Introductie: Switar Cine Primes voor Fujifilm GFX100
Een mooie set voor een unieke camera
Daar zijn ze dan! De Alpa Switar Cine lens serie wil Fujifilm gebruikers de mogelijkheid geven om met cinelenzen te filmen en bied een consistent en ongelofelijk strak beeld over alle brandpuntsafstanden. In termen van optische indruk en weergave belichaamt elke lens twee totaal verschillende karakters: met T5.6 (met cinelenzen praten we over t-stops in plaats van f-stops) gedragen de lenzen zich zeer vergelijkbaar met een Leica Summilux-C of Zeiss Master Prime. Wijd open, is het doel van de Switar in plaats daarvan het tussenliggende rijk tussen een niet-gecoate Thalia en een Vantage T1. Oftewel; dromerig en met enorm veel (super zachte) bokeh.
Zoals een cameraman ze gebruikt als zijn favoriete hulpmiddel om zijn visie uit te drukken, bieden de lenzen het beste van twee werelden: een kern van beeldvormende perfectie op T5.6 voor absoluut vakmanschap en precisie, en aan de andere kant een 'creatieve' ziel bij scenes gefilmd met een hoge T-stop (T2.0 tot T3.5, met de 210mm als uitzondering met T4.0). Deze scherpe beelden gaan hand in hand met een uitgesproken artistiek karakter door een sterkere middentonenverlichting, iets minder contrast (wat ironisch genoeg voor meer dynamisch bereik zorgt), nog betere bokeh en prachtige flares. Maar nog steeds met de scherpte die nodig is in de moderne professionele productie.
Alpa gaat voor perfectie
De hierboven genoemde Switar-lenzen zijn niet alleen beter afgestemd, maar volgens Alpa ook sneller dan hun belangrijkste concurrent, de ARRI Prime DNA-serie. Ze hebben 15 diafragma bladen voor een soepele en 'creamy' bokeh. De vloeiende focus gaat volledig hand in hand met de grotere waargenomen diepte van grootformaat of 65 mm-beelden, vooral met analoge film. Wanneer je dieper in de technische MTF-specificaties gaat duiken, zou je deze lenzen kunnen karakteriseren met de doodgegooide term; bokeh. Ongelofelijke bokeh. De eerste cameramannen die met de set werkten, spraken over warmte, diepte en helderheid, vooral in combinatie met de 5-perf 65mm of de gigantische sensoren van de Alexa 65 en de Alpa Platon.
Vooral vanwege de geringe scherptediepte die met deze extra grote sensoren werd gecreëerd, waren de wazige gebieden een essentieel onderdeel van het ontwerpproces. Het is niet alleen de kwaliteit van de Bokeh die inspireert. Alpa geeft aan dat hun lenzen een soort analoge herkenning hebben voor specialisten in het vak. Dit merk staat in schril contrast met de vaak volledig platte 'moderne' tekeningen in het beeld, wat resulteert in een ongekende benadering van het maken van grootformaat cinema.
De brandpuntsafstanden beslaan 35mm tot en met 210. Het resultaat is een comfortabele dekking voor Alexa 65, Alexa LF, 8-perf S35, 4-perf S35, RED en DXL 8K VV en Sony Venice. De SWITAR-lenzen hebben standaard een schakelbare PL-connector. De leveringsomvang omvat ook een adapterbevestiging voor de nieuwe LPL-standaard. De Switar serie voelt zich dus thuis in de wereld van grootformaat camera's en de gebruiker kan snel en veilig overstappen. Omdat ze vrij compact zijn en een gewicht hebben van 1,3-1,6 kg bij een maximale brandpuntsafstand van 210 mm bij 1,85 kg, zijn ze geschikt voor zowel handheld als Steadicam-werk en voor studioproducties. Al kan je het natuurlijk niet vergelijken met je favoriete DSLR en kitlens..