Judith Kwasny | Van Kleuterjuf tot Boudoirfotografe

Judith Kwasny | Van Kleuterjuf tot Boudoirfotografe

Redactie DIGIFOTO Pro 1181

Judith Kwasny werd 33 jaar geleden geboren in Halsteren, waar ze nu steeds woont. Ze heeft een theateropleiding gevolgd, maar koos uiteindelijk toch voor een carrière in het onderwijs. Na het afronden van de PABO werkte Judith enige tijd als kleuterjuf maar vond haar ware roeping in de fotografie. Onze DIGIFOTO Pro ambassadeur Kevin Vervoort kreeg de kans om haar te interviewen en om een shoot in real life bij te wonen. In dit artikel lees je hoe Judith haar passie heeft ontdekt, hoe ze te werk gaat en hoe Kevin de shoot heeft ervaren.

Interview door: Kevin Vervoort, ambassadeur DIGIFOTO Pro

Tekst: Nina Oomen

Judith’s passie voor fotografie begon in 2001, toen ze een Instax Polaroid camera kreeg van haar zus, maar haar fotografische reis nam een serieuze wending tijdens het begin van de coronacrisis. Al actief als mobiele fotografe, besloot ze haar vaardigheden te professionaliseren, aangemoedigd door haar man die haar potentieel erkende. Dit leidde tot de aanschaf van een professionele camera en deelname aan diverse workshops en lezingen, waarmee ze de fundering legde voor haar eigen fotografiebedrijf. Boudoirfotografie, iets waar Judith zelf ooit model voor stond, werd een persoonlijke wens om te beoefenen. Ze verdiepte zich in de technieken van andere fotografen om deze stijl eigen te maken, waardoor ze nu een fulltime fotografe is met een eigen studio in het hart van Bergen op Zoom. 

Judith is altijd op zoek naar unieke ideeën om haar fotografie te onderscheiden. Zo vindt ze vaak inspiratie in alledaagse situaties, zoals tijdens het winkelen in de supermarkt, waar ze bijvoorbeeld producten als stroop, honing, meel, chocolade en champagne ziet die ze kan gebruiken in haar werk. Haar creativiteit kent geen grenzen, en ze experimenteert volop in haar studio. Naast haar passie voor fotografie, is Judith ook een toegewijde sporter en bezoekt ze regelmatig de sportschool, zelfs voor een drukke dag vol fotoshoots. Vandaag de dag werkt Judith het liefst met een Sony A7 Mark, waarmee ze haar artistieke visie vormgeeft. 

Wat is Boudoirfotografie en waarom is het zo populair?

Judith beschrijft boudoirfotografie als: sensueel met oog voor detail, vrouwelijk, met een mooi lichamelijk lijnenspel. Ze zoekt graag het randje op en maakt er graag een meidenfeestje van. ‘Boudoirfotografie is een mooie tak van fotografie waar we het vrouw zijn kunnen vieren, om het lichaam te vieren. Ik zie zulke fotoshoots als een soort girls night out! Muziekje aan, drankje erbij, lekker optutten en dan van alles uit de kast halen om verschillende setjes op de foto te zetten,’ vertelt Judith. Veel meiden boeken zo’n shoot omdat ze er keihard voor getraind hebben, of juist gewoon trots zijn op hun lijf. ‘Naast mama zijn, vriendin van, of wat voor rol we ook hebben, vergeten wij vrouwen vaak onszelf. We werken keihard om alle ballen hoog te houden en we mogen trots zijn op wie wij zijn en hoe we eruitzien! Zo’n fotoshoot geeft een enorme boost aan zelfvertrouwen en je hebt een toffe belevenis om op terug te kijken!’ 

Volgens Judith is het is zo populair doordat we op Instagram bijvoorbeeld steeds meer van onszelf durven te presenteren. ‘We mogen gezien worden, in bikini maar ook in lingerie. Daarnaast draait het nu vaak ook om het wereldje van sport en gezond leven. We willen laten zien waar we voor werken en dat we trots zijn op ons lichaam.’

Intieme momenten: De juiste benadering

De foto's van Judith zijn erg intiem en van dichtbij gemaakt. Kevin is heel benieuwd hoe ze iemand op zijn/haar gemak stelt. Ze vertelt dat het scheelt dat ze een vrouwelijke fotograaf is, hierdoor kan ze voor haar gevoel gemakkelijker het randje opzoeken binnen haar fotografie. ‘De juiste benadering is essentieel en het is belangrijk dat er wederzijds vertrouwen is. Voorafgaand aan een shoot krijg een model, man of vrouw (voornamelijk vrouwen), een lijst. Dit zijn vragen over de reportage, wat de wensen zijn en wat een model wel of niet in gedachte heeft,’ vertelt ze. Met deze lijst voorkomt Judith voor het grootste gedeelte dat er tijdens de shoot ongemakkelijke situaties ontstaan. Judith fotografeert dan vooral wat het model in gedachte heeft. Hierop volgend vraagt ze of het model een moodboard zou willen maken. Dit moodboard is rijk aan fantasie en hiermee krijgt Judith een inkijkje in de gedachte van het model. ‘Als alle vragen van het vragenlijstje zijn doorgenomen en de moodboard is besproken, wordt de shoot ingepland. Soms komt het nog wel voor dat ik zelf een moodboard voor het model maak. Dit stem ik dan wel een op een met hen af.’

Een model is in het begin vaak zenuwachtig, ondanks dat ze er heel veel zin in hebben. In de meeste gevallen boeken de modellen een volledige shoot. Dit is inclusief make-up. De voorbereiding duurt vaak tussen de 30 en 60 minuten. Deze tijd besteedt Judith dan om met het model te praten en hem of haar op zijn gemak te stellen. Ze werkt samen met vrouwelijke collega’s (make-up artiesten en/of assistentes), en samen maken ze er een ontspannen sfeer van. Hoe een shoot daadwerkelijk in zijn werk gaat ligt over het algemeen aan de persoon die Judith vastlegt. ‘Soms komt een shoot wat moeilijker op gang en is er wat meer tijd nodig in de beginfase. Soms heb ik ook personen of modellen waar de passie er vanaf het begin vanaf spat. Dat is heel persoonlijk, bijna alles is mogelijk en juist deze laagdrempeligheid zorgt ervoor dat er prachtige beelden gemaakt worden.’ Judith benadrukt dat het vertrouwen en het feit dat ze een vrouw is bijdraagt aan de vertrouwensband. 

Judith's kenmerkende stijl komt tot uiting in haar voorkeur voor donkere en grauwe beelden, een artistiek handelsmerk dat duidelijk zichtbaar is in haar werk. Deze esthetiek roept intrigerende vragen op: wat wordt er wel of juist niet getoond? De artistieke kwaliteit van haar beelden maakt ze bijzonder geschikt voor deze donkere benadering. In haar eigen woning hangen verschillende van deze foto's, die stuk voor stuk bewijzen dat ze zich uitstekend lenen voor een donkere afwerking.

Reacties en toekomstplannen

De reacties van de modellen die door Judith gefotografeerd zijn, spreken boekdelen over haar talent. Vaak zijn ze na afloop verbaasd en ontroerd als ze zichzelf op de foto's zien en hadden ze nooit verwacht dat ze er zó uit zouden kunnen zien. Judith heeft hartverwarmende en emotionele reacties ontvangen, waarbij de modellen uitdrukken hoe dankbaar ze zijn dat ze door haar op hun allermooist zijn vastgelegd. Deze ervaring biedt hen een onmiskenbare boost in zelfvertrouwen. Het is opmerkelijk hoe modellen nerveus binnenkomen, maar de studio verlaten met een hernieuwd en sterk zelfbeeld.

Judith hoopt uiteindelijk voor een groot magazine te mogen fotograferen. Tot nu toe heeft Judith hele mooie reacties ontvangen. Judith hoopt binnenkort te kunnen exposeren met haar foto’s. Daarnaast zijn er serieuze plannen om een boek uit te brengen samen met een dichter. Natuurlijk blijft Judith actief op sociale media.

De shoot

Kevin mocht als ambassadeur een shoot bij Judith in de studio bijwonen. Vanzelfsprekend wist hij wat hem te wachten stond, maar toch was hij licht gespannen. Judith had een zeer vriendelijk model geregeld waarbij de mogelijkheid was om allerlei vragen te stellen. Het model was volledig opgemaakt en klaar voor de shoot. Judith had samen met het model al een moodboard doorgenomen. De shoot zou gaan plaatsvinden in de studio, in de badkamer. Judith had de badkamer gekozen omdat dit haar favoriete plek is in de studio waar volgens haar bijna alles mogelijk is. Daarnaast kan hier veilig gebruik worden gemaakt van water, stroop etc. 

De shoot ging van start en wat Kevin opviel was dat de ruimte goed verwarmd was. Judith gaf aan dat ze er altijd voor zorgt dat de temperatuur in ruimte net iets hoger is dan de gemiddelde kamertemperatuur. Dit zorgt ervoor dat een shoot ontspannen voortgezet kan worden zonder dat de kou van negatieve invloed is. Judith deed bijna alle poses voor, om een zo goed mogelijke en pakkende pose te creëren voor de foto. De spanning kon Kevin al snel van zich af laten glijden en er was veel ruimte voor het stellen van vragen. Het maakte hem nieuwsgierig waarom Judith gebruikt maakt van water, stroop etc. Ze vertelde: ‘Het is voor mij een ware zoektocht om een exclusieve foto te maken. Ik ben altijd op zoek naar iets wat mensen niet hebben. Door gebruik van water en stroop is het mogelijk om in combinatie met licht de nadruk op een bepaalde plaats in een foto te krijgen.’ Judith is vrij recentelijk overgestapt van het gebruik van daglicht naar het gebruik van continue licht. ‘Na enkele workshops gevolgd te hebben weet ik nu gebruik te maken van flitslicht, dit heeft bij mij de absolute voorkeur. Met flitslicht ben je niet afhankelijk van externe factoren zoals daglicht, dat elke keer weer anders is. Daarnaast is het met flitslicht in vergelijking met continu licht mogelijk om de intensiteit beter aan te passen. Dit zorgt ervoor dat ik hiermee het resultaat kan creëren die ik voorafgaand voor ogen heb.’ 

Tijdens de shoot was Judith als ware een vlieg in de ruimte. Judith gebruikte elke hoek/standpunt om een zo uitdagend mogelijke foto te creëren. Het flitslicht gebruikte ze om de nadruk beter te kunnen leggen op een lichaamsdeel en het mooie lijnenspel. Ze voegde extra elementen toe door bijvoorbeeld een plantenspuit te vullen met koud water en deze te besprenkelen over het lichaam van het model. Door middel van een softbox creëerde ze het meest uitdagende licht. Judith zoekt tijdens een shoot graag het randje op. ‘In deze moderne tijd is er veel mogelijk, al schuurt het soms wel. Ik houd altijd in gedachte dat ik een foto maak zoals ik zelf ook op de foto zou willen staan. Ik kies er bewust voor om iets wel of niet zichtbaar in beeld te brengen.’ 

Kevin heeft de shoot ervaren als een zeer ontspannen shoot met oog voor detail, humor en het goed zorgen voor het model. Hij heeft veel respect voor de mogelijkheid dat hij aanwezig mocht zijn bij deze bijzondere fotoshoot.

In de cameratas van Judith Kwasny

  • Sony a7 III 2x
  • 55 mm lens, sony F/1.8 ZEISS Sonnar T
  • 105 mm macro lens, Sony
  • Sony FE 24-70 mm f2.8 G.M. / SEL 2470GM
  • Godox transmitter
  • Godox flitsers
  • Godox softbox
  • 2 daglicht lampen

 

Dit is een artikel uit DIGIFOTO Pro 5.2023. Lees hem nu digitaal: DIGIFOTO Pro 5.2023

afbeelding van Bryan Oosenbrug

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie

afbeelding van sannevanpinxtenfotografie_149924

Prachtig interview Judith!