Fotograaf maakt 400 schaalmodellen van zichzelf als promotiestunt
Het is geen geheim dat er behoorlijk wat fotografen zijn, maar dat de hoeveelheid opdrachten niet altijd overhoudt. Om er voor te zorgen dat je bovenop de stapel komt bij reclamebureau's en andere potentiële klanten moet je met iets bijzonders komen. Tenminste, dat is waar de Zweedse Jens Lennartsson van overtuigd is.
Om er voor te zorgen dat opdrachtgevers zijn naam en vooral gezicht niet snel zullen vergeten, heeft hij vierhonderd kleine schaalmodellen van zichzelf laten maken in China. Deze poppen, met de toepasselijke naam GI Jens, stuurt hij naar potentiële opdrachtgevers, maar kun je ook kopen om daarmee zijn non-profit-organisatie EYE AM te steunen. Het hele verhaal over de totstandkoming van de GI Jens is te lezen op zijn website.
No Candy
Ook in Nederland kiezen sommige fotografen voor een extreme aanpak. Eerder dit jaar verstuurde No Candy, een fotografenduo bestaande uit Malou van Breevoort en Manon van der Zwaal foto's van topless actievoerders in de stijl van Femen naar reclamebureau's. Telkens hadden ze de modellen in een foto gemonteerd van het kantoor van het betreffende bureau.