Kamra-e-faoree: Traditionele Afghaanse platencamera
Die grote houten platencamera op statief is een mobiele fotostudio, camera en doka ineen. Hij wordt sinds de jaren dertig van de vorige eeuw gebruikt en generaties Afghanen zijn door de 'straatfotografen' vastgelegd.
Straatfotograaf Qalam Nabi aan het werk
Kennis van zaken
Door lange ervaring weten de fotografen er relatief snel een foto mee te maken. Het concept is heel eenvoudig, maar vereist routine en kennis van zaken. Het maken van de foto gebeurt door de lensdop er een tijdje af te halen. Hoe lang de film blootgesteld wordt aan het licht bepaalt de fotograaf op gevoel.
Qalam Nabi belicht de film door de lensdop enkele seconden weg te halen
Op de tast
Daarna wordt de foto meteen ontwikkeld. Dat gebeurt ook in de camera, waarbij de fotograaf zijn armen door een flexibele zwarte buis naar binnen werkt om zo op de tast en via een kijkgaatje in de bovenzijde het ontwikkelproces te doorlopen. Het negatief dat ontstaat wordt vervolgens via dezelfde procedure nogmaals gefotografeerd om tot een positief beeld te komen.
Steeds minder
Het aantal fotografen dat met de 'Kamra-e-faoree' fotografeert neemt af, in de hoofdstad Kabul zijn er bijvoorbeeld nog maar twee van deze fotografen overgebleven. Waarschijnlijk zal deze vorm van fotografie in de toekomst dan ook verdwijnen.
Het eindresultaat, dat nog even op maat geknipt moet worden, komt uit de camera
Afghan Box Camera Project
Lukas Birk en Sean Foley zijn in de zomer van 2011 zijn gestart met het 'Afghan Box Camera Project.' Met dit project willen ze de rest van de wereld kennis laten maken met deze bijzondere vorm van fotografie. Onderstaand filmpje is onderdeel van het project. We zien fotograaf Qalam Nabi aan het werk. Fotograferen met de 'Kamra-e-faoree' is zijn vak, net zoals het vroeger het vak was van zijn vader.
Direct werken op fotopapier
Direct werken op fotopapier is fijn! Ik doe het nog regelmatig
http://youtu.be/Tb1cdt0SsPE