Interview: Glyn Dewis - Photoshopgrapher
Glyn Dewis is het levende bewijs dat fotografie niet altijd begint met de camera van je opa. Dat deze Engelsman fotograaf is geworden noemt hij puur toeval. 'Tot acht en een half jaar geleden had ik een baan bij de overheid in Londen en was ik vooral geïnteresseerd in computers', vertelt hij. Tot zijn oom hem software liet zien waarmee je rode ogen in een foto kan verwijderen. 'Ik dacht: "wauw!" en kocht direct de software, het bleek Photoshop te zijn.' Een reeks online tutorials en wat hulp later had hij de smaak flink te pakken en vloog hij - nog geen twee weken later - naar Amerika om World of Photoshop bij te wonen.
'Vanaf toen is het snel gegaan', vertelt Glyn. 'Misschien wel te snel, want alles wat ik een paar jaar geleden als lange termijndoelen op een lijst had staan, heb ik bereikt. Ik geef trainingen, workshops, lezingen, doe commerciële fotoshoots en werk met de meest inspirerende fotografen als Scott Kelby.'
Want Glyn weet inmiddels niet alleen Photoshop, maar ook een camera te hanteren. 'Toen ik terugkwam uit Amerika kreeg ik steeds meer bewerkopdrachten, maar de foto’s die ik moest bewerken waren vaak heel middelmatig. Ik dacht: "dat kan ik beter." Ik kocht een Nikon D200 en volgde een fotocursus om me de basisbeginselen eigen te maken. Uiteindelijk heb ik van mijn omgeving alles geleerd, bevriende fotografen als Scott Kelby hebben mij ontzettend geholpen.'
Altijd moody
De beelden die Glyn sindsdien maakt kenmerken zich door sterke licht- en schaduwwerking en hebben vaak bodybuilders als onderwerp. Niet gek, want tot vijf jaar geleden was de fotograaf zelf een fanatieke bodybuilder. 'Omdat ik in die wereld ben opgegroeid weet ik hoe je poseert en welk licht het beste werkt. En ik weet hoe ik zelf graag op de foto had gewild toen ik op mijn best was.' Vrolijke kleurrijke foto's kom je bij Glyn niet tegen, 'het is altijd "moody", foto's met een sterke focus op kleur en licht, want dat is wat een foto maakt. Kleine lichteffecten maken een groot verschil!', verklaart de fotograaf.
Om dat te illustreren pakt hij een foto van een vrouwelijke bokser in de ring erbij. Op de foto zie je hooglichten over het gezicht en de armen van de vrouw. 'Als je niets van fotografie weet, snap je niet waarom die effecten er zijn', legt Glyn uit. 'Ik laat zien hoe je een van een foto die technisch helemaal in orde is lichtbronnen toevoegt zodat de kijker het begrijpt.'
Redder in nood
Omdat Glyn niet met fotograferen, maar met Photoshop is begonnen, is zijn aanpak anders. 'Tijdens een shoot denk ik altijd aan de bewerking. Ik kijk bijvoorbeeld anders naar licht en schaduwen omdat ik weet dat ik daar later in het programma mee aan de slag ga. Laatst deed ik een fotoshoot voor een theatergezelschap in een hotelkamer. Die zou eruitzien als een oude kasteelkamer, maar ik kwam terecht in een lelijke moderne kamer! Ik stelde me een kasteelraam voor en stelde het licht zo op dat er vanuit die plek licht kwam. Later in Photoshop plaatste ik daar het raam. Als ik geen Photoshop had gehad, had ik de shoot nooit kunnen doen.'
Voordat Glyn weer vertrekt naar het podium voor zijn volgende workshop, willen we nog één ding van hem weten: is hij nu fotograaf of photoshopper? 'Het is 50/50', lacht hij. 'Een vriend noemt me ook wel Photoshopgrapher!'
Foto's © Glyn Dewis
Videotutorials van Glyn Dewis
Omdat Glyn er niet van houdt als zijn publiek alleen maar aan het pennen is, geeft hij tijdens zijn presentatie op de Professional Imaging zijn publiek een link naar zijn YouTube-kanaal, waar ze alle video’s kunnen vinden waarin de verschillende technieken worden uitgelegd. In het filmpje hieronder legt Glyn bijvoorbeeld uit hoe hij aan de slag ging met het licht in de boksfoto.