Krijg geen spijt van foute keuzes
Watermerk
Zoals we eerder al in dit artikel hebben aangegeven hebben veel fotografen de neiging om een watermerk in hun foto’s te plaatsen. Dit om hun werk te promoten en om hun werk herkenbaar te maken. Maar vraag jezelf eens af of dat echt nodig is. Als je goed werk maakt, herkennen mensen je foto’s aan jouw stijl. De manier van fotograferen en de kwaliteit is veel belangrijker. Mensen moeten je herkennen aan je naam, aan je werk, niet aan het watermerk wat vol in het beeld zichtbaar is en daardoor het beeld verstoort. Zonde en niet nodig!
Geen keuze maken
Wat vaker te zien is op pagina’s van fotografen is dat ze bijna de hele shoot online zetten. Zo staan er 10 foto’s van het model in dezelfde houding, waarbij ze bijvoorbeeld net het hoofd even ander houdt. Hiermee gooi je jouw ‘publiek’ plat met teveel werk. Beter is het om één goede foto te kiezen en online te zetten. Zo laat je alleen het beste van het beste zien. Dit is ook voor potentiële klanten het fijnste om doorheen te bladeren.
Kansen laten schieten
Soms krijg je als fotograaf een opdracht aangeboden waarbij je misschien niet veel verdient, maar die wel zinvol voor je kan zijn. Als je al geruime tijd fotografeert mag je natuurlijk best een bepaalde vergoeding verwachten, maar sla een aanbod niet direct af zonder er goed naar te kijken.