Review Sony A7RV: Met de R van resolutie

Redactie DIGIFOTO Pro 1754

In oktober van vorig jaar kondigde Sony de A7RV aan, de vijfde in de serie met de R van resolutie. En na de A7RIV, die voor het eerst 61 megapixels op zijn full frame CMOS-sensor had, beschikt deze opvolger ook weer over dit duizelingwekkende aantal pixels. Tijdens een Sony-evenement in Amsterdam, kregen wij de mogelijkheid om de camera aan de tand te voelen.

Dit artikel is geschreven door Christel de Wolff en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 1.2023

Eerste indruk Sony A7RV

Voorafgaande aan het evenement mocht ik de Sony A7RV al even vasthouden. Ik bezocht toen een concert en was zeer onder de indruk van de razendsnelle en accurate scherpstelling bij extreem weinig licht. Ook de onderwerpherkenning liet zich niet foppen door diverse kostuums op het podium. Zelfs met groteske aankleding, wist de camera namelijk de ogen, dan wel het hoofd, van de persoon op het podium te vinden - zelfs beter dan ik met mijn eigen ogen kon zien. Deze opvallende prestaties heeft de camera te danken aan deep-learning algoritmen die in staat zijn om snel onderwerpen te herkennen. De AI-autofocus is van het herkennen van mensen en huisdieren inmiddels uitgebreid naar uiteenlopende onderwerpen waaronder veel soorten voertuigen, diverse dieren en zelfs insecten. Voor zover van toepassing kun je ook bij deze onderwerpen weer kiezen uit het scherpstellen op ogen.

‘Deze heldere display is op vier assen kantelbaar’

Ergonomie

De Sony A7RV heeft grotendeels dezelfde herkenbare look van de Sony A-camera’s. De aluminium behuizing is overgenomen uit Sony’s topmodel, de A1. De camera weegt 723 gram, tegenover 665 gram van zijn voorganger, en is 131 millimeter breed bij 97 millimeter hoog en 82 millimeter diep. De handgreep is groot genoeg om zich stevig vast te laten houden, ook in combinatie met grote tele-objectieven en zooms zoals de 70-200mm. Aan de achterzijde bevindt zich een 3,2 inch touchscreen. Deze heldere display is op vier assen kantelbaar, waardoor je het zowel kunt tilten als flippen. Daarnaast bevat de camera een elektronische OLED Quad-XGA viewfinder met 9.44 miljoen dots.

Sensor en processor

De camera beschikt over een 61 MP fullframe CMOS-sensor en heeft 693 autofocuspunten. De processen zoals het snel kunnen herkennen van onderwerpen, worden mogelijk gemaakt door de allernieuwste BIONZ XR processor. Deze krachtige rekenchip helpt tevens met het snel verwerken van de grote hoeveelheid gegevens. De sensor zorgt voor ongecomprimeerde RAW-bestanden van ongeveer 125 MB en dat loopt gauw op. Toch is de camera in staat om met 10 bps tot 88 ongecomprimeerde RAW-beelden achter elkaar te maken of 184 gecompreste RAW-beelden. Fotografeer je in JPG, dan kun je zelfs meer dan 1000 beelden in de buffer opslaan. De vraag is natuurlijk welke geheugenkaart dit geweld kan bijhouden, maar ook daaraan is gedacht. De camera is uitgevoerd met twee kaartsleuven. Hierin kunnen SD-kaarten, maar nu ook de snellere CFexpress Type A-kaarten.

Oneindige resolutie

Is 61 megapixels nog niet genoeg? Dan kun je in de Pixel Shift modus een beeldresolutie van maximaal 240 megapixels behalen. De camera bereikt dit door 16 foto’s te maken en die met behulp van de elektronische beeldstabilisatie steeds een klein stukje te verschuiven. Daarna worden de beelden softwarematig samengevoegd voor een verbluffend eindresultaat. Deze modus werkt alleen bij stilstaande beelden.

‘Met de Pixel Shift modus kun je een beeldresolutie van maximaal 240 megapixels behalen’

De Sony A7RV filmt in 8K met 24 beelden per seconde. Je kunt ook filmen met 4K 60 bps. In beide gevallen heb je een 1.24x crop. Zonder crop kan je filmen op 4K 30 of 24 fps. In de 8K modus neem je tot 30 minuten achter elkaar. Ook heeft de A7RV focus breathing compensatie, bij gebruik van objectieven die daarvoor compatible zijn. Je kunt gebruik maken van 10-bits 4:2:2 opnamen en er zijn verschillende beeldprofielen mogelijk, zoals S-Cinetone en S-LOG. De interne beeldstabilisatie werkt ook bij video, wat resulteert uit meer vloeiende beelden vanuit de hand. Verder zorgt de Sony SteadyShot modus voor extra elektronische beeldstabilisatie. Dit resulteert wel in een extra 1.16x crop.

Sony A7RV in de praktijk

Tijdens een evenement in de Hortus Botanicus te Amsterdam, gaf Sony meer informatie over de A7RV en kregen aanwezige journalisten de mogelijkheid om te fotograferen in de kassen van de botanische tuin en bij een speciaal georganiseerde foodfotografie workshop door fotografen Niveditha Ravichandran (But First Salt) en Marleen Visser. Het werd op de middag in december bijzonder snel donker, maar dat was geen probleem voor de Sony A7RV. Tijdens het fotograferen, werden mijn eerste indrukken die ik al had opgedaan bevestigd. De camera stelt razendsnel scherp, ook bij ingewikkelde situaties zoals weinig licht, of juist fel tegenlicht. De camera is in staat om verschillende onderwerpen te herkennen en de scherpstelling hierop aan te passen. De camera herkent zelfs insecten, wat in de vlinderkas van de Hortus Botanicus geen overbodige luxe was. Auto’s, treinen en vliegtuigen kwam ik tijdens het evenement niet tegen, maar ik neem aan dat de autofocus bij deze onderwerpen net zo goed presteert als bij insecten en mensen.

De workshop foodfotografie gaf een uniek inkijkje in hoe professionele foodfotografen te werk gaan. Het genre gaat immers veel verder dan het simpelweg op de foto zetten van etenwaren. Door middel van een mini rookmachine en diverse andere props en trucs, wordt een beleving gemaakt die vervolgens op een zo hoog mogelijke resolutie wordt vastgelegd om de scène er zo echt uit te laten springen. Dat er voor voedselfotografie lang niet altijd gebruik wordt gemaakt van eetbare materialen is geen geheim en tijdens deze demonstratie werd een glas whiskey dan ook nagebootst door een mix van water en sojasaus. De beelden zijn er niet minder sprankelend om.

Tot slot de resultaten bij weinig licht, want zoals al genoemd werd het op de demonstratiedag erg snel donker. Toch schrok de camera daar niet zo van. Het ISO-bereik van de camera is standaard 100 tot 32.000. Dit is uitbreidbaar van 50 tot 102.400. De resultaten bij deze uitersten zijn niet zo fraai als binnen de standaard ISO-range. Maar in het minimaalste licht, lukt het wel om een foto te maken.

‘De interne beeldstabilisatie werkt ook bij video, wat resulteert uit meer vloeiende beelden vanuit de hand’

De Sony A7RV is een ideale camera voor iedereen die veel megapixels tot zijn beschikking wil hebben, maar middenformaat een te grote stap vindt. Denk aan toepassingen zoals  landschaps-, architectuur en fashionfotografie. Ook andere disciplines weet de camera goed aan te vliegen dankzij onder andere de 8-stops beeldstabilisatie en de uitgebreide AI-autofocus onderwerpherkenning. De camera is ook snel, maar er zijn betere alternatieven voor wie snelheid belangrijker vindt dan resolutie. Bijvoorbeeld: Sony’s eigen A9II. Voor het dubbele aantal beelden per seconde, lever je wel bijna tweederde aan resolutie in. Ook voor hybride fotografen en videografen is de Sony A7RV een aantrekkelijke keuze dankzij de hoogwaardige videoprestaties en extra stabilisatie mogelijkheden.

Beoordeling Sony A7RV

• Beeldkwaliteit 9
  • Bediening 8