Lastige shots

Hoe is Our Planet geschoten?

Siem van Woerkom 6697
Wellicht heb je Our Planet al gekeken op Netflix, en vroeg je je af hoe ze zulke prachtige beelden hebben gemaakt. Een tipje van de sluier.

Our planet

'Ontdek het natuurschoon op onze planeet en zie wat klimaatverandering voor gevolgen heeft voor alle levende wezens in deze ambitieuze documentaire van ongekende omvang.' Dat is de omschrijving van Our Planet, een prachtige natuur documentaire in 8 delen op Netflix. Prachtige beelden en unieke opnames van zeldzame dieren worden afgewisseld met sombere feiten over de impact van de mens op de habitats en biodiversiteit van de planeet. Wanneer je het bekijkt zul je je ongetwijfeld afvragen hoe het in hemelsnaam is gefilmd.

Lastige onderwerpen

Dieren zijn verschrikkelijk lastige onderwerpen om te fotograferen of filmen, ze zijn namelijk onvoorspelbaar. En waar dit al geldt voor een hond of kat, is het makkelijk inzien hoe gestoord lastig en gevaarlijk dit wordt met een tijger, haai of hyena. 

Voor het merendeel van de scenes hebben de filmers gebruik gemaakt van infrarode lichten en motion detectors om video op te nemen wanneer er iets in het beeld tevoorschijn komt. Dit kwam vooral van pas bij het filmen van een tijger in Rusland. Een dier wat vrijwel nooit te filmen is omdat hij simpelweg enorm zeldzaam is. 'We zagen voetafdrukken in de sneeuw in een gebied in oost Rusland, dus hadden we gelijk 40 camera's geinstalleerd in het gehele gebied. De camera's zijn zo ingesteld dat ze hun accu alleen gebruiken wanneer de infrarood stralen getriggerd worden. Toen we na een week de beelden bekeken zat er top materiaal tussen. Het leek echt alsof het gefilmd was door een professionele camera man, maar in feite was het voornamelijk voorbereiding.' De camera's moeten natuurlijk wel aangestuurd worden, plus materiaal moet van de kaartjes gehaald worden en er moeten film instellingen worden gewijzigd. Dit betekend dat de camera mannen die op deze camera's letten soms meerdere weken in hutjes in de wildernis verblijven.

Camera technieken

Regisseur Alaistair Fothergill praat verder over hoe ze sommige lastige shots voor elkaar hebben gekregen. 'Een van de scenes waar ik verschikkelijk trots over ben is de jacht scene van een vijftal cheetahs die een zebra grijpen. Een cheetah jaagt normaal alleen, ze zijn echte einzelgangers. Dus om te zien dat ze met meerdere soortgenoten jagen, laat staan 5 (!) was te mooi om waar te zijn. Om met het shot mee te kunnen rijden werd gebruik gemaakt van een gigantische gestabiliseerde rig in een electrische jeep voor de RED camera.'

Over het algemeen is een natuurdocumentaire filmen sowieso een van de lastigste keuzes binnen film. Veel buiten, last van regen en stof, gevaarlijke dieren, onder water filmen. 'De scenes die we onder water hebben gemaakt waren lastig maar ditmaal hadden we een geheim wapen; 'rebreathers'. Waar een normaal duikpak met flessen om te ademen bubbels verzoorzaakt, kan je met een rebreathers (een innovatie uit de marine) langere tijden onder water blijven zonder dat er bubbels bij komen kijken van de CO2 die weg moet.'

Er gaan geruchten rond dat we binnen nu en enkele maanden een making of op netflix zullen ontvangen. Tot die tijd kijken we alle afleveringen nog een keer, om versteld te staan van de prachtige camera's en objectieven die gebruikt zijn, en de beelden die ze opleveren.  

Lees ook: Geometrisch-abstracte landschapsbeelden in expositie ‘Panorama’

 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem