Gestolen foto in Lufthansa reclame
Slechte Photoshop in gestolen foto
In de foto hieronder is te zien dat de Photoshop niet erg goed is uitgevoerd: het horloge is zelfs onderste boven terug te vinden op het model. Op Social Media spraken mensen Dani Diamond er op aan en gaven aan dat hij Lufthansa moest aanklagen. Dani wilde zich echter niet branden aan het aanklagen van een dergelijk groot bedrijf. In een interview zegt de fotograaf zelf over de gestolen foto: ‘Juristen wilden dat ik hen ging betalen om mij te representeren en ik had eerlijk gezegd geen hoop dat ik een groot bedrijf zou kunnen aanklagen en zou kunnen winnen. De kans was groot dat ik uiteindelijk alleen maar geld aan deze zaak zou verliezen.’
Fotograaf maakt geen zaak van kwestie rondom gestolen foto
Dani is nog steeds op zoek naar juridische mogelijkheden, maar overweegt nu de gehele kwestie rondom de gestolen foto te laten varen gezien de lange lijst van mensen die onrechtmatig gebruik maakt van de afbeeldingen van de fotograaf.
‘Eerlijk gezegd maakt het me niet meer uit dat de foto is gestolen,’ aldus de fotograaf. ‘Tegenwoordig gebeurt het zo vaak dat ik niet meer mijn tijd en energie eraan verspil en ik probeer me dan ook te concentreren op het maken van mooie foto’s van mode.’
Onderzoek toont aan dat gelopen schade voor fotografen groot is
Eerder deze week werd er ook een onderzoek gepresenteerd waaruit blijkt dat er helaas vaker afbeeldingen worden gestolen. Copytrack schat de schade voor fotografen op meer dan 475 miljard euro. Er worden dagelijks 2,5 miljard afbeeldingen gebruikt zonder toestemming. Hierdoor lopen fotografen gezamenlijk 475 miljoen euro per jaar mis.
Lees meer
Lees ook onze andere artikelen:
Vervangt CGI de fotograaf?
Maandopdracht: Sportfotografie