In gesprek met: Matthijs Tromp over skateboard fotografie
Maatman - Melon
Als er één plek is in Nederland waar je goed kunt skaten is het wel Arnhem Centraal station. Het hele station is organisch opgebouwd, dus je kunt overal tegenaan rijden, eigenlijk net zoals in een skatepark. Breng Rob Maatman naar een mooie spot en het wordt eigenlijk vrij makkelijk een goede foto te schieten. Het is een enorm talentvolle skater.
Bescheiden begin
Mathijs Tromp was een skateboarder voordat hij een skateboardfotograaf was. En die passie kwam ironisch genoeg naar hem toe in de vorm van video. 'In mijn geval was het skateboard er eerder dan mijn camera inderdaad. Na een aantal jaren skaten wilden vrienden en ik graag korte filmpjes maken. Ik kocht een echte budget filmcamera bij de Aldi en daar is het allemaal mee begonnen.'
Het interesseerde hem niet dat de camera verschrikkelijk simpel was, of dat de kwaliteit veel te wensen overliet. Het ging om het groepsgevoel, het gevoel van samen met vrienden op de straat zijn. Skateboarden is natuurlijk ook meer een levensstijl dan een sport. Na een tijd begon Tromp toch meer richting de fotografie te drijven.
'Al snel maakte ik eigenlijk meer foto’s met dat kleine filmcameraatje dan dat ik video's nam. Daarna is het eigenlijk nooit meer gestopt.'
Robbin de Wit - Backside Nosebluntslide
Deze foto is geschoten in Kopenhagen. We kwamen de skatespot tegen, en ik grapte tegen Robbin dat hij er even heen moest zwemmen omdat het een gaaf beeld zou zijn. Zo gezegd zo gedaan. Na het uitrijden van de trick reed hij het water weer in. Nat begin, nat einde.
Bezigheden
De meeste foto’s schiet Tromp voor Flatspot Magazine, wat hét Nederlandstalige skateboard platform over skateboarden is. Flatspot Magazine heeft hij samen met twee vrienden in 2014 opgericht.
Behalve dat ik daarvoor foto’s schiet regel ik eigenlijk alles achter de schermen, zoals alle reclame en het uitwerken van concepten. Daarnaast werk ik freelance en fotografeer ik voor veel klanten, zoals bijvoorbeeld kledingmerken. Dat is uiteraard heel wat anders dan het fotograferen van skateboarden’.
Waar hij in eerste instantie altijd had gewerkt met Nikon, is de fotograaf vorig jaar overgestapt naar de Fuji-lijn. 'Op dit moment schiet ik bijna alles met de Fujifilm X-H1 en meerdere Fujifilm prime objectieven. In eerste instantie kocht ik een Fujifilm X-T20 als snapshot camera, maar al snel verkocht ik al mijn Nikon gear'.
'Allereerst omdat ik de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid super goed vind, ten tweede omdat het gewoon veel kleiner en lichter is, ten derde omdat ik de prijs-kwaliteitverhouding super goed vind. Als ik heel eerlijk ben werkt het helemaal niet zo goed voor dit soort skateboardfotografie, want veel third party objectieven (zoals fisheyes) zijn op dit moment nog lastig te bemachtigen. Dit is echter wel aan het veranderen heb ik het idee.'
Jelle Maatman – Pivot to Fakie
Toen Floris Sprengkeling mij deze spot in Harlingen liet zien, moest ik er gewoon heen. Niemand had zin om op een zondagochtend helemaal naar Friesland te rijden behalve Jelle Maatman, een goede vriend van me. We konden onze ogen niet geloven toen we deze plek zagen. Het is een overschot van oud ijzer uit een oud metrostation uit Milaan. Kort nadat we deze foto geschoten hebben was de spot verdwenen. Zo gaat het meestal. Skatespots bestaan niet vaak heel lang.
Passie voor skaten
Binnen de skateboardwereld zie je veel fotografen, filmers en andere creatievelingen. Dit komt vooral omdat het als beweging een aardige subcultuur is, waarin zulk talent vaak bloeit. De passie en liefde voor een simpel stuk hout is moeilijk uit te leggen, maar Tromp hoopt dat het via zijn foto's wel voor iedereen te ervaren is. 'Het zweet, het bloed en de tranen moeten zichtbaar zijn.'
Skateboardfotografie is helaas niet zo makkelijk op te pikken. Toch heeft Tromp wat tips voor een beginner die het interessant lijkt. 'Als je ergens veel tijd en passie in stopt komt het vanzelf goed. Kijk veel naar andere fotografen en probeer het skateboarden zelf ook echt te begrijpen, er is namelijk meer dan de skater in de lucht. Een goede skateboardfoto maak je niet alleen, de persoon waarmee je de foto schiet is net zo belangrijk. Samen werk je naar een zo goed mogelijk eindresultaat. '
Sebastiaan Vijverberg – Frontside Ollie
Kunstwerken zoals dit horen wat mij betreft geskate te worden, al is het zeker niet voor iedereen weggelegd. Het is simpelweg te perfect om niet te benaderen als skateboarder. Zoals je kan zien zit er in het midden van de 'fullpipe' een groot gat. Als je hierna weet dat de bodem zich op z’n 3 meter hoogte bevind, hoop je wel echt dat de skater de trick landt en er niets misgaat.
Fotografie door: Matthijs Tromp
Dit artikel werd geschreven door Siem van Woerkom en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 2.2019