RED: Waarom is deze camera zo duur?
Voor 80.000 dollar alleen een camerabody kopen lijkt gekkenwerk. Zeker als je beseft dat er niet eens een viewfinder of LCD-scherm op zit. Toch is dit in Hollywood de normaalste zaak van de wereld. Samen met de Ferrari onder de camera's ARRI, is RED vaak “te zien” in grote Hollywoodproducties. Denk bijvoorbeeld aan Guardians of the Galaxy 2 en Transformers.
Naast dat RED-camera's echt een nicheproduct zijn (ze worden bijna alleen gebruikt in de professionele filmindustrie) zit er een behoorlijk stukje techniek achter. Zo filmt de huidige lijn al op 8K-resolutie met een maximale framerate van 75 fps. De hoge prijs wordt dus deel expres hoog gehouden omdat het een nicheproduct is, maar de hoogwaardige techniek speelt zeker een rol.
RED, 80.000 dollar voor alleen de body
De 80.000 dollar betaal je voor de duurste RED in het assortiment. Voor dit bedrag krijg je de body. Dit is een kastje dat er erg science-fiction uitziet, maar je kan er nog niks mee. Om überhaupt wat te kunnen zien moet je bijvoorbeeld eerst een extern scherm aanschaffen. Er zit ook geen microfoon bij, wat op zich niet gek is aangezien geluid in de filmindustrie veelal extern wordt opgenomen door een geluidsman. Ook zit er geen opslag bij. En misschien nog wel het belangrijkste, de lenzen, ontbreekt ook. Gelukkig heeft de RED wel verschillende cameramounts van onder andere canon en nikon, waardoor DSLR-lenzen gewoon te gebruiken zijn.
Mocht je onder de indruk zijn van de eerdergenoemde prijs, dan zal dit je misschien helemaal omver blazen. RED is ooit opgericht om 4K cinemacamera's betaalbaar te maken. Overigens kan RED het geld goed gebruiken, ze hebben er een handje van om concurrentie aan te klagen. Dure advocaten misschien?
In onderstaande video zie je hoe een RED in elkaar wordt gezet.