‘Fotoboeken uitgeven is economisch niet meer rendabel’
De Verbeelding geldt als een belangrijke uitgeverij van Nederlandse fotoboeken. Eind vorige eeuw en begin deze eeuw bracht uitgever Fred Schmidt boeken uit van onder meer Ed van der Elsken, Hans van der Meer en Jacob Olie. De uitgever heeft echter besloten om de uitgeverij te stoppen en het boekenrestant te gaan verkopen via ene web-antiquariaat. Een uitgeverij van fotoboeken niet langer rendabel, vertelt Schmidt:
‘De al maar teruglopende verkoop speelde natuurlijk een belangrijke rol. Daardoor werd het zo langzamerhand te duur om aangesloten te blijven bij het Centraal Boekhuis (het bedrijf dat in Nederland zo goed als alle verschenen boeken voor uitgevers levert aan bijna alle boekhandels). Zonder dat lidmaatschap bereik je de boekhandels niet meer; boekhandels die bovendien de moeilijker te verkopen titels toch al niet meer wilden inkopen.
Daarnaast zal het steeds lastiger worden om de vaak broodnodige subsidie bij het publiceren van kunst- of fotoboeken te verwerven. En zelfs als dat af en toe nog wel zou lukken: het deel van de kosten dat de uitgever zelf moet investeren (ca. 60%) is, door de steeds mindere verkoop, niet meer terug te verdienen.
Maar: wij komen terug. Vanaf heden (november 2011) wordt de strijd om het bestaan voortgezet door (web) Antiquariaat De Verbeelding. In eerste instantie met de verkoop van archiefexemplaren van Uitgeverij De Verbeelding (...) en binnenkort zal het aanbod worden uitgebreid met prints en fotoboeken van zowel binnen- als buitenlandse fotografen. Eens boekenliefhebber, altijd boekenliefhebber.’
Vervelend dat het deze
Vervelend dat het deze uitgever niet meer lukt om van de fotoboeken rond te komen. Maar om nou in de titel te stellen dat het een "feit" is dat er niet meer rond te komen is van fotoboeken vind ik een ander uiterste.
Ik denk dat het nogal afhangt van het type boek dat uitgegeven/aangeboden wordt en de vraag die naar dat type boek is vanuit de markt.
Wat vaak het probleem kan zijn, is dat fotoboeken inderdaad alleen tot stand konden komen vanwege subsidie. En niet omdat er vanuit de consument zo veel vraag naar dát type boek was. Als er geen markt voor is, is het inderdaad lastig om het te verkopen.
Maar doe goed onderzoek naar waar wél vraag naar is, en ik ben er (door eigen ervaring) van overtuigd dat het wél rendabel is om fotoboeken uit te blijven geven.
Zo heb ik in eigen beheer mijn eigen fotoboek geschreven, vormgegeven en laten drukken. Alles uit eigen zak betaalt. En binnen een half jaar al meer dan 500 exemplaren verkocht.
Zónder centraal boekhuis inschrijving, zónder andere hulp van buiten.
Dus in mijn ogen: waar een wil is, is een weg....
Maar onderzoek naar de vraag van de consument is wel nodig.
Prachtig voor fotografen als ze met subsidie hun eigen fotoboek kunnen maken, maar dat is inderdaad niet perse het recept voor een succesvolle uitgeverij.