In de Spotlight: Mirella Lukens
In een wereld waarin technologische snufjes en een hectische levensstijl vaak de overhand hebben, schuilt er iets bijzonders in het vastleggen van de eenvoudige, authentieke momenten van het dagelijkse leven. Mirella Lukens, een begaafde fotografe afkomstig uit Gasselternijveen, heeft met haar indrukwekkende reeks foto's getiteld 'Parels uit het Noorden' een eerbetoon gebracht aan de schoonheid van het alledaagse bestaan. Deze serie biedt een intieme blik in het leven van mensen uit diverse noordelijke dorpen in Nederland. Elk portret vertelt een verhaal van nostalgie, echtheid en menselijke verbinding.
Tekst: Nina Oomen, fotografie: Mirella Lukens | Dit is een artikel uit DIGIFOTO Pro 4.2023
Mirella werd in 1977 geboren in Veendam en is opgegroeid in Boven Pekela als middelste kind, samen met ouders, zus en broertje. ‘Fotografie en kunst speelde totaal geen rol in ons gezin, al heb ik zelf wel een heel eenvoudig analoog cameraatje gehad als kind. 'Echt serieus was ik niet aan het fotograferen, dit is een interesse die ik later zelf heb uitgediept,’ vertelt Mirella. Ze woont momenteel in Gasselternijveen, met haar echtgenoot en twee kinderen. Mirella studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en behaalde pas na enkele jaren haar lesbevoegdheid. Tegenwoordig staat ze al een aantal jaren voor de klas op de Hanzehogeschool in Groningen, waar ze lesgeeft binnen de opleidingen HBO-ICT en Communicatie.
In 2014 leende Mirella voor het eerst de systeemcamera van haar man, een Olympus OMD, die ze later overnam. Ze vertelt hoe ze in die tijd een overbuurmeisje bij een bushokje fotografeerde met een verlichte reclameposter als achtergrond. Op dit moment ontstak haar passie voor fotografie. Ze schiet sinds 2018 met Sony. ‘Ik was eigenlijk nog niet uitgefotografeerd met de Olympus OMD, maar ik won een Sony-camera met een fotowedstrijd (Sony Awards 2018, categorie Culture). 'Dit was een hele overgang voor mij, maar ik heb er aan kunnen wennen.’ Op dit moment heeft Mirella de Sony A7III en die bevalt haar heel goed. Qua belichting neemt ze af en toe haar ringlamp mee op een statief, om zijdelings bij te lichten. ‘Fotografie is voor mij een fijne manier om mijn creativiteit te uiten. Ik fotografeer in de eerste plaats vanuit mijn gevoel, techniek heb ik nooit zo belangrijk gevonden. 'Scherpte op de ogen is wel altijd een hoofdvoorwaarde geweest,’ vertelt ze.
Hoewel Mirella in het verleden zakelijke opdrachten heeft aangenomen, blijft ze voorzichtig met haar kunst. Ze wil voorkomen dat de druk van presteren voor geld de vreugde uit haar fotografie haalt. Wat haar daarentegen wel energie geeft, is het geven van lezingen bij fotoclubs. Haar liefde voor documentaire foto's is duidelijk zichtbaar in haar werk, met een fascinatie voor het vastleggen van mensen en hun verhalen. Dit is ook de drijvende kracht achter haar 'Parels uit het Noorden' serie, waarbij ze gezichten fotografeert die een verhaal vertellen, rimpeltje voor rimpeltje.
Parels uit het Noorden
Met de serie Parels uit het Noorden hoopte Mirella deuren te openen die anders gesloten zouden blijven. Het begon als een zoektocht naar authentieke mensen in hun natuurlijke omgeving. ‘Ik geloof dat deze omgeving het best tot uiting komt wanneer ze gefotografeerd worden in hun eigen huis, met persoonlijke objecten en kenmerken,’vertelt Mirella. Ze kiest bewust voor een niet-gestandaardiseerde omgeving en moedigt een vleugje rommel en vintage aan. In deze omgeving komen haar environmental portraits tot leven, waarbij de geportretteerden zich bewust zijn van de camera. Ze selecteert zorgvuldig de locatie en stelt de scène enigszins samen om een verhalend element te creëren.
De samenwerking met de modellen verliep volgens Mirella heel soepel. ‘In het geval van Elisabeth deed ik eerst een rondje in en om de boerderij, samen met haar dochter. Plekjes verkennen, licht lezen, de stoel alvast klaarzetten. En daarna namen we Elisabeth mee. Op die manier hoefde ze niet zo ver te lopen.’ De modellen vonden het stuk voor stuk prachtig. ‘Ik kan me voorstellen dat ze zelf de schoonheid niet meer zien van hun alledaagse woonruimte, maar ik geniet van een oude kamkast, een stookhok, een bloemetjesschort, een kindertekening in de keuken of een poster met vogelsoorten. Ze vertellen allemaal een persoonlijk verhaal.’ Mirella is dan ook ontzettend trots op de portretten van de oude vrouw in het oude stookhok. ‘Elisabeth is voor mij echt dé belichaming van mijn serie. Wat een prachtig mensje! Negentig jaar en ze woonde nog op zichzelf met haar schaapjes, die ze iedere ochtend brokjes bracht in de stal.’ Mirella’s portretten hebben extra waarde gekregen voor de familie, omdat Elisabeth korte tijd na de reportage ten val kwam en niet meer zelfstandig op de boerderij kon wonen.
Met haar Parelserie uit het Noorden hoopte Mirella deuren te openen die anders gesloten zouden blijven. Ze koos voor geënsceneerde portretten in een natuurlijke omgeving, met als resultaat een reeks fascinerende verhalen die resoneren met authenticiteit. Deze serie is een ode aan de eenvoudige, echte momenten die het weefsel van ons dagelijks leven vormen, een herinnering aan de menselijke verbondenheid die ons allen verenigt.
Elisabeth - Sony A7III, ISO 1000, 28 mm f/2.0, 1/125sec
Op dit moment zit Mirella in een fashion fase en schiet ze hoofdzakelijk kunstportretten in de studio. Ze zou ook graag meer willen doen met geboortefotografie. ‘Ik heb tot nu toe vier bevallingen mogen vastleggen. Ik hoop dat ik daar nog een aantal achteraan mag plakken en dan het liefst een badbevalling of weer een thuisbevalling. Dat levert prachtige beelden op. Wat ik verder nog heel graag zou willen bereiken is een keer op een cover staan van een fotoblad of een modeblad, dat zou een geweldige eer zijn.’ Ondanks haar huidige project en de vele ideeën, is er gelukkig nog geen eind in zicht van Parels uit het Noorden. ‘In november exposeer ik voor de derde keer met Kunst op Noord (kunstroute in Stadskanaal). Ik ben van plan om dan de Parels te laten zien. Dat is een soort einddoel, maar wellicht komen er na de expositie nog meer parels bij.’
In de cameratas van Mirella
- Sony A7III
- Een reportagelensje 28mm f2.0
- Haar favoriete lens voor portretten: 55mm f1.8
Chris Vogt - Sony A7II, ISO 640, 50mm, f1.8, 1/60sec
‘Het portret van Chris (Vogt) is gemaakt op zijn woonboot. Ik zette hem bewust op deze plek neer, omdat de boot daar een luik had. Licht! De lijnen en de kranten vond ik ook mooi. Je gaat je afvragen wat er onder de kranten verborgen zit.’
Jan Weijer - Sony A7II, ISO 1250, 28mm f/3.5, 1/60sec
‘Het portret van Jan (Weijer) aan de keukentafel maakte ik tijdens ons voorgesprek. Even kennismaken tijdens een kopje koffie/ thee. Alles achter hem stond toevallig perfect. Zijn keuken vertelde het verhaal. Trotse grootvader, vogels spotten als grote hobby en sleutelt nog graag aan auto’s.’
Peter Hofstra - Sony A7III, ISO 2500, 28mm f/2.8, 1/125sec
‘Voor het portret van Peter (Hofstra) heb ik mijn ringlamp gebruikt. We schoten de foto’s in de loods die hij samen met een goede vriend beheert. Je ziet de reflectie van de ringlamp nog terug in een lijst aan de muur achter hem. Ik heb verschillende foto’s van een lachende Peter, maar ik koos bewust voor een blik met meerdere lagen.’
Wil je nog meer foto’s zien van Mirella Lukens? Neem dan een kijkje in de DIGIFOTO PRO gallery op www.digifotopro.nl/users/ml-lukens-wever.
Lees hier ook:
https://www.digifotopro.nl/artistiek-naakt-boudoir-hoe-vind-je-een-naaktmodel
https://www.digifotopro.nl/mist-je-boudoir-fotografie-nog-iets-probeer-eens-body-jewelry