Review FUJIFILM X100-serie accessoires NiSi

Redactie DIGIFOTO Pro 800

NiSi levert al jarenlang hoogwaardige camerafilters die door zowel amateur als professionele fotografen bijna dagelijks gebruikt worden. Als fotograaf heb je vaak een prachtige foto in gedachten en moet je wachten op de juiste omstandigheden. NiSi helpt met hun accessoires om deze ideeën ten uitvoer te brengen en er als fotograaf voor te zorgen dat de mooiste resultaten worden behaald. Speciaal voor de FUJIFILM X100 serie heeft NiSi een aantal mooie producten ontwikkeld die ik mocht uitproberen.

Tekst: Kevin Vervoort

NiSi X100 serie Zonnekap (lens Hood)

Als eerste heeft NiSi een 3-delige kit ontwikkeld met een UV-filter, vierkante zonnekap en een lenskap. Wat al meteen opvalt, is dat deze kit van zeer stevig en solide materiaal is gemaakt. Meteen bij het uitpakken valt op dat de afwerking zeer netjes is en dat de kleur goed overeenkomt met mijn FUJIFILM X100VI. Het leukste vind ik toch wel de installatie van deze kit. Dit is volledig probleemloos gegaan. Je schroeft als het ware de adapter (met ingebouwde UHD UV filter) op de camera waarna je vervolgens de vierkante zonnekap erop kan duwen. Je hoeft niet na te denken over rotatie, schroeven of iets aantrekken. De lenskap erop drukken en klaar!

Ik heb NiSi eerder gekend met hun filters/adapters maar deze lens kap heeft mij echt verrast. Zoals eerder beschreven is de kwaliteit en de afwerking geweldig. Alle onderdelen zijn van metaal, wat de retro-look van de camera voor mij compleet maakt. Op de verpakking zit een sticker van ‘Timeless Classic’, hier ben ik het wel mee eens! Mocht je als fotograaf nog een extra filter toe willen voegen dan is dat nog steeds mogelijk.

Persoonlijk vind ik het leuk om accessoires aan een camera toe te voegen. Eén nadeel is vaak (vind ik) dat elk accessoire zijn eigen logo heeft. Zo kan je camera er uit gaan zien als een kermis met allerlei merken. Dit hoeft vanzelfsprekend geen probleem te zijn. Cosmetisch vind ik dit minder mooi. Ook hier lijkt NiSi over nagedacht te hebben. Hun logo is klein en subtiel aangebracht op de lensdop en op de rand van de lenskap. Voor mij een groot pluspunt van dit product.

De NiSi lenskap blijft ondanks dat je het er alleen op kan duwen en niet vast kan schroeven zeer stevig zitten. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat deze los raakt. Wie liever de originele lenskap van de Fujifilm camera zelf wil gebruiken van de NiSi lens kan er afhalen en de Fujifilm lenskap over het UV-filter plaatsen. Wist je dat deze UHD UV-filter van 49mm multi-gecoat is en gemaakt van optisch glas? Dit zorgt voor Ultra HD-scherpte, absorbeert ultraviolet licht voor meer natuurlijke kleuren in fel zonlicht of schaduw. Daarnaast beschermt deze filter de frontlens van de X100 camera. NiSi heeft bij de ontwikkeling duidelijk nagedacht over het product en ik kan er bijna geen minpunten over vinden. Tot nu toe is dit de makkelijkste kit die ik ooit heb gebruikt. Mocht NiSi deze lens kap door ontwikkelen, dan zou ik ze willen vragen om een kleine opening te maken aan de bovenzijde van de lens kap. De lenskap blokkeert namelijk wel deels de OVF van de camera. De 3-delige kit van Nisi  voor de X100 serie zou ik ten zeerste aanbevelen voor wie op zoek is naar een kwalitatief goed product. Net als de camera zelf is de kit verkrijgbaar in zwart en zilver. Deze kit past op de volgende camera’s: FUJIFILM X100, X100S, X100T, X100F, X100V en de nieuwste X100VI.

NiSi Fujifilm X100 starter kit

NiSi heeft mij ook kennis laten maken met de speciaal voor de FUJIFILM x100-serie ontworpen NiSi Fujifilm x100 starter kit. Deze kit bestaat uit een houder die gemaakt is van een aluminium legering en is zo ontworpen dat deze gemakkelijk aan de lens van de FUJIFILM X100 bevestigd kan worden. De houder is gemakkelijk te bevestigen door de standaard ring aan de voorzijde van het objectief op de camera te verwijderen en deze NiSi houden op de schroefdraad te schroeven. De houder kan 360 graden gedraaid worden zodat je als fotograaf gemakkelijk kan wisselen tussen een staande of een liggende positie. De kit bevat twee filters: 1 NiSi medium GND (0,9), 3 stops graduated filter, 1 NiSi HD polarisatie filter. Dit alles is op te bergen in een prachtige bijgeleverde etui. Deze kit past op de volgende camera’s: FUJIFILM X100, X100S, X100T, X100F, X100V en de nieuwste X100VI.

Ben je als gebruiker van een Fujifilm X100-serie camera op zoek naar kwalitatief hoogwaardige accessoires dan doe je er goed aan om eens te kijken naar de NiSi accessoires.

De lenshood ziet er niet alleen retro uit, hij beschikt over een UV filter waardoor het op dit moment de meest complete lens hood is op de markt tegen een aantrekkelijke prijs.

Het NiSi Fuji X100 starter kit is een mooie aanvulling voor de fotograaf die graag landschappen fotografeert en het optimale uit de camera wil halen.