In de Spotlight: Ulbe Spaans

Christel de Wolff 1269

In de gallery van digifotopro.nl werd onze aandacht getrokken door de prachtige foto’s van Ulbe Spaans. Achter deze duidelijke en herkenbare stijl bleek een zeer sympathieke en getalenteerde fotograaf schuil te gaan. Tijd voor een gesprek met de fotograaf met een passie voor kleurrijke zeegezichten.

Tekst: Christel de Wolff | Fotografie: Ulbe Spaans - Gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2021 

De 63-jarige fotograaf Ulbe Spaans begon met fotograferen in de analoge tijd. Hij bezocht de FOTOacademie van Hans Götze in Haarlem. Hij bouwde een doka in zijn badkamer en ontwikkelde veel zwart-wit foto’s. Toch zette hij zijn fotografie carrière niet door. Een jaar of dertig was hij er niet meer mee  bezig, tot hij vier jaar geleden weer een (inmiddels digitale) camera oppakte. 

De keuze voor natuurfotografie is een logische. Hij vertelt: ‘Ik ben altijd al actief in de natuur bezig geweest; wandelen, bergtochten, wildwater wedstrijden, langlaufen en triathlon. Ik maakte al wel vakantiefoto’s, maar zocht daarin nooit de verdieping zoals in de analoge tijd. Toen ik dat begon te missen, ben ik me weer gaan verdiepen in de nieuwe digitale mogelijkheden en technieken.’ 

Als hobbyfotograaf is Ulbe vrijwel dagelijks bezig met fotografie. Naast de gallery op digifotopro.nl weet hij zijn weg op het web wel te vinden. ‘Ik ben lid van Fotoclub F22 en ik upload mijn foto’s naar de Nationale Beeldbank en Picfee. Daarnaast ben ik dagelijks actief op Facebook, Instagram, Flickr en 500pix. Mijn nieuwe website is nog in ontwikkeling.’ En ook offline weet Ulbe zich te manifesteren. ‘De afgelopen jaren heb ik jaarlijks geëxposeerd en mijn volgende expositie, na drie keer te zijn uitgesteld door COVID-maatregelen, zal aankomende december in de Hofboerderij te Wateringen te zien zijn.’

Seascapes

In de gallery op onze website zien we vooral schitterende zeegezichten. ‘Ik ben geboren in Scheveningen en woon nu in ‘s-Gravenzande, de zee is dus altijd dichtbij,’ verklaart de fotograaf. ‘Na een periode van experimenteren en ontdekken, fotografeer ik nu bijna alleen maar seascapes. Dat komt enerzijds omdat ik op vijf minuten van het strand woon, anderzijds is er nergens zo’n afwisseling en dynamiek. De getijden, het weer, de wolken, golven hoog of laag, muien, stroming, en nog veel meer, maken dat het strand altijd anders is.’ Dat het strand zo dichtbij is en Ulbe er dus vaak langs kan gaan, betekent ook dat hij de plek leert kennen en daardoor beter gaat kijken. ‘Je gaat patronen en mogelijkheden zien en daardoor betere foto’s maken, vind ik.’

Aan het maken van een mooie seascape gaat de nodige voorbereiding aan vooraf. ‘Ik kijk eerst naar het tij en het tijdstip van zonsopkomst of - ondergang. Mijn ideale scenario is dat het laagwater samenvalt met een van deze twee momenten. Een iets minder ideale situatie mag ook, en is uiteraard ook afhankelijk van het weer. Een saaie grijze lucht is nooit fijn.’ Doordeweeks tref je Ulbe vaak in de buurt van zijn woonplaats, aan het Westlandse strand. En in het weekend wil hij nog wel eens verder weg gaan, wanneer de voorspellingen gunstig zijn. Voorspellingen zijn echter nooit waterdicht. ‘Soms gok ik gewoon, als er dan toch geen mooie foto uitrolt, ben ik wel lekker buiten geweest in een mooie omgeving.’

In het werk van Ulbe zien we een duidelijke voorkeur voor lange sluitertijden die de foto’s een surrealistische en serene sfeer geven, tegen het abstracte aan. Daarnaast moet er wat in de lucht gebeuren, vindt hij. ‘Ik ga voor dramatiek of kleur of allebei. Ik maak nooit een directe kopie van de werkelijkheid, maar voeg er altijd iets aan toe.  Vaak is het de factor tijd. Of ik haal juist iets weg door zorgvuldig mijn compositie te kiezen. Less is more. Ik maak mijn eigen werkelijkheid.’

Uitdagingen

Ulbe is geen fan van de zogenaamde hotspots die we, vaak overbewerkt, eindeloos op de sociale media voorbij zien komen. ‘Maar IJsland, Schotland en Zuid-Engeland of Ierland staan wel op mijn verlanglijstje. Ik hoop daar dan mijn eigen locaties te kunnen ontdekken.’ Verder zoekt de fotograaf zijn uitdagingen ook dichter bij huis. ‘Ik wil zeevonk sereen en surrealistisch fotograferen, maar dan moet je er wel op het juiste moment en de juiste plek staan en dat is een behoorlijke uitdaging.’ 

In de fototas van Ulbe Spaans

Ulbe fotografeert met de Canon EOS 6D M1. Zelf zegt hij over de camera: ‘Het is echt een langzaam full frame werkpaard. Ik doe alles manueel en vanaf statief, dus ik heb geen honderden autofocuspunten nodig. Deze camera doet alles wat ik wil en heeft alles wat ik nodig heb. Ik vind het de ideale “less is more” landschapscamera. Meer gebruik ik niet en heb ik niet nodig. Ik ben veel kritischer op objectieven en filters.’

  • Canon 6D
  • Canon 200D
  • Canon 16-35mm f/4L IS USM
  • Canon 40mm f/2.8 STM
  • Sigma 50mm f/1.4 ART
  • Sigma 105mm DG Macro
  • Canon 200mm f/2.8L
  • Canon 2X Extender
  • Tamron 18-270mm f/3.5-6.3
  • Manfrotto Tripod
  • NiSi Filters CP-ND-GND-Night

Tips van Ulbe Spaans

Voor wie ook eens aan de slag wil aan zee, al dan niet met lange sluitertijden en filters heeft Ulbe een belangrijke tip. ‘Bedenk eerst wat je wil. Experimenteer veel, vooral met sluitertijden en filters. Dat kan ook op het moment wanneer er geen goed licht is voor een mooie foto. Het oefenen van de handelingen en het eigen maken van je werkwijze, komen goed van pas wanneer je in het halfduister met je voeten in het water staat!’

Tevens heeft de ervaren fotograaf nog een belangrijke tip van praktische aard: ‘Omdat ik altijd met een laag perspectief werk, sta ik bijna altijd in het water. Zorgen dat alles droog blijft is een must. Je moet alert blijven op de golven en in de winter ook op de kou. Het is aan het strand altijd kouder, dus goede functionele kleding - laarzen! - is een must.’


‘Alles wat ik vertelde over mijn manier van fotograferen en mijn voorkeuren vielen samen op dit moment. Soms weet je van tevoren dat dit een (voor mij) bijzondere foto wordt. Dit was zo’n moment. Alles draagt bij aan één sfeer. Geen overdreven details of aandachttrekkende voorgrond (hoe effectief soms ook). Een totaalplaatje. Het lijntje schelpen maakt het subtiel af en geeft een mooie invoerende lijn.’ ‘Ik liep in dichte mist door de duinen naar de Zandmotor bij Monster. Op het strand was er nauwelijks iets te zien. Ik ging met mijn rug naar de zee staan en zag de net doorkomende zon reflecteren in de getijden kreekjes. Vlak daarna werd het weer erg grijs. Soms heb je geluk nodig.’



‘Een golf. Ik hou van de subtiele reflecties, patronen en lijnen. De dramatische lucht maakt het af.’

 

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel