Review: Olympus OM-D E-M5 II

Julian Huijbregts 4363
In 2012 bracht Olympus de eerste OM-D-camera op de markt. De E-M5 werd een succesnummer, mede dankzij de unieke vijf-assige beeldstabilisatie in de behuizing. Nu is er een opvolger, met verbeteringen op vrijwel alle vlakken en diverse nieuwe functies. Is de OM-D E-M5 II weer een schot in de roos?

Het uiterlijk van de OM-D E-M5 II lijkt veel op zijn voorganger, maar Olympus heeft veel veranderd. De behuizing is vrijwel volledig opnieuw ontworpen en steviger gebouwd. Net als het topmodel, de E-M1, is de camera afgedicht tegen stof en vocht en bestand tegen temperaturen tot tien graden onder het vriespunt.

Bovenop het toestel zijn meer knoppen te vinden en de PASM-knop kan nu ook vergrendeld worden. Daarnaast krijgt de E-M5 II het 2x2-bedieningsysteem uit de E-M1. Dat betekent dat je de instelwieltjes voor diafragma en sluitertijd met een schakelaar een tweede functie kunt geven.

Zowel het scherm als de elektronische zoeker is verbeterd. Het 3-inch display is naar de zijkant uit te klappen, dat levert meer bewegingsvrijheid op dan het scherm van de E-M5, dat alleen naar boven en beneden gekanteld kan worden. Ook de resolutie is verhoogd, met 1,04 miljoen beeldpunten is het beeld haarscherp.

Het scherm toont nu standaard het 'Super Control Panel', een overzicht met alle belangrijke instellingen. Bij de E-M5 was dit paneel ook te activeren, maar om dat te doen moest je eerst diep de menu's induiken. Net als zijn voorganger heeft de E-M5 II een aanraakscherm, handig voor het selecteren van een focuspunt of het wijzigen van een instelling.

De vernieuwde elektronische zoeker is een significante verbetering. De resolutie stijgt van 1,44 naar 2,36 miljoen beeldpunten en geeft een groter beeld. Daarmee zijn de specificaties gelijk aan de zoeker van de E-M1. Het beeld is een stuk groter dan de optische zoekers van spiegelreflexcamera's in deze prijsklasse. Dankzij de hoge resolutie is het beeld zeer gedetailleerd, bovendien reageert de zoeker snel, zonder merkbare vertraging.

Wifi is nu ingebouwd in de behuizing. Met de OI.Share-app, beschikbaar voor Android en iOS, kun je de camera op afstand bedienen. De app geeft je volledige handmatige controle over de camera.

Beeldkwaliteit

Net als zijn voorganger beschikt de E-M5 II over een 16-megapixelsensor met iso-bereik van 200 tot 25.600. De beeldkwaliteit van de raw-bestanden is vrijwel gelijk aan het eerdere model. Vanaf iso 800 zien we wat korrel in beeld verschijnen. Bij iso 1600 wordt de ruis meer zichtbaar, maar na het verwijderen van de kleurruis blijven de resultaten erg goed. Ook iso 3200 en 6400 leveren dan nog goed bruikbare resultaten op.

Op de hoogste iso-waarden van 12.800 en 25.600 verlies je veel details en is de ruis nadrukkelijk aanwezig. De bestanden hebben een groot dynamisch bereik voor een sensor van dit formaat. De beeldkwaliteit doet niet veel onder voor spiegelreflexcamera's of compacte systeemcamera's met een grotere aps-c-sensor.

Bovendien beschikt de E-M5 II over vijf-assige beeldstabilisatie. In de E-M5 en E-M1 wist Olympus met dit systeem al te overtuigen, het systeem is nog verder doorontwikkeld en verbeterd. Je profiteert van de beeldstabilisatie bij ieder objectief dat je op de camera zet. Of dit nu een modern elektronisch exemplaar is, of een ouderwets handmatig objectief met behulp van een adapter. Met het 12-40mm f/2.8-objectief lukte het ons om haarscherpe foto's te maken met een sluitertijd van een halve seconde in de groothoekstand. Ook bij langere brandpunten werkt het systeem zeer efficiënt en is een winst tot vijf stops mogelijk.

High Res Shot

Micro Four Thirds-camera's blijven al enkele jaren steken op een resolutie van 16 megapixels. Dat vinden we geen slechte keus, want het is een goede middenweg tussen detail en ruisprestaties. Olympus voorziet de E-M5 II echter van een innovatieve functie die tegemoetkomt aan iedereen met honger naar een (veel) hogere resolutie. In de High Res Shot-modus maakt de camera 63,7-megapixelbestanden.

Dat doet Olympus door acht foto's achter elkaar te maken en deze te combineren tot één opname. Voor het maken van iedere foto wordt de sensor een klein stukje verschoven, het stabilisatiemechanisme maakt dat mogelijk. Bij de eerste vier bewegingen verschuift de sensor een volledige pixel. Dat zorgt ervoor dat voor iedere pixel de maximale kleurinformatie wordt opgeslagen. Vervolgens verschuift de sensor nog vier keer een halve pixel, wat de resolutie zowel horizontaal als verticaal verdubbelt. In theorie levert dat dus een resolutie van 4 x 16, ofwel 64 megapixels op.

De raw-bestanden die de OM-D E-M5 Mark II produceert in de High Res Shot-modus hebben een afmeting van 9216 x 6912 pixels, ofwel 63,7-megapixels. Omdat er wat overlap plaatsvindt tussen het verschuiven van de pixels, haalt het eindresultaat niet daadwerkelijk deze resolutie. Olympus verwerkt de ruwe data in de camera tot een 40-megapixelfoto als je in jpg fotografeert. De detailweergave in deze foto's is ronduit indrukwekkend en overtreft zelfs fullframe-camera's met 36-megapixelsensor. Niet alleen vanwege de resolutie, maar ook omdat de High Res Shot-bestanden voor iedere pixel over volledige kleurinformatie beschikken. Ook de kleinste details en kleurschakeringen worden daardoor perfect weergegeven. De raw-bestanden met resolutie van 63,7 megapixels zijn zo'n 100MB groot.

Olympus heeft een plug-in voor Photoshop gemaakt zodat je de enorme bestanden kunt openen en verwerken. Op honderd procent weergave zijn deze enorme bestanden niet haarscherp, maar door ze iets te verkleinen is het mogelijk om nog meer details tevoorschijn te toveren dan de 40-megapixel-jpg's die uit de camera komen. Het maken van een foto met de High Res Shot-functie neemt ongeveer een seconde in beslag. Werken vanaf een statief is dan ook een vereiste. Ook is de functie alleen geschikt voor het fotograferen van statische onderwerpen.

Omdat de camera acht verschillende opnames combineert die na elkaar worden gemaakt, is zelfs de kleinste beweging terug te zien in het resultaat. Dat maakt de High Res Shot-functie vooral interessant voor productfotografie of reproducties. De E-M5 II biedt voor deze genres ongelofelijk veel waar voor je geld. Ook bij landschapsfotografie is de techniek inzetbaar, al is de kans dan groter dat er wat beweging in beeld te zien is.

Bij gebruik van de High Res Shot-modus wordt de maximale iso-waarde beperkt tot 1600. Gezien je toch van een statief werkt is dat geen bezwaar. Olympus voorziet de functie ook voor een optie waarbij er een vertraging tussen het maken van iedere foto plaatsvindt. Dat is handig als je werkt met (studio)flitsers, deze krijgen dan de tijd om tussen iedere opname weer op te laden.

High Res Shot 2
High Res Shot - boven de volledige opname, onder een uitsnede van het 40-megapixel jpg-bestand

Snelheid

De maximale fotografeersnelheid van de E-M5 II is een indrukwekkende 10 beelden per seconde. In deze stand wordt de autofocus echter vastgezet op één punt. Wil je het onderwerp volgen tijdens het fotograferen, dan bedraagt de maximale snelheid een respectabele 5 bps. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van de E-M5, die dan met 3,5 bps fotografeert.

Fotografeer je in raw, dan kun je als je een snelle geheugenkaart gebruikt ongeveer 16 foto's maken totdat de snelheid inzakt. Met de mechanische sluiter is een sluitertijd van 1/8000e seconde mogelijk. Is dat nog niet genoeg, dan kun je de elektronische sluiter inschakelen en met 1/16.000e seconde fotograferen. Het autofocussysteem werkt op basis van contrastdetectie en beschikt over 81 scherpstelpunten. In de praktijk weet de E-M5 II onder alle omstandigheden razendsnel en zeer nauwkeurig scherp te stellen.

Ook focustracking werkt behoorlijk goed. Het is dan wel raadzaam om 'release priority' uit te schakelen. Deze functie is standaard ingeschakeld en zorgt er voor dat de camera snelheid prioriteit geeft boven nauwkeurigheid. Met de functie uitgeschakeld merkten we nauwelijks een verlies in fotografeersnelheid, maar kregen we wel duidelijk meer scherpe foto's bij het maken van reeksopnames.

Een handige functie voor portretfotografie is oogdetectie. De camera kan zeer nauwkeurig op het oog van je model scherpstelen. Je kunt daarbij zelfs kiezen voor het linker-, rechter- of dichtstbijzijnde oog. Dit werkt ideaal bij het maken van portretten met een grote diafragmaopening.

Filmfunctie

De Olypmus OM-D-camera's waren altijd al aantrekkelijk voor filmmakers vanwege de vijf-assige beeldstabilisatie, die ook bij het filmen uitstekend werkt. In voorgaande modellen waren de instelopties echter beperkt. Dat is in de E-M5 II opgelost. Niet langer ben je beperkt tot 30 beelden per seconde, je hebt nu keuze uit 24, 25, 30, 50 en 60 bps bij 1080p-resolutie. Bovendien filmt de E-M5 II met veel hogere bitrates, tot maximaal 77Mbps.

Op papier een flinke vooruitgang ten opzichte van de E-M5 die filmt met een bitrate van 17Mbps. Ook is de OM-D E-M5 Mark II de eerste Olympus-camera waarbij je focus peaking kunt blijven gebruiken tijdens de filmopname en waarbij timecodeinformatie kan worden toegevoegd.

In de praktijk valt de detailweergave van de filmbeelden echter wat tegen. Voor veel gebruikers zal de beeldkwaliteit van de filmfunctie ruimschoots voldoen, maar de E-M5 II moet zijn meerdere erkennen in de nieuwste spiegelreflexcamera's en systeemcamera's van de concurrentie. Ook zijn de beelden niet vrij van fouten zoals moiré.

Dat wil niet zeggen dat je geen indrukwekkende films kunt maken met de camera. Het gemak waarmee je zonder statief of 'rig' stabiele filmbeelden maakt dankzij de beeldstabilisatie is onovertroffen. Zelfs met lange brandpunten kun je nog probleemloos uit de hand filmen. Ondanks dat de beeldkwaliteit iets achter blijft bij de concurrentie, maakt dat de E-M5 II een goede optie voor filmmakers die met een kleine camera zonder extra hulpmiddelen stabiele beelden willen schieten.

Naast een ingebouwde microfoon beschikt de E-M5 II over een microfooningang voor een extern exemplaar. Als je de HLD-8 handgreep aanschaft is het ook mogelijk om een koptelefoon te gebruiken om het geluid te monitoren tijdens de opname. De greep is voorzien van een audio-ingang, die is niet aanwezig op de camera zelf.

Olympus heeft de OM-D E-M5 II op veel punten aangepast ten opzichte van zijn voorganger. De verbeterde behuizing en bediening, grotere elektronische zoeker en het flexibele kantelscherm zijn welkome vernieuwingen. De 16-megapixelsensor levert zeer goede beeldkwaliteit en het autofocussysteem werkt razendsnel.

Olympus heeft bovendien veel werk gemaakt van de filmfunctie. Eindelijk kun je kiezen uit meerdere framerates en de bitrate is flink verhoogd. Hoewel de kwaliteit van de filmbeelden iets onder doet voor de concurrentie, is het gemak waarmee je stabiele video's schiet dankzij de uitstekende beeldstabilisatie een groot voordeel.

De unieke High Res Shot-functie is innovatief en werkt uitstekend. Foto's die je maakt in deze stand overtreffen wat detailweergave betreft zelfs de beste fullframe-camera's van het moment. Al met al is de E-M5 II een zeer goede en compacte alleskunner, en een waardige opvolger van het eerste model.

Olympus OM-D E-M5 Mark II oordeelSpecificaties

• Adviesprijs: €1099,- (body)
  • Resolutie: 16 megapixels