Review Nikon Z 7II

Dre de Man 5017
Op het eerste gezicht is de Nikon Z 7II gewoon een verbeterde Z 7. Maar door die verbeteringen wordt de vraag of de Z 7 (II) dan wel de Z 6 (II) nu een betere keus is belangrijker. In ieder geval is de Z 7II is een stuk aantrekkelijker dan zijn voorganger.
De verbeteringen van de Z 7II liegen er niet om: twee ExPeed-processoren, twee kaartsleuven, 4K/60p video met maar een minimale crop (1,08x). Via een HDMI-recorder kun je 10-bit N-Log of HDR (HLG) beelden vastleggen en RAW video in HD en zelfs in 4k, maar dan in DX-crop (1,5x). De MB-N11 batterijgrip is ook een grote vooruitgang bij het fotograferen omdat je de camera met grotere objectieven beter kunt vasthouden, vooral bij staande opnamen. Net als bij het model voor de vorige generatie kun je uiteraard zowel bij fotograferen als bij film profiteren van het feit dat je twee batterijen hebt en één batterij in volle actie kunt verwisselen. Een nieuwe batterij waarmee je 420 beelden kunt maken en die je kunt opladen via USB-C is ook een pre, net als het feit dat je de camera via dezelfde USB C-aansluiting continu van stroom kunt voorzien. Dan is er ook nog een nieuwe batterij, de EN-EL15c, waarmee je volgens CIPA 420 opnamen kunt maken – in de praktijk zullen dat er in reportage-situaties veel meer zijn.

ExPeed en AF

De twee beeldverwerkende processoren (ExPeed) zorgen ervoor dat het AF-systeem (dat bij oog- en gezichtsherkenning en tracking immers werkt op basis van al verwerkte dus zichtbare beelden) duidelijk sneller is geworden. Je kunt daardoor in twee tijdseenheden drie in plaats één processor toewijzen aan tracking en oog-AF. De scherpstelling wordt dus, als de software er eenmaal optimaal op afgestemd is, niet twee keer maar drie keer zo snel. Ook de lichtgevoeligheid van het AF-systeem is een stuk verbeterd: van EV -1 tot -3. (Eén EV oftewel lichtwaarde verschil is twee keer zoveel licht). Dat is twee EV’s beter dan de Z 7. Let wel: bij f/2, niet bij f/1.2 want dan zijn de waarden nog eens 1,5 EV beter.

Zoals steeds bij de Nikon Z-camera’s zijn er regelmatig firmware-updates, die de scherpstelling verbeteren. Net op de valreep van deze review publiceerde Nikon een nieuwe firmware-update, 1.01. Die maakt alweer beter gebruik van de nieuwe dubbele processoren met name waar het de oogherkenning op afstand betreft. Die werkte in de praktijk ook bij het 50mm f/1.2-objectief al goed, maar het kan beter, blijkt uit de eerste tests. Overigens kan de firmware nu via SmartBridge-app geüpdatet worden, dat is vooral wanneer je niet meteen de beschikking hebt over een computer wat gemakkelijker.

‘Je hebt een camera in handen waarmee je het leven in al zijn aspecten op ieder gewenst tijdstip met een enorme scherpte kunt vastleggen’

Aangename verrassing

Sowieso vind ik dat de nieuwe Z-camera(‘s) met de dubbele ExPeed-processoren beter scherpstellen dan je in de gaten hebt, althans bij de maximale snelheid. Wanneer je thuis bent, zie je dan dat je veel meer scherpe beelden hebt dan je gedacht had. Dat is natuurlijke een aangename verrassing.

Bij de scherpstelling doet de Z 7II het in grote lijnen minstens zo goed als de Z 6 en een stuk beter dan de Z 7. Dat wil zeggen: bij snelbewegende onderwerpen. Bij alle andere onderwerpen viel er bij de scherpstelling van de eerste Z 7 al niet veel meer te verbeteren, behalve in situaties met extreem weinig licht.

Beide Z 6-camera’s zijn in principe in het voordeel, omdat ze minder scherpstelpunten hebben en omdat de minder hoge resolutie de AF iets meer speelruimte biedt. In vergelijking met de Z 6 wordt dat gecompenseerd doordat de Z 7 II twee ExPeed-processoren heeft. Je kunt overigens bij de Z 7 (II) ook het aantal gebruikte scherpstelpunten in het AF-menu verminderen. Dat versnelt de scherpstelling ook, zij het dat de scherpstelling dan iets minder precies wordt. Goed genoeg voor 24 megapixels, dat wel. Bij snelle acties kan het dus van voordeel zijn.

Een soortgelijke truc kun je ook toepassen wanneer je de ruis bij hogere ISO-waarden gaat vergelijken van de Z 7 II en de Z 6 II. De Z 7 II heeft heel weinig ruis, maar meer dan de Z 6 II. Wanneer je dan de opnamen tot 24 megapixels verkleint én de ruisonderdrukking en verscherping bij de verwerking zo instelt dat de scherpte gelijk wordt, dan is de Z 7 II net zo goed als de Z 6 II. Dat kost wel tijd, dus het is aan te bevelen voor dat soort gevallen een action in Photoshop te maken.

Nu we toch bezig zijn camera’s te vergelijken kunnen we ook naar de Nikon D850 kijken. De sensoren zijn tot op zeer grote hoogte vergelijkbaar, maar de objectieven niet. De Nikkor Z 50mm f/1.2 S heeft zoveel meer scherpte bij volle opening dan de AF-S Nikkor 50mm f/1.4G, dat je bij de Z 7II een flinke dot ruisonderdrukking kunt inschakelen en dus in feite minimaal een twee keer hogere ISO-instelling kunt kiezen. Bovendien is de f/1.2 een halve stop lichtsterker. Deze voordelen van de Z-camera’s in vergelijking met de D-camera’s zullen de komende jaren alleen nog maar groter worden. Het is een beetje speculeren, maar wanneer Nikon doorgaat met het ontwerpen van goede objectieven, krijgen de Z-camera’s een steeds groter wordend voordeel.

‘Deze voordelen van de Z-camera’s in vergelijking met de D-camera’s zullen de komende jaren alleen nog maar groter worden’

AF in de praktijk

Om de scherpstelling van de Z 7 II te testen, heb ik eerst – zoals steeds – voorbijrijdende auto’s gefotografeerd. Daar zag ik weinig verschil met de  Z 6 II. Na wat tests in gecontroleerde omstandigheden en lage lichthoeveelheden, besloot ik de camera bloot te stellen aan een wel heel moeilijke opgave: in het donker voorbijrijdende fietsers die proberen nog net voor de avondklok thuis te komen. Dat lukte de camera wonderwel. Op de foto kun je zien dat de camera het hoofdhaar van de fietser haarscherp heeft vastgelegd. Zeker in combinatie met de 50mm f/1.2 heb je een camera in handen waarmee je het leven in al zijn aspecten op ieder gewenst tijdstip met een enorme scherpte kunt vastleggen.

LAB

De Z 7 heeft een prima dynamiek, vrijwel gelijk aan die van de Z 7 dus dat is het beste van de door ons geteste camera’s met de eigen testmethode die niet alleen de schaduwen maar ook de lichtste partijen test. Bij de onderbelichting van schaduwpartijen gaat die test tot -6. Bij -7 zag je bij de  Z 7 hier en daar wat lijntjes (banding). Van praktisch belang is dat niet, omdat je bij alle camera’s bij -7 rare dingen vindt, of dat nu banding is, of extreme kleurfouten of enorme ruis. De waarde van die test is vooral, dat je op die manier een indicatie krijgt van de dynamiek en dat is ook de reden waarom wij officieel niet verder gaan dan tot -6. Hoe dan ook: bij de Z 7 II vind je ook bij de allerergste schaduwmartelingen geen banding meer. Misschien belangrijker: ondanks dat is de dynamiek er zeker niet op achteruit gegaan en net als bij de Z 6 II zie je minimaal beter kleuren.

Zoals de praktijktest al aantoonde, haalt de camera de specificaties met betrekking tot scherpstelling bij lage EV-waarden ruimschoots en dat geldt ook voor de lichtmeting. Verder zien we dat de camera’s mechanisch en qua stof- en spatwaterbescherming net zo voorbeeldig zijn gebouwd als de eerste generatie.

‘De scherpstelling wordt dus niet twee keer maar drie keer zo snel’

De Nikon Z 7II lijkt op het eerste gezicht een licht verbeterde versie van de Z 7. Onder de oppervlakte zijn de verbeteringen een stuk belangrijker dan je aanvankelijk zou denken. Toekomstige firmware-updates zullen dat nog onderstrepen. Kijk je naar het belang van de verbeteringen, dan is vooral de prijs/kwaliteitsverhouding sterk verbeterd maar ook de geschiktheid van de camera als allrounder. Ook de steeds beter en uitgebreider wordende unieke Z-objectieven maken de Z 7II een heel stuk beter en aantrekkelijker dan de Z 7 ten tijde van de introductie.

Beoordeling Nikon Z 7II

Beeldkwaliteit 9
Bediening 9