Review Hoodman HoodLoupe Outdoor Loupe

Redactie DIGIFOTO Pro 2694

Regelmatig hoor ik kandidaten tijdens mijn workshops hard zuchten. Het schermpje op de achterkant van de camera is uitermate handig, maar als je overdag fotografeert, in de felle zon, is het lastig je compositie te bepalen of een gemaakte foto terug te kijken. Lastig, maar er is een oplossing!

Tekst: Karin de Bruin | DIGIFOTO Pro 4.2021

Sommige cameramodellen hebben een kantelbaar scherm, dit kan flink helpen het zicht te verbeteren. Maar meestal zie je mensen na het maken van een foto staan in een karakteristieke houding; met de rug naar de zon, schouders naar voren, hand naast het scherm, gepaard met de uitroep: “Ik zie echt niks!”. Een andere oplossing dan deze typische houding, kende ik ook nog niet. Totdat een kandidaat me tijdens een privé workshop een heel handig accessoire liet zien. Een zogenaamde Hood Loupe.

Je houdt deze Loupe tegen het scherm van je camera, en je kijkt door het “oog”. Deze kun je op jouw sterkte afstellen, net zoals je dat op de camera  bij het oculair kunt doen. En opeens zie je de foto of de compositie zoals jij die in gedachten had. Vol in het licht en reuze scherp. Je hebt dus geen last meer van de felle zon of andere reflecterende lichtbronnen.

Met de meest moderne spiegelloze camera’s, zoals mijn Canon EOS R5, is het probleem veel minder groot. Je kunt de elektronische zoeker dan ook gebruiken om je foto’s in terug te kijken. En door dit oculair kun je alles heel helder en duidelijk zien. Niet alle camera’s hebben zo’n gedetailleerde zoeker en met de Hood Loupe wordt alles toch nog net wat eenvoudiger.

De Loupe weegt niets en heeft een handig koordje die je bij het fotograferen gewoon om je nek hangt. Ik heb hem nu standaard in mijn tas zodat ik deze tijdens workshops kan inzetten. De uitroep “Ik zie echt niets” wordt dan opeens “Oh, ik zie alles echt heel goed”.

Conclusie Hoodman HoodLoupe Outdoor Loupe

De Hood Loupe is een accessoire om altijd bij je te hebben. Het weegt praktisch niks en is makkelijk mee te nemen. De Hood Loupe is makkelijk in gebruik, je houdt hem voor het scherm op je camera en meer hoef je niet te doen. De Hood Loupe kost rond de honderd euro bij de meeste cameraspeciaalzaken. Aan alles dat je voor fotografie  nodig hebt, lijkt een flink prijskaartje te hangen, maar het goed kunnen kijken op je schermpje terwijl je op een mooie zonnige locatie staat is het zeker waard. Het materiaal, rubber, is tevens stevig en lijkt ongevoelig voor krassen of beschadigingen. Bij normaal gebruik zal je hier dus zeer lang plezier van hebben.

Beoordeling Hoodman HoodLoupe Outdoor Loupe

• Behuizing 9
  • Duurzaamheid 9
  • Bediening  10
  • Prijs/kwaliteit  8

Over Karin de Bruin

Landschaps- en natuurfotografie

Landschapsfotograaf Karin de Bruin heeft een passie voor stranden en water. Woonachtig in Hellevoetsluis, een mooi vestingstadje aan het Haringvliet met diverse stranden in de buurt, heeft ze alle facetten om mooie foto’s te maken binnen handbereik. Karin houdt van lange sluitertijden, wolken die vervagen, sterke kleuren en verstild water - het liefst met een stilstaand element zoals een paaltje, steiger, stokken of een boom. Maar ook in het bos weet de fotograaf haar weg naar mooie foto’s te vinden.