Review FUJIFILM X100VI

Redactie DIGIFOTO Pro 598

Als DIGIFOTO Pro ambassadeur krijg ik vaak de kans om de laatste technologieën van dichtbij te bekijken. Deze ervaringen zijn altijd uniek, maar mijn reis naar Japan was absoluut onvergetelijk. Ik werd door Fujifilm uitgenodigd om af te reizen naar de fascinerende stad Tokio voor de X-Summit Tokyo 2024. Als een trouwe gebruiker van de FUJIFILM X100F, twee generaties voor de X100VI, was ik erg benieuwd naar de komst van een opvolger voor de X100V. Hoewel ik erg tevreden was met mijn X100F en nog niet naar een nieuw model was overgestapt, maakte de aanzienlijke verbeteringen die Fujifilm had doorgevoerd in de technologie, autofocus en processor van hun X-serie camera's mij enthousiast voor wat er komen ging. Voordat deze camera uit zou komen wist ik al dat dit een topmodel in de X100 serie zou gaan worden!

Tekst en fotografie: Kevin Vervoort

Ruim één week voor de X-Summit kreeg ik een pakketje thuisgestuurd van Fujifilm. De inhoud moest tot na de X-Summit geheim blijven. Natuurlijk was ik nieuwsgierig wat de inhoud van dit pakket was. Na het openen van het pakketje werd het al snel duidelijk dat ik de opvolger van de FUJIFILM X100 serie in mijn handen had, de FUJIFILM X100VI.

Op 18 februari 2024 vertrok ik vroeg in de ochtend vanuit Amsterdam naar Frankfurt Airport, om daarvandaan verder te vliegen naar Haneda Airport in Tokio. Meteen na aankomst was er een bus die ons direct naar een lunchplek in de stad bracht. De lunch, verzorgd door Fujifilm op de 43e verdieping van een hoog gebouw, bood een adembenemend uitzicht over Tokio. Deze eerste indruk van de stad liet me al uitkijken naar de komende dagen. Na de lunch werd ik naar mijn hotel gebracht, en onderweg vielen me de prachtige fotomogelijkheden van Tokio al op. De FUJIFILM X100VI, die ik eerder van Fujifilm had ontvangen om te reviewen voor de X-Summit, had ik discreet gemarkeerd door het modelnummer af te dekken met tape. Zo bleef het onopgemerkt dat ik als fotograaf de nieuwste FUJIFILM X100VI bij me droeg. Die avond nodigde Fujifilm Japan me uit voor een diner ter ere van hun 90-jarig jubileum.

De volgende ochtend, 20 februari, markeerde het begin van de X-Summit, die 's middags plaatsvond in de Tokyo Midtown Hall, strategisch gelegen in het hart van Tokio, vlakbij de Tokyo Tower. Voordat het evenement begon, genoot ik van een uitnodiging voor een lunch bij een Japanse sushi bar, waar heerlijke gerechten werden geserveerd. De X-Summit Tokyo 2024 trok veel bezoekers, waaronder fotografen, contentmakers en retailers. Er hing een gespannen sfeer in de zaal, maar ik had al een idee van wat er zou worden aangekondigd. Toen de livestream van start ging, kwam het moment van de grote onthulling: Fujifilm presenteerde de FUJIFILM X100VI, baanbrekend en stijlvol. De euforie in de zaal was voelbaar en indrukwekkend om mee te maken!

Over de camera

Gedurende mijn reis in Tokio mocht ik alvast een review schrijven maken over de FUJIFILM X100VI.

Eigenlijk zag ik het al aankomen dat de opvolger van de FUJIFILM X100 serie de FUJIFILM X100VI de nieuwste sensor aan boord zou hebben. De FUJIFILM X100VI beschikt over een 40.2 megapixel X-Trans CMOS 5 HR-sensor. Deze sensor is ook terug te vinden in camera’s zoals de Fujifilm X-T5 en de X-H2. In combinatie met het geavanceerde beeldverwerkingalgoritme zorgt dit voor beelden met een breed dynamisch bereik en zelfs minimale ruis bij hogere ISO waardes.

De FUJIFILM X100VI is de allereerste camera X100-serie die (5 assige) 6 stops in-body beeldstabilisatie (IBIS) aan boord heeft. Deze IBIS verbetert foto’s met langere sluitertijden, of foto’s die bijvoorbeeld gemaakt zijn tijdens moeilijke lichtomstandigheden. De foto’s zijn helder en scherp doordat de trillingen van de camera gecorrigeerd worden. Als fotograaf geniet je met de FUJIFILM X100VI van de puurste vorm van fotografie. De FUJIFILM X100VI is geavanceerd, tijdloos en heeft een compact ontwerp met waanzinnige specificaties. De APS-C sensor in combinatie met de krachtige X-processor 5 biedt de fotograaf een schitterende beeldkwaliteit vol contrast en optimale scherpte. Dankzij zijn hoge beeldkwaliteit spreekt deze compact camera een groot aantal fotografen aan, van gepassioneerde fotografieliefhebbers, tot de professional en de straatfotograaf.

De lens van deze camera; de FUJINON 23mm f/2.0 (fullframe eqv. 35mm), is niet veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Ik weet van zijn voorgangers dat deze lens uitblinkt in omstandigheden met weinig licht en creëert een prachtige bokeh.

De FUJIFILM X100VI heeft een geavanceerde hybride zoeker en combineert een optische en elektronische zoeker (EVF). Het is heel gemakkelijk om hier tussen te kiezen. De EVF is uitgerust met een hoog resolutie OLED-paneel met 3,69 miljoen punten, wat de kijkervaring versterkt. Het lijkt alsof je door een optische zoeker kijkt.

Natuurlijk beschikt de FUJIFILM X100VI over alle populaire filmsimulaties. Dankzij deze functie kun je foto's maken met de nostalgische sfeer van traditionele analoge film. Met in totaal 20 filmsimulatiestanden, waaronder de nieuw toegevoegde Reale Ace, biedt de FUJIFILM X100VI een breed scala aan creatieve mogelijkheden om je beelden die unieke look te geven.

Voor het eerst in de X100 serie is deze camera in staat om tot 6.2K/30P filmopnames te maken. De camera is ook uitgerust met een tracking AF-functie tijdens filmopnames. Het is hierdoor mogelijk om hoogwaardige content te maken. Verder ondersteunt de FUJIFILM X100VI frame.io Camera to Cloud. Hiervoor zijn geen extra accessoires nodig. Het is mogelijk om als gebruiker van deze camera draadloos te verbinden met een actieve internetverbinding. De foto’s en video’s zullen direct na de opnames worden geüpload.

De FUJIFILM X100VI is fraai vormgegeven en gebruikers die al een X100 serie hebben gehad of in gebruik hebben zullen heel wat herkenbare elementen tegenkomen. Fujifilm is desondanks toch in staat geweest om kleine aanpassingen te doen aan het ontwerp ter verbetering. De vorm van de grip is nauwkeurig getest om precies het juiste gevoel te geven. De knoppen aan de achterzijde van de FUJIFILM X100VI zijn verplaatst naar een positie die het makkelijker maakt om de camera te bedienen met de rechterhand. Het is hierdoor nog comfortabeler geworden om te fotograferen wanneer je door de zoeker kijkt.

Net als bij het voorgaande model (X100V) wordt aluminium gebruikt voor de bovenplaat en andere delen van de FUJIFILM X100VI body. Het aluminium wordt geperst en bewerkt om scherpe randen te voorkomen.

De behuizing van de FUJIFILM X100VI is weerbestendig wanneer er gebruik wordt gemaakt van de optionele AR-X100 adapterring en het PRF-49 beschermfilter. Behalve de ‘gewone’ FUJIFILM X100VI heeft Fujifilm aangekondigd dat er een speciale ‘limited edition’ versie komt. Een model ter ere van het 90-jarig jubileum, van Fujifilm. Het aantal is echter wel beperkt tot 1934 exemplaren. Waarom 1934?, Fujifilm is opgericht in 1934.

Last but not least, de camera heeft een gewicht van 521 gram, dit is maar liefst 43 gram meer dan zijn voorganger (Fujifilm X100V).

In de praktijk

Tijdens het fotograferen in Tokio werd me al snel duidelijk dat de FUJIFILM X100VI een waanzinnige camera is waar je als fotograaf veel plezier uit kan halen tijdens het fotograferen. De camera ligt lekker in de hand door zijn compacte ontwerp en wat mij betreft is de FUJIFILM X100VI een ware Eye-catcher. De FUJIFILM X100VI is een zes generatie model binnen de X100 serie maar de camera behoudt zijn populaire ontwerp. De prestaties en beeldkwaliteit zijn beter dan ooit! Als fotograaf voelde ik mij thuis met deze camera. Of je nu alledaagse situaties fotografeert of wanneer iedere fractie of seconde telt. Deze camera zal je als fotograaf niet in de steek laten. Het is mogelijk om in een uitzonderlijk breed scala aan omgevingen en situaties te fotograferen.

Dit laatste heeft Fujifilm laten zien tijdens een georganiseerde dag na de X-summit op woensdag 21 februari. Na genoten te hebben van een heerlijk ontbijt vertrokken we in alle vroegte naar een Sumoworstel training in een dohyo ergens in Japan. Bij hoge uitzondering mocht ik als fotograaf met de FUJIFILM X100VI hun training vastleggen. Op deze locatie werd ik geconfronteerd met een uitdagende situatie, er was minimaal licht en er waren fanatiek sportende sumoworstelaars. Voor de camera was het geen enkel probleem om door zijn nieuwe autofocus ritme, gezichten te herkennen en razendsnel scherp te stellen. Plots stond er een worstelaar voor mijn camera. De eye autofocus herkende hem meteen en stelde razendsnel scherp.

De eerste beelden die de camera maakte waren verbluffend en het was een goed begin van een mooie dag! Omdat het verboden was om je als fotograaf/bezoeker in de ring van de sumoworstelaars te begeven was je door het vaste brandpunt wel enigszins beperkt in je beeldhoek. Als fotograaf moet je hier creatief mee om gaan en je zult zien dat dit unieke beelden oplevert waardoor je als kijker naar de foto in het moment zit van het maken van de foto. Tijdens het fotograferen vond ik het erg makkelijk dat het LCD scherm kantelbaar is, hierdoor was het mogelijk om vanuit een hoog of juist laag perspectief foto’s te maken zodat je als fotograaf toch beter controle hebt over je beeldhoek.

Nadat ik zelf ter herinnering ook met de sumoworstelaars op de foto was geweest, bezochten we het digitale museum TeamLab in Tokio. Ik wist niet helemaal wat me te wachten stond, maar bij aankomst werd ik als fotograaf meteen geconfronteerd met een omgeving waarin het erg donker was. Het licht kwam van alle kanten en veranderde ieder moment. TeamLab is een kunstfaciliteit dat digitale art technologie gebruikt. Bloemen aan de muur van lucht, een waterval, lichtflitsen maar ook bijzonder lichtbollen met spiegels. Ondanks deze uitdagende lichtsituaties kon ik doordat de camera een fantastische sensor aan boord heeft zonder kwaliteitsverlies mijn ISO waarde omhoog zetten. Met de FUJIFILM X100VI creëerde ik zeer indrukwekkende beelden die niet altijd met het blote oog zichtbaar waren. De AF prestaties waren super en de camera wist razendsnel te focussen wanneer ik dit wilde. Het museum is waanzinnig en ik werd blij van de beelden die ik mocht creëren met de FUJIFILM X100VI.

Overdag maakte ik verschillende foto’s in de stad en het meest opvallende vond ik de capaciteit van de batterij. Ondanks de verschillende lichtomstandigheden, het gebruik van het LCD scherm was er nog genoeg batterijcapaciteit over voor de rest van het programma.

Na het museum ging ik naar een Japanse tuin met prachtige bomen, een vijver vol karpers maar vooral veel regen. Door zijn weersbestendigheid hoefde ik mij geen zorgen te maken om de camera. De camera werd

gedurende deze dag aan zeer verschillende uiteenlopende situaties blootgesteld. Hoe presteert de camera blij slecht licht in de avonduren in een grote stad? Hier was ik erg nieuwsgierig naar, waarop ik in de avond heb besloten om de stad Tokio in te gaan om de FUJIFILM X100VI te onderwerpen aan deze test.

Tokio staat bekend om zijn grote lichtreclames, drukke straten en veel bezoekers. De FUJIFILM X100VI heeft me enthousiast gemaakt, maar toch heb ik kritisch gekeken naar de beelden die deze camera maakte bij ‘slecht’ licht. Gedurende alle dagen fotografeerde ik JPEG, een uitdaging? Jazeker! Al zijn de JPEG beelden die de camera maakte vol contrast, scherp en door de nieuwe sensor bevatten ze voor mij genoeg informatie om in de nabewerking kleine aanpassingen geheel naar smaak aan te passen.

Wie de camera voor professionele doeleinden wil gaan gebruiken doet er goed aan in RAW te fotograferen.

Toen ik ‘s avonds de stad in ging, begon het weer te regenen en er hing een bepaalde mist over de stad. Het grootste kruispunt ter wereld heb ik bezocht, een grotere uitdaging voor de camera was er niet. Ondanks deze omstandigheden, een hoge ISO waarde, veel bewering en de weersomstandigheden wist de camera foutloos het beeld te creëren waar ik naar op zoek was.

Ik ben als gebruiker van de FUJIFILM X100VI in Tokio diep onder de indruk van de kwaliteit, de prestaties en het algoritme van de geheel nieuwe AF. De camera heb ik al in bestelling staan bij Fujifilm.

Op de social media ging de FUJIFILM X100V compleet viraal en het zal mij niet verbazen als de FUJIFILM X100VI zijn opvolger gaat worden. Dankzij de nieuwste processor en de 40MP sensor schiet je als fotograaf uitzonderlijk goede foto’s. De hoge beeldkwaliteit en de unieke kleuren in combinatie met de hoge prestatie die de camera presteert maken het ‘plaatje’  voor mij letterlijk compleet.

Beoordeling van de camera

Beeldkwaliteit 9

Bediening 8.5