferen in deze uitdagende omstandigheden kwamen deze objectieven goed voor de dag.

Normaal gesproken ga je bij theaterfotografie voordat de voorstelling begint met de betrokken personen in gesprek om het te hebben over de voorstelling. Je vraagt aan de regisseur, de acteurs en eventueel de choreograaf wat de mooiste minuten zijn in een voorstelling en zorgt er dan voor dat je er tijdens de voorstelling klaar voor bent om deze momenten vast te leggen. Bij improvisatietheater wordt dit lastiger: immers weten de spelers voordat de voorstelling begint, vaak zelf óók nog niet wat ze gaan spelen. Wat het nog uitdagender maakt is dat je tijdens de voorstelling te maken hebt met een publiek dat op elk moment de voorstelling moet kunnen blijven volgen. In een klein theater zit dit publiek dicht op het podium. Dus is het zaak dat je je zo onopvallend mogelijk op de achtergrond opstelt.

De keuze voor een spiegelloze camera ligt voor de hand: bij een dergelijke camera kan je namelijk geruisloos te werk gaan. Hierdoor klinkt er geen geluid van het maken van foto’s en is er geen kans dat je tijdens de clou van een grap, net iets te veel geluid maakt waardoor de persoon die naast je op de bank zit het niet meer kan volgen. Een zoomobjectief kan handig zijn: echter zijn deze vaak niet lichtsterk genoeg waardoor je met het weinige licht geen foto’s kan maken bij lage ISO-waardes.

Vandaar dat onze keuze viel op een groothoek waarmee je foto’s kan maken van de gehele actie, waardoor kan het verhaal van een scène het beste worden vastgelegd, de Sony FE 24mm 1.4 GM. Daarnaast namen we ook de Sony FE 85mm 1.4 GM mee, waarmee ik dichter op de actie zat en de emoties van de personages beter kon vastleggen.

Sony FE 85mm f/1.4 GM & Sony FE 24mm f/1.4 GM: Lichtsterk en haarscherp

Beide objectieven zijn erg lichtsterk en ik kon er goed mee uit de voeten tijdens de voorstelling. Tussen de verschillende scènes was er telkens een moment waarop het licht op de laagste stand werd gezet en de spelers op muziek gingen dansen. Met zowel de 35mm als de 85mm was het mogelijk om de actie haarscherp vast te kunnen leggen en tegelijkertijd bij een ISO-waarde van 400 te fotograferen. Het scherpstellen ging soepel, zelfs op het moment dat er alleen paars licht aan stond en er weinig contrast was.

Degelijk en lichtgewicht

Beide objectieven hebben relatief gezien een klein formaat als je het vergelijkt met andere objectieven in dezelfde klasse. De Sony 24mm f/1.4 GM weegt maar 445 gram. Vergeleken met andere objectieven met dezelfde specificaties is het objectief daarmee extreem lichtgewicht. Dit is in een dergelijke situatie waarbij je veel van objectief moet wisselen ontzettend handig. De Sony FE 85mm weegt met 820 gram wat zwaarder, maar dit extra gewicht levert dan ook een ontzettend mooie bokeh op. Het objectief voelt erg degelijk aan, wat nodig is als je zo vaak van objectief wisselt. Hoewel theater improvisatie zijn uitdagingen kent, is het met de Sony FE 24mm f/1.4 GM en de Sony FE 85mm f/1.4 GM het zeker mogelijk om obstakels te overwinnen en mooie sfeervolle platen te schieten.

Samen Foto: Eefke Burg, Sony A7III, Sony FE 85mm f/1.4 GM, f/1.4, ISO 400, 1/500 sec.

De producten uit al onze reviews worden uitgebreid getest in het DIGIFOTO Lab.

In dit lab worden uitgebreide analyses van de producten die we testen uitgevoerd. In het volgende gedeelte vind je de analyses en technische conclusies zijn van onze redacteur Dre de Man.

Sony FE 85mm f/1.4 GM & Sony FE 24mm f/1.4 GM: De labtest

Sony FE 24mm f/1.4 GM

Sony gaat gestaag door met het aanvullen van de G Master-reeks. Volgens Sony vormt deze reeks de top van hun objectieven. Of ZEISS het daarmee eens is weet ik niet, maar in ieder geval vormen ze een waardevolle aanvulling. Voor deze 24 mm geldt dat ook. Hij is klein en is zelfs de lichtste van de 24mm-objectieven met deze lichtsterkte (445 g en 9 cm) en daardoor is hij heel geschikt voor onopvallend reportagewerk.  De kleine omvang bereikte Sony door het objectief maar een licht retrofocuskarakter te geven en door de toepassing van twee extreem asferische elementen – zo noemt Sony ze, maar in feite zijn ze asferisch en hebben ze een hoge breking. Toch bestaat de opbouw nog uit dertien lenzen in tien groepen, drie elementen zijn van ED-glas.

Sony FE 24mm f/1.4 GM labtest

Optisch is de 24mm echter ook op het reportagegebruik toegesneden. Dat wil zeggen: goede scherpte en goed contrast over een groot deel van het beeldveld vanaf volle opening en een mooi bokeh. Dat gebied neemt bij het diafragmeren toe. Het stelt ook snel scherp, daarvoor beweegt het gehele niet-retrofocusdeel van het objectief. Klein schoonheidsfoutje: de uiterste hoeken bereiken nooit de scherpte van de rest van het beeld. Verder is het goed gecorrigeerd, je ziet wat longitudinale kleurfouten, maar er is weinig vertekening coma of astigmatisme. Kortom: fijn objectief voor reportagewerk, waarmee je onopvallend goede foto’s kunt maken, ook bij zeer weinig licht.

Beeldkwaliteit 7
Bediening 9
Behuizing 8
Prijs/kwaliteit 8

Prijs € 1.600,-
Lengte 92.4mm
Doorsnede 74.4mm
Filtermaat 674mm
Gewicht 445g
Opbouw (elementen / groepen) 13/10
Info sony.nl

Sony FE 85mm f/1.4 GM

Eerder introduceerde Sony de 85mm f/1,4, een portretobjectief dat uitstekend te gebruiken is in moeilijke lichtsituaties. Het objectief maakt meteen een uitstekende indruk in onze test. Opvallend is de combinatie van hoge scherpte met een fraaie beeldoverdracht. Al bij volle opening is er een hoog contrast en dito scherpte tot ver in het midden van het beeld. Daarna wordt de scherpte in een klein gebied weer duidelijk minder om naar de uiterste hoeken weer toe te nemen. Tot ca. f/4 is er een rest van sferische aberratie te zien. Sferische aberratie is een beeldfout die bij portretobjectieven vaak bewust iets ondergecorrigeerd blijft, omdat hij weliswaar de scherpte iets vermindert maar ook zorgt voor een fraai bokeh en een mooi beeldoverdracht. Het bokeh is dan ook voorbeeldig.

Het objectief is opgebouwd uit elf lenselementen verdeeld over acht groepen, waarvan er drie van het ED-type zijn om interne reflecties tegen te gaan, terwijl het eXtreme Aspherical (XA)-lenselement en de elf diafragmabladen zorgen voor een gelijkmatige bokeh. De Sony FE 85mm F1.4 GM heeft afgedichte naden tegen weersinvloeden en stof.

Beeldkwaliteit 9
Bediening 9
Behuizing 8
Prijs/kwaliteit 8

Prijs € 2.100,-
Lengte 107.5mm
Doorsnede 89.5mm
Filtermaat 77mm
Gewicht 820g
Info sony.nl

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit.

Bekijk alle artikelen van Eefke