Is er nog toekomst voor de fotojournalistiek? 3 Canon ambassadeurs aan het woord

Is er nog toekomst voor de fotojournalistiek? 3 Canon ambassadeurs aan het woord

Redactie DIGIFOTO Pro 1898
Redacties moeten het met steeds minder doen, de concurrentie neemt toe en het vertrouwen in de pers krimpt. En dat is nog maar een greep uit de problemen waaronder de toekomst van de fotojournalistiek gebukt gaat. Maar fotografie heeft haar kracht nog niet verloren. Dankzij technologie kunnen fotografen zelfs creatiever dan ooit tevoren te werk gaan. De wereld snakt naar visuele storytelling. Is er nog toekomst voor de fotojournalistiek?

Voor de beroemde fotojournalist Sir Don McCullin is het vak onherkenbaar veranderd. Vroeger werden er nog in een uitgave tientallen pagina's aan zijn foto's gewijd, maar dat gebeurt niet meer. Daarom zegt hij: 'De journalistiek ligt op haar sterfbed. Jonge mensen worden aangemoedigd ermee te beginnen, maar er is helemaal geen afnemer meer. Kranten en tijdschriften lopen veel meer warm voor de elite, de rijken en de sterren. Ze willen helemaal geen kommer en kwel in hun uitgaven. Dat levert de eigenaars namelijk niet genoeg geld op. Fotojournalistiek is nog even indrukwekkend als altijd, maar heeft toch ruim baan moeten maken.'

Waar staat de fotojournalistiek in het digitale medialandschap. Drie fotojournalisten en Canon-ambassadeurs gaan dieper in op deze vraag. 

 

Daniel Etter

Etter

‘De fotojournalistiek is inmiddels al enige tijd doodverklaard, maar is toch nog niet verdwenen. Sterker nog, het ademt nog. Misschien niet zo hard als in de tijd van Don McCullin, maar het ademt nog wel. Zo indrukwekkend als toen wordt het nooit meer. Het is misschien nog niet door andere technologie vervangen, maar de nieuwe technologie vormt wel een onmisbare verrijking van de fotojournalistiek. Ik denk dat fotografie wel een rol blijft spelen, maar er zijn ook andere, misschien wel betere manieren om een verhaal te vertellen. Dat is niet erg. Geloofwaardigheid is de grootste uitdaging. Kijk maar naar de status van feiten. Het is een oerwoud geworden waarin het ontzettend moeilijk is om als een serieuze, betrouwbare bron van informatie over te komen. Ik heb nog niet uitgevogeld hoe je het nieuws geloofwaardiger maakt. Het enige wat je denk ik kunt doen, is gewoon goed werk blijven leveren. Daarvoor moet je research doen, de juiste vragen stellen en de gebeurtenissen in een ongekleurd daglicht stellen.‘ 

Canon Ambassador Daniel is fotograaf, regisseur en schrijver. In zijn werk kaart hij maatschappelijke ongelijkheid aan, met extra aandacht voor kinderarbeid. Ook verslaat hij migratie- en vluchtelingenkwesties aan de Europese grenzen en in conflictgebieden in het Midden-Oosten. 

 

Ilvy Njiokiktjien

Ilvy

'De opdracht is veranderd. Ze gaan je niet meer maandenlang op pad sturen om aan één project te werken. Over het algemeen geldt: wil je aan langdurige projecten werken, dan moet je er zelf ook geld in investeren. In de tijd dat Don McCullins foto's de krant haalden, vormden die foto's het nieuws an sich. Maar nu, bijvoorbeeld bij de begrafenis van Nelson Mandela, sta je met 300 man te dringen voor een foto. Er worden zo veel foto's gemaakt dat die ene legendarische foto buiten ieders handbereik ligt. Er is zo veel veranderd. Je bent niet meer de enige die er staat. Je hebt je vakgenoten en de drommen mensen met telefoons. Ik kan me niet voorstellen dat de foto als medium ooit aan kracht gaat inboeten. Beelden zijn voor mij zo sterk, zo indrukwekkend. Ik kan nog steeds een foto zien die voor eeuwig in mijn geheugen gegrift komt te staan. Maar je kunt ook op nieuwe manieren verhalen vertellen: met telefoons, interactieve online omgevingen en virtual reality. Je moet goed nagaan welke manier het best aansluit op het verhaal." 

Canon Ambassador Ilvy is een zelfstandige nieuws- en documentairefotografe uit Nederland die voor ngo's en grote bladen en kranten verschillende maatschappelijke kwesties in beeld heeft gebracht. Ze heeft een Canon AFJ Award en een World Press Photo Multimedia Award op haar naam staan.

 

Magnus Wennman

Magnus

‘Toen ik begon, was fotografie best wel een oubollig vak. Tegenwoordig is het allemaal zo ontzettend anders. Het gaat niet echt meer om de techniek, het gaat om een verhaal dat je op eindeloos veel manieren kunt vertellen. Het vak waarbij je vroeger een beetje op de redactie rondhing en wachtte totdat er een klusje je kant op kwam? Die tijd is voorbij. Maar als je verhalen kunt vertellen? Ja, dan ligt er een mooie toekomst voor je in het verschiet. Er zijn weinig vaste rollen meer binnen de fotografie en juist daarom is het vak vrij democratisch: iedereen kan het proberen. Je hoeft echt niet meer op de loonlijst van een krant te staan. Tegenwoordig heb je ook meer keuzevrijheid. Wil je een visueel verhaal maken? Een video? Een opname? Of wil je je verhaal schrijven? De nieuwe generatie fotojournalisten werkt op een volledig andere manier dan de vorige generaties. Ze weten hoe ze met sociale media moeten omgaan en klampen zich niet vast aan enkel en alleen foto's maken. Overal geldt hetzelfde: visuele storytelling wordt steeds belangrijker. Als je daar handig mee bent, komt het wel goed.‘

Canon Ambassador Magnus Wennman is al sinds zijn zeventiende fotojournalist. Hij begon zijn carrière bij een Zweeds regionaal dagblad. Nu is hij werkzaam voor Aftonbladet, de grootste krant in Scandinavië. Hij heeft vier World Press Photo-prijzen op zijn naam staan.

De gereedschapskist van de fotojournalist

De onmisbare hulpmiddelen waarmee fotografen hun werk doen

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full frame DSLR met 30,4 MP legt ieder detail vast, ook bij extreme contrasten. Hij kan continu 7 foto's per seconde schieten, waardoor je het perfecte shot nooit meer mist. De videoresolutie van 4K zorgt bovendien voor haarscherp bewegend beeld.

Objectieven

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Met een diafragma van maar liefst f/1.2 en een ultrasonische autofocus doet deze lens het altijd goed bij weinig licht.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Deze professionele lens met standaardzoom beschikt over een bijzonder hoge beeldscherpte en de robuustheid van de L-serie. Dankzij het constante diafragma van f/2.8 kun je er ook bij weinig licht geweldige foto's mee maken. Je kunt de achtergrondonscherpte gemakkelijk regelen.

Canon


 
afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie