Getty Images klaagt Google in Europa aan voor machtsmisbruik
Getty Images heeft een aanklacht tegen Google ingediend bij de Europese Commissie wegens overtreding van het mededingingsrecht. Volgens Getty Images heeft Google zijn dominante machtspositie misbruikt door zoekresultaten van zijn zoekmachine te manipuleren in het voordeel van zijn eigen diensten.
Specifiek richt Getty Images zich bij deze aanklacht op de veranderingen die het zoekbedrijf in 2013 heeft doorgevoerd bij Google Images, de functionaliteit van zijn zoekmachine om beelden op internet te doorzoeken en te tonen. Deze veranderingen maakten het voor gebruikers mogelijk om eenvoudig beelden, waarop copyright rust, in hoge resolutie op te zoeken. Niet alleen heeft dat volgens het stockfotobedrijf geleid tot een lagere omzet, maar zegt Getty Images dat Google op deze manier onterecht verdiend heeft aan de foto's.
Pijnpunten
Op 23 januari 2013 maakte Google bekend zijn het Google Images-onderdeel van zijn zoekmachine te hebben aangepast. Een aantal zaken waren gewijzigd. Zo werd onder meer de herkomst van de foto's verplaatst van het overzicht van foto's naar de detailpagina. Ook kon de foto direct in hoge resolutie bij Google bekeken worden, zonder dat het nodig was om naar de site te gaan waar de foto van afkomstig was. Getty Images heeft negen maanden geleden een korte video online gezet waarin zijn grieven duidelijk gemaakt worden.
Voor de bewuste wijziging kreeg de gebruiker na het klikken op een fotothumbnail de foto in het groot te zien met op de achtergrond de herkomstpagina in een iframe. Na het klikken op de foto verdween de afbeelding en kreeg je de herkomstpagina te zien. Door de wijziging in 2013 zagen veel sites hun bezoek drastisch dalen. Het is voor gebruikers eenvoudiger om de hoge-resolutiefoto bij Google op te slaan, dan door te klikken. Hieronder zie je een voorbeeld van Define Media Group waarbij de oude en de nieuwe situatie vergeleken worden.
Embed tool
Om het gratis gebruik van digitale beelden voor niet-commerciƫle doeleinden te promoten heeft Getty Images in 2014 een embed tool ter beschikking gesteld waarbij de maker van de foto altijd duidelijk te zien is en dat de beelden herleid kunnen worden tot Getty Images in het geval de gebruiker een licentie op een foto wil nemen voor commercieel werk.