Brett Florens: 'Het allerbelangrijkste in de fotografie industrie is het opbouwen van relaties'

Brett Florens: 'Het allerbelangrijkste in de fotografie industrie is het opbouwen van relaties'

Redactie DIGIFOTO Pro 5231
Het werk van Nikon-ambassadeur Brett Florens kenmerkt zich door een fraaie heldere belichting en een prachtige compositie die je in de foto trekt. Zijn beelden zijn een samenspel van licht en donker, met een dromerige romantiek en behouden toch de attitude en pit van zijn hoofdpersonages. We spreken hem op de Fotofair, nadat hij de cursus over bruidsfotografie heeft gegegeven voor Nikon. Als professioneel fotograaf met klussen in binnen- en buitenland, zijn we benieuwd naar hoe hij zijn fotografiebedrijf runt.

Brett Florens richt zich op fashion- en bruidsfotografie. Dit is niet altijd het geval geweest. Hij begon zijn carrière op een hele andere manier. 'Vroeger was ik een politieman en zag daar de meest verschrikkelijke dingen die je je ooit maar voor kan stellen. Het verschil tussen dergelijk werk en bruiloften is zo enorm. Ik fotografeerde vroeger mensen op de ergste dag van hun leven. Nu doe ik dat op de beste dag van hun leven. Het is dus heel fijn om bruidsfotografie te kunnen doen, maar het is ook leuk om dit te kunnen uitbalanceren met het schieten van fashion. Dat is ook voor mij belangrijk, want het fotograferen van mode maakt mijn werk als bruidsfotograaf beter en andersom. Als ik tussen de twee zou moeten kiezen, dan vind ik dat erg lastig. Ik ben uiteindelijk beter in het fotograferen van bruiloften. Fashionfotografie is echter super gaaf omdat je altijd dingen fotografeert die nieuw zijn. Een groot deel van de tijd schiet je kleding voor catalogi die pas over een jaar uitkomen. Dus dat is heel erg opwindend en dynamisch.'

Marketing: het belangrijkste van fotografie 

Brett geeft veel verschillende fotografieworkshops. Zo doet hij kinderportret workshops, flash & beautyworkshops en bruidsfotografieworkshops. 'Er zijn heel veel mensen die geïnteresseerd zijn in het fotograferen van kinderen en ik  denk dat er zeker een markt bestaat voor mensen die willen leren. Ik doe dit al 27 jaar, dus ik heb veel geleerd van mijn ervaringen. De cultuur van het leren is tegenwoordig heel anders. In het verleden waren er niet veel mensen ie les gaven. De meesten maakten zich zorgen over het leren van hun skills aan andere fotografen, omdat dit extra concurrentie zou opleveren. Tegenwoordig kan je alles tóch al leren op YouTube, dus is het belangrijk dat je als fotograaf naar buiten treedt. Ik deel dan ook graag de kennis die ik het laatste gedeelte van mijn carrière heb geleerd.'

Op de Fotofair geeft hij les aan zowel beginners als gevorderde fotografen. De één heeft een compactcamera bij zich en de ander werkt met volledig professionele gear. 'Deze omgeving is vrij divers, je hebt beginnende fotografen die nog nooit een fotoshoot hebben gedaan en je hebt doorgewinterde professionals. Wat ik hoop is dat als ze weggaan ze tenminste één ding hebben geleerd dat ze kunnen implementeren in hun business. Ik verdien natuurlijk mijn geld met fotograferen en ik weet dat het vreemd klinkt, maar uiteindelijk draait het alleen maar om marketing. Je kunt een fantastische fotograaf zijn, maar nog steeds geen klanten hebben omdat niemand van je af weet. Terwijl er ook gemiddelde fotografen rondlopen die een geweldige marketingcampagne voeren en succesvol zijn.'

Er gaat ontzettend veel tijd zitten in marketing, toch houdt Brett ook genoeg tijd over om te kunnen fotograferen. 'Uiteindelijk leef je jouw merk, dus je bént je merk als je bezig bent met marketing. Persoonlijk richt ik me op de high-end, luxe bruiloften, wat een andere tak van sport is dan waar de meeste fotografen zich op richten. Het is lastig te zeggen hoeveel tijd ik kwijt ben aan het marketen van mijn fotografie, omdat ik alles waar ik niet goed in ben uitbesteed. Ik doe bijvoorbeeld niets aan mijn postproductie. Ik richt me op fotografie. Terwijl wij nu in gesprek zijn, is er iemand bezig met de nabewerking van mijn foto's van mijn shoot twee dagen geleden. Dat zorgt ervoor dat ik de dingen kan doen die ik leuk vind en waar ik goed in ben. Marketing draait niet om het plaatsen van een advertentie in een magazine, of naar een bruidsbeurs gaan, maar om bijvoorbeeld een kop koffie te drinken met een weddingplanner. Noem jij dat werken? Het gaat allemaal om het opbouwen van relaties. Dat is het allerbelangrijkste in deze industrie.'

Brett

Hoe Brett aan buitenlandse klanten komt

Nederland is natuurlijk vrij klein, maar Brett werkt ook in het buitenland. Hoe spreekt hij een publiek aan dat zich zo ver weg bevindt van Amsterdam, de plek waar hij op dit moment woont? 'Op dit moment werk ik veel in het Midden-Oosten. Als je in een bepaald gebied wil gaan werken, dan is het belangrijk dat je daar naartoe gaat om daar contacten te leggen. De manier waarop ik dat heb gedaan, is dat ik veel op en neer ben gevlogen. Van de Verenigde Arabische Emiraten tot Dubai, ik ben er wel geweest. Als ik een overstap heb die acht uur duurt dan trek ik erop uit om foto's te maken in de woestijn. Vervolgens heb ik content waar ik mezelf mee in de markt kan zetten.'

Over Brett Florens

Brett Florens is fashion- en weddingfotograaf en fotografeert al zo'n 27 jaar. Zijn werk is contrastrijk en romantisch. Brett heeft klanten over de gehele wereld: van het Midden- Oosten tot Amsterdam. Tegenwoordig geeft hij ook veel les aan andere fotografen, onder andere in kinderfotografie en portretfotografie.  

Brett

Fotografie door: Brett Florens

Dit artikel werd geschreven door Eefke Burg en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 3.2019

 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie