Review Panasonic LUMIX GH5 II

Redactie DIGIFOTO Pro 1507
De Panasonic LUMIX GH5 II is de opvolger van de populaire GH5. De M4/3 camera is voorzien van een nieuw jasje en is op veel vlakken verbeterd, terwijl de prijs juist is verlaagd. Het is een aantrekkelijke camera voor creatieve duizendpoten en allround fotografen die ook graag uitstapjes maken naar video.

Tekst en fotografie: Léon Wodtke | Model: Chanou, @coco_chanou

Robuuste uitstraling

De eerste indruk van de camera is dat deze een zeer robuuste uitstraling heeft. En het blijft niet alleen bij de uitstraling, de camera is spatwaterbestendig, stofdicht en vorstbestendig tot min tien graden Celsius. Daarnaast heeft de Panasonic LUMIX GH5 II ook een handig kantelbaar touchscreen dat erg helder is. Deze eigenschappen zijn niet verkeerd, vooral als je van plan bent om de camera veel te gebruiken in diverse, al dan niet ongunstige, omstandigheden en te allen tijde wil kunnen vertrouwen op je apparatuur.

Next level autofocus

Om de Panasonic LUMIX GH5 II te testen, ben ik eropuit geweest om verschillende snapshots te maken in de stad. Ik heb foto’s gemaakt van een model, maar heb mezelf ook uitgedaagd om wat straatfoto’s te maken. Eenmaal aan het werk merkte ik al gauw dat deze camera een enorm fijne autofocus heeft. Door de krachtige processor is deze namelijk razendsnel én nauwkeurig. De verschillende scherpstel opties waaruit je kunt kiezen bij het gebruik van deze camera hebben me positief verrast. De camera maakt gebruik van een geavanceerde deep learning technologie waarmee hij mensen, honden, katten en vogels kan detecteren. Oftewel, een heel handige hulp, wanneer je houdt van het fotograferen van snel bewegende onderwerpen. Geen enkele foto is meer onscherp!

Mogelijkheden voor filmmakers

Deze camera is erg geschikt voor professionele filmmakers. Zo is het mogelijk om Cinema 4K 60p 4:2:0 10-bits-video’s te maken en 4K 4:2:2 10-bits-beelden uit te voeren via HDMI. Daarnaast kun je ook draadloos livestreamen via de LUMIX Sync-app. Dit laatste is zeer interessant voor YouTubers en influencers, maar kan ook worden ingezet ten tijde van het thuiswerken.

Panasonic LUMIX GH5 versus GH5 II

De Panasonic LUMIX GH5 II is behoorlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, de LUMIX GH5. De LUMIX GH5 II heeft een Venus-processor die je zou kunnen kennen uit de Lumix S1H. Door de upgrade naar deze veel sterkere processor schiet je met de GH5 II 10-bits 4K-opnames met 50 of 60 frames per seconde.

Beeldstabilisatie

Behalve de supersnelle autofocus, die ervoor zorgt dat je foto’s vrijwel nooit onscherp zijn, beschikt de camera ook over geavanceerde beeldstabilisatie. Deze is ook verbeterd ten opzichte van het eerdere model. Je kunt nu een 6,5 stops langere sluitertijd gebruiken, in vergelijking met 5 stops bij de LUMIX GH5. In mijn ogen is het hebben van een goede beeldstabilisatie een groot voordeel, met name bij het fotograferen of filmen uit de hand bij weinig licht.

Conclusie Panasonic LUMIX GH5 II

De Panasonic LUMIX GH5 II is al met al een zeer fraaie opvolger van de al zeer populaire en goede LUMIX GH5. Je krijgt ook nog eens veel waar voor je geld, gezien dit model in verhouding een stuk voordeliger uitpakt. De camera is zeer veelzijdig in gebruik en profiteert voornamelijk van een sterke processor en snelle en nauwkeurige autofocus, met slimme mogelijkheden.

Beoordeling Panasonic LUMIX GH5 II

Beeldkwaliteit 8,5
Bediening 8
Behuizing 9
Prijs/kwaliteit 9

Léon Wodtke

storytelling en portretfotografie

Léon is een creatieve allround fotograaf met passie voor storytelling en portretfotografie. Als eigenzinnige beeldmaker zoekt hij altijd de randjes van het gangbare op, zowel in het verhaal, de compositie als in de nabewerking. Zijn beelden mogen best een beetje schuren en zetten je zonder meer aan het denken.

afbeelding van Léon Wodtke