Interview Profoto-CEO Anders Hedebark. 'Het beeld, dat telt'
‘Wat wij anders doen dan veel andere bedrijven, is dat wij niet zozeer focussen op de techniek en op de cijfers, maar op de mogelijkheid om fotografen te ondersteunen bij hetgeen ze willen doen: goede foto’s maken. We luisteren naar ze en geven ze tools om de beelden te kunnen maken die ze in hun hoofd hebben. Fotografie gaat helemaal niet om techniek, maar om de uiteindelijke beelden.’
CEO Anders Hedebark zit backstage op de Photokina in een stoel te vertellen. Hij is een imposante man, groot, sterk. Veel presence. Vol enthousiasme en humor vertelt hij over zijn Profoto, een merk dat hem aan het hart gaat.
‘Onze producten zijn er compleet ter ere van de fotografen. We maken ook onderscheid tussen fotografen en beeldmakers. Fotografen zijn er in overvloed, maar echte gepassioneerde beeldmakers veel minder. Juist voor die groep zijn wij er. Dat is ook mijn drive, ik ben geen fotograaf en ik weet niet zoveel over fotografie (hij lacht). Maar het is heel mooi om mensen in staat te kunnen stellen om mooie dingen te maken.’
Rolls Royce
‘Onze nieuwe D2 en de Pro-10 zijn natuurlijk erg high-tech en de cijfers zijn indrukwekkend, maar daar gaat het niet om. Wat zeggen ze bij Rolls Royce over het aantal pk’s dat hun auto’s hebben? Juist: genoeg. Dat is bij ons precies hetzelfde. Onze producten kunnen wat er van ze verwacht wordt. Wat veel belangrijker is, je kunt er snel, efficiënt en gemakkelijk mee werken. Fotografen willen geen lange handleidingen lezen of zich eerst twee dagen verdiepen in een stuk techniek. Ze willen dat hun spullen werken, stevig zijn en dat ze er zonder problemen mee kunnen werken. Wij, Profoto, zijn ervoor om dat te fasciliteren.’
‘Sneller een professioneel beeld creëren. Dat proces willen wij verbeteren. Je moet altijd kunnen vertrouwen op een product. Je moet nooit de handleiding willen lezen. Waarom zou je het moeten lezen, je zou het moeten begrijpen als je ermee werkt. Snel werken is heel belangrijk, zeker als je een portret moet maken. Mensen hebben vaak geen tijd, dus je moet snel en efficiënt zijn. Speed redefined is niet voor niets de slogan die we gebruiken bij onze recente introducties.’
Creatief
‘Er zit een grote paradox in de industrie waarin wij ons bewegen. De rest van de bedrijven is heel erg technologie-gericht, maar onze klanten zijn juist heel creatief. Ze geven alleen om een goed eindproduct. Die techniek, daar gaat het helemaal niet over. We willen niet gezien worden als een bedrijf dat alleen over specificaties en techniek gaat, alsjeblieft niet.’
‘We bouwen onze ideeën en onze filosofie in onze producten. Onze founder was een fotograaf en dan kun je precies weten wat er belangrijk is. We veranderen als bedrijf ook heel snel, we zijn continu in beweging. De wereld ziet er over twee jaar heel anders uit, dus je kunt het je niet veroorloven om stil te staan.’
Helderheid
‘Dat we uit Scandinavie komen, zou er wat mee te maken kunnen hebben. We hebben geen voordeel van een grote thuismarkt, dus we moeten samenwerken met allerlei andere landen. Dat is ons eerste voordeel. Maar er is een soort helderheid en duidelijkheid in landen als Zweden en Noorwegen, dat zie je bij veel bedrijven die er vandaan komen. Er is een zekere focus, wat we doen, dat doen we goed en de rest doen we niet. Ons enige doel is: de fotograaf in staat stellen zo snel mogelijk een professioneel beeld te maken. Want het beeld is wat telt.’
Lees ook:
Profoto introduceert Pro-10: 1/80000e!
Profoto komt met de Air Remote TTL-S voor Sony
Profoto introduceert de D2: de snelste monolight ter wereld