Van fotografie als uitlaatklep naar een eigen boek

Eveline Boone over haar liefde voor food fotografie

Redactie 1112 0
Als kind maakte Eveline Boone al graag foto's en was creatief bezig zijn haar uitlaatklep. Tekenen, schilderen, etsen, maar ook analoge fotografie, kreeg zij al vroeg mee. We gingen in gesprek met de creatieve duizendpoot en zoomen in op haar passie voor food fotografie.

De weg naar fotografie

Na de middelbare school begon Eveline, met naar eigen zeggen veel zin en weinig levenservaring, aan een studie fotografie op een kunstacademie. Ze vertelt: ‘Dat bleek dan toch niet helemaal mijn ding. De technische kant van het medium lag mij toen beter en na mijn studies Audiovisuele technieken aan Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen ben ik nog via enkele omwegen zelfstandig fotograaf geworden.’ 

De basis, zowel technisch als conceptueel, die ze legde tijdens haar studies en eerdere werk, heeft ervoor gezorgd dat ze haar passie voor fotografie steeds bleef onderzoeken en gaandeweg tot nieuwe ontdekkingen kwam, waarbij foodfotografie uiteindelijk haar grootste passie werd. De enthousiaste fotograaf is van mening dat altijd blijven bijleren heel belangrijk is. ‘Je leert zo veel door gewoon om je heen te kijken, maar ook van het werk van andere fotografen. De kunstgeschiedenis is erg rijk aan fotografen. En als het op food fotografie aan komt zie je overal wel stillevens met fruit opduiken, zelfs al bij Daguerre!’

Het brein van Eveline als fotograaf

Eveline is gefascineerd door de resultaten die je als fotograaf kunt boeken. ‘En met foto’s maken, bedoel ik dan niet eens per se met een camera,’ vertelt ze. ‘Je ogen en hersenen raken eraan gewend dat je een interessant beeld, boeiend licht of het juiste moment onbewust opslaat.’ En dat is wat Eveline, als geoefend beelddenker ook heeft als ze eten ziet: ‘Het licht dat door een drankje valt, de kleur en de textuur van sommige groenten, zelfs rauw vlees kan zo mooi zijn.’ De passie voor food fotografie begon ooit in haar eigen keuken. ‘Er zit doorgaans veel tijd en liefde in de bereiding van gerechten en dat wilde ik vereeuwigen.’ Spoedig reikte haar interesse verder dan de bereide gerechten en begon zij ook de schoonheid in te zien van pure ingrediënten of zelfs de herkomst van specifieke producten zoals vis, brood en wijn. 

‘Maar ik kan even hard genieten van een reeks landschappen als van een foodfoto,’ geeft Eveline toe. ‘Het is heel belangrijk om niet met oogkleppen op alleen maar naar foto’s van eten te kijken. Dan vis je telkens in dezelfde vijver. Instagram en Pinterest zijn goede platforms om inspiratie op te doen, maar ze tonen soms weinig variatie. Het lijkt dan alsof je met het algoritme moet vechten om wat meer diversiteit en kwalitatieve fotografie op je feed te krijgen. Ik moet mij daar zelf vaak bewust van maken. Dan ga ik op zoek naar fotografen met andere specialisaties of bezoek ik een tentoonstelling. Ik put daar energie uit en besef dan weer dat ik nog zoveel te leren heb.’

Van hobby naar beroep

Inmiddels heeft de fotograaf het zo ver geschopt dat haar eigen werk als inspiratie voor anderen geldt. Ongeveer een jaar geleden werd ze benaderd door uitgeverij Lannoo met de vraag of zij het zag zitten om een boek te schrijven over foodfotografie. Eveline geeft toe: ‘Het lijkt natuurlijk alsof je daar geen seconde aan hoeft te twijfelen en meteen “ja” zegt. Toch moest ik er even over nadenken.’ Het was in de periode van de eerste lockdown in België en het was een zeer onzekere periode voor velen. ‘Als zelfstandig fotograaf hoefde ik niet verplicht te sluiten, maar ik wist niet zeker of ik nu als een gek aan mijn eigen portfolio moest gaan werken of mijn tuin ondersteboven zou gaan spitten, zoals de rest van Vlaanderen. Uiteindelijk heb ik beide gedaan en de boekopdracht aanvaard.’ 

‘Mijn eerste idee was om al mijn kennis en ervaring van mij af te schrijven. Als ik volledige controle had gekregen, dan was dit een niet bepaald licht verteerbaar werk geworden. De leidraad om het begrijpelijk te houden voor mensen die met een smartphone fotograferen, hielp mij het midden te houden tussen een boek voor beginners en voor gevorderde fotografen. Ik werk voor voedsel bedrijven en agentschappen. Ik sta dus in het werkveld en leer zelf iedere dag bij. Dat is een criterium dat ik ook stel aan docenten van wie ik les volg, want wat heb je aan kennis dat uit een boek komt, als je het niet in de praktijk kunt brengen?’

Aan verschillende mensen vroeg ze wat zij het moeilijkste vonden aan foodfotografie. ‘Vaak kwam “het licht” terug en “snel een foto maken”. Deze onderwerpen heb ik samengevoegd met wat er in mijn ervaring belangrijk is.’ Zo is het boek een mix geworden van de fouten die ze zelf maakte en de moeilijkheden waar anderen mee worstelen en word je meegenomen in de wereld van food fotografie aan de hand van stukjes theorie met vele praktische tips. ‘De foto’s in het boek zijn niet zomaar illustraties. Ze tonen het proces, hoe het anders kan, de verschillen, de compositie en de kleuren,’ vertelt de auteur. ‘Enkele foto's kon ik uit mijn archief gebruiken, maar omdat de meeste voorbeelden zo specifiek zijn, heb ik veel gefotografeerd naar aanleiding van de tekst. Hier zijn we - de foodstyliste en ikzelf - dagen mee bezig geweest.’

Voor de Coronacrisis gaf Eveline workshops foodfotografie en styling. Zo had zij al een goede basis om in te kunnen schatten waar mensen moeite mee hadden. ‘Vanuit die insteek ben ik vertrokken: ik wilde mensen helpen om snel en efficiënt een mooie foto te maken van hun creaties in de keuken. Want met een smakelijke foto krijgen die gerechten toch de eer die ze verdienen, niet?’ Om die reden gaat er in het boek ook veel aandacht naar het stylen van het eten, omdat dat nu eenmaal een onmisbare stap is bij smakelijke foodfotografie. ‘Een goede foodfoto is teamwork, je zou het in je eentje kunnen doen, maar als je samenwerkt krijg je een optelling van twee creatieve geesten en maak je beelden die je niet voor mogelijk zou houden in je eentje.’

Toekomst

Het boek is er nu en Eveline geeft aan dat ze erg van studiowerk houdt maar de reportage fotografie mist. ‘Mijn respect voor ambachten is groot. Op pad mogen gaan met mensen die hun hart en ziel in een wijngaard steken, garnaalvissers in de vroege uurtjes, of witloftelers met hun zwarte nagels,’ mijmert ze. ‘dat ongestoord contact met mensen, urenlang bezig zijn en opgaan in de omgeving, totdat men zich niet eens meer bewust is van jouw aanwezigheid, heerlijk. Dat hoop ik snel weer te mogen doen!’

FOOD PHOTOS & STYLING: Maak de mooiste foodfoto’s met camera en smartphone

Food Fotografe en -styliste Eveline Boone van French Beans laat je proeven van haar liefde voor fotografie. Ze leert je foodstylingtechnieken, hoe je met je camera of smartphone de mooiste foodfoto's kunt maken en welke compositietechnieken je kunt toepassen.

Met Food Photos & Styling reikt ze je de juiste tools aan om zelf betere foodfoto's te maken en geeft ze tips om snel en efficiënt een gerecht te stylen. Dit boek helpt je om via een foto de kijker zin te doen krijgen om je recept uit te proberen, je producten te kopen of je post te liken.

Prijs: € 19,99 | ISBN: 9789401470964  INFO: Lannoo.be

Dit artikel werd geschreven door Bibi Williamson en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 3.2021.

afbeelding van Redactie

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie