Review Canon EOS R6 II: Canon’s derde iteratie

Redactie DIGIFOTO Pro 2107

De Canon EOS R6 Mark II werd onlangs geïntroduceerd als Canon’s nieuwe uitdager in het belangrijke middensegment. Wij keken wat er verbeterd is ten opzichte van de voorganger en hoe de camera het verder doet.

Dit artikel is geschreven door Dré de Man en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 1.2023

Canon begon bij de fullframe spiegelloze camera’s in 2018 simpelweg met de R, een camera met 20 megapixels. 2019 kwam er de EOS RP, 2020 het duo EOS R5 en  EOS R6 (respectievelijk  45 en 20 megapixels), 2021 de EOS R3 als supersnelle reportage camera en dan eind 2022 de EOS R6 Mark II. Dan is begin februari ook nog eens de EOS R8 geïntroduceerd, die als prijsbreker in de fullframe-markt is gepositioneerd.

Canon heeft dus vanaf 2018, zelfs wanneer we van de EOS R5C, (jan 2021, speciaal voor video) en de ondertussen drie EOS R-camera’s met APS-C-sensor afzien, zijn modellenpalet behoorlijk uitgebreid en geüpdatet. In het huidige programma speelt de Canon EOS R6 II een centrale rol, omdat hij in een belangrijk marktsegment zit. Dat juist dit model dus al na tweeënhalf jaar werd vernieuwd, mag dus zo gezien niet verwonderlijk heten. Kijken we naar de specificaties van het oude en het nieuwe model, dan zien we een wellicht niet verrassende, maar wel belangrijke serie verbeteringen. Laten we eens naar de basiseigenschappen kijken:

• 24.2 megapixel CMOS sensor
  • 12 bps mechanische sluiter  (40 bps elektronisch)
  • 4K/60p video (oversampeld van 6k)
  • 6K ProRes RAW video (met Atomos recorder)
  • Stabilisatie in de camera (8.0 stops)
  • Pre-capture voor RAW en video
  • Moving subject HDR mode
  • 3.68M-dot EVF met 120 bps verversing (0.76x vergroting)
  • 3 inch touchscreen met 1,62 miljoen beeldpunten
  • Twee UHS-II SD kaartsleuven
  • 580 opnamen per batterijlading (CIPA)

Op bijna al die punten is de camera beter dan de eerste versie, 24 ten opzichte van 20 megapixel, 40 in plaats van 20 beelden met de elektronische sluiter, 4k 60p zonder crop én ProRes RAW en 120 bps beeldverversing.

Vergelijking met andere merken laat zien dat de specificaties goed passen in zijn klasse. Maar specificaties zeggen niet alles, of in ieder geval niet zonder andere gegevens. Hoe moeten we deze interpreteren en aanvullen en hoe doet de camera het in de praktijk en in het lab?

Nog meer specificaties en hun betekenis

Kleine maar handige toevoeging, al had de voorganger die ook al: de camera biedt een pro capture mode (RAW burst). Houd je de ontspanknop half ingedrukt in die modus, dan buffert de camera al van tevoren foto’s die je niet gemaakt hebt. Druk je dus een halve seconde te laat de ontspanner in, dan ben je nog nét op tijd (16 opnamen). Bij video is er een soortgelijke functie. De buffer is in andere situaties overigens van gemiddelde grootte: tussen de 60 en 70 RAW’s. Dat is een prima waarde - voor SD-geheugenkaarten. Daarna moet er tien seconden weggeschreven worden.

Het maximale aantal bps met de mechanische sluiter is onveranderd: 12. Met elektronische sluiter haalt de camera 40 bps. Het is een verdubbeling ten opzicht van de EOS R6. Een grote vooruitgang dus, maar wat heb je aan zoveel beelden per seconden als het rolling shutter-effect te sterk is? Dat is nu precies een grote verbetering ten opzichte van het vorige model. Dat zat op circa. 28 ms voor het uitlezen van het beeld, de EOS R6 II nu op 17 ms. Het voorgangermodel liep op dat punt duidelijk achter het nieuwe model is zelfs iets beter dan vergelijkbare camera’s.

Toch is voorzichtigheid geboden, de waarde is nog steeds veel te hoog voor bijvoorbeeld golf maar ook voor andere soorten fotografie waarbij het onderwerp snel beweegt. Het is ook drie tot vier hoger dan die van reflexcamera’s en de snelste spiegelloze camera. Voor deze cameraklasse is het echter een uitstekende waarde.

Dat biedt natuurlijk ook voordelen bij video, dat wil zeggen vooral bij lage beeldsnelheden (dan is het effect het grootst) en bij filmen in crop geldt dan weer het omgekeerde: het effect is dan nog kleiner.

Nu we over video hebben: belangrijk is dat nu de grens van 30 minuten continu opnemen opgeheven is en vooral dat de camera beter beschermd is tegen de hitte van zodat je nu ook als je intern opneemt lang kunt doorfilmen. Hoe lang is in de winter niet goed te testen, maar alles wijst erop dat de waarden behoorlijk een flink stuk beter zijn dan die van de voorganger. ProRes is natuurlijk ook een flinke aanwinst en 4k 50/60p zonder crop is ook heel prettig (4:2:2 10 bits). Verder kan de camera via de speciale flitscontacten de Tascam CA-XLR2d-C XLR adapter kit aansluiten, zodat je vierkanaals audio kunt opnemen. Dat scheelt uiteraard weer tijd met monteren en is vaak handiger dan een extra opnameapparaat.

Praktijk

Natuurlijk lijkt de camera sterk op de oorspronkelijke EOS R6. Toch valt bij het aanzetten meteen een leuk  gewijzigd detail op. De aan/uit-knop heeft een speciale stand voor het vastzetten van bepaalde knoppen, die ook weer instelbaar zijn. Bovendien zit hij nu rechts, zodat de camera bij het vastpakken snel in te schakelen is (nieuw voor Canon, maar niet voor andere camera’s). Waar bij de EOS R6 de aan/uit-knop zat, vind je nu een speciale keuzeknop voor fotografie en video, ook nieuw. Bij het voorgangermodel gebruikte je hier de programmakeuzeknop. Nu we het daarover hebben: die is nu behoorlijk dicht bevolkt met naast de gebruikelijke PAMS (bij Canon Pv, Av, M en Tv) Fv, een soort vrij combineerbare combinatie van de eerdere én een speciale automatische instelling voor amateurs, A+. Die instelling is wel erg simpel voor een camera als deze, maar als je een partner en/of kinderen hebt, kunnen die dankzij A+ misschien ook nog eens een foto maken. Dan zijn er nog drie persoonlijke instellingen-standen. Maar er zijn maar liefst drie standen bijgekomen: scènes, effecten en een speciale stille modus.

Verder is de camera uiterlijk vrijwel ongewijzigd; de joystick voelt iets anders aan, maar de combinatie van joystick en instelwiel zoals de EOS R7 die heeft, zul je op deze camera niet vinden. Voor upgraders van de EOS R6 maar waarschijnlijk ook voor anderen is dat geen gemis, maar zoiets blijft altijd zeer subjectief.

Sensor en dynamiek

Met 24 megapixels biedt de camera nu hetzelfde aantal megapixels als vrijwel de gehele concurrentie. Het verschil met 20 megapixels (EOS R6) is wellicht niet heel groot, maar het is heel prettig om te zien dat de dynamiek er niet op achteruit gegaan is. Datzelfde geldt voor de prestaties bij hoge ISO-waarden. Het is geen BSI-sensor en de dynamiek is zowel in de lichten als in de schaduwen net iets minder dan de top op dit gebied, maar voldoet verder prima. Je zou kunnen zeggen: voor sport en vogels prima, voor landschappen soms iets aan de krappe kant. Canon biedt ook een soort HDR voor bewegende onderwerpen, maar de resultaten daarmee waren nogal gemengd.

Autofocus

Op het gebied van autofocus hebben we sinds de introductie van de EOS R een grote vooruitgang gezien. De  EOS R6 deed het al goed op dit punt, de EOS R6 II zou het volgens Canon nog beter moeten doen, omdat de algoritmes nu lijken op die van de EOS R3, maar uiteraard ook omdat de camera als geheel sneller is al heeft hij geen stacked sensor. In ieder geval betekent het dat je meer keus hebt uit onderwerpen: mensen (met uiteraard gezicht en oogherkenning) dieren en voertuigen (bij de EOS R6 pas na een firmware-upgrade) geen en – voor velen belangrijker – auto. In dat laatste geval kiest de camera op basis van onderwerpsherkenning zelf de onderwerpcategorie. Dat functioneert goed, maar toch werkt het beter wanneer je zelf de onderwerpen kiest.

Helaas had Canon op het moment van de test het gewenste teleobjectief niet in huis, dus we hebben nog niet tot in alle details vergelijkend kunnen testen hoe goed de camera is. Op basis van de tests die we wel konden doen, kunnen we in ieder geval al tot de conclusie komen dat het autofocussysteem uitstekend werkt. Autofocus werkt ook heel goed bij video en is dan in staat heel goed een persoon te volgen, ook wanneer die even overdekt wordt (uiteraard afhankelijk van de gekozen instellingen).

Conclusie Canon EOS R6II

De Canon EOS R6II is een zeer geslaagde opvolger van de EOS R6. Niet alleen is hij op veel punten verbeterd, de camera als geheel maakt een zeer evenwichtige indruk.

• Beeldkwaliteit: 7,5