Documentaire laat zien hoe mensen volgers kopen op Instagram
Tegenwoordig wordt je succes uitgedrukt in cijfers op social media. Meer dan ooit is het belangrijk om volgers op te bouwen die jouw brand als fotograaf te ondersteunen. Toch blijkt niet alles in deze wereld echt te zijn. In een 49 minuten durende documentaire van de VPRO die online te bekijken is, kan je zien hoe er in dit systeem wordt valsgespeeld. Zelfs Katy Perry doet hieraan mee.
Fake accounts domineren Instagram
In de video komt aan bod hoe fake-accounts social media domineren. Hieruit blijkt dat Katy Perry maar liefst 20% fake accounts heeft die haar volgen. Het schandaal dat onlangs rondom Dotan was, is daarmee een tipje van de ijsberg. In de documentaire wordt onder andere laten zien hoe mensen volgers kopen. Daarnaast komen er jonge mensen aan bod die aangeven dat Instagram een groot deel van hun leven beslaat. Er worden geen telefoonnummers meer uitgewisseld, maar Instagram accounts.

Fotograaf Melotti spreekt zorgen uit over Instagram
Met meer dan een biljoen aan actieve gebruikers, is Instagram een manier van leven geworden. Voor velen is het een primaire bron van inkomsten door gesponsorde posts en het promoten van producten. Fotograaf Sara Melotti, die in de documentaire aan bod komt zegt hierover: ‘Instagram is een spel geworden dat draait om cijfers. Cijfers zijn tegenwoordig alles, wat inhoudt dat jouw cijfers op social media bepalen of je als creative freelancer werk krijgt of niet.’
Melotti sprak eerder al haar zorgen uit over het platform, waar onder andere nepvolgers worden aangeschaft via bots en er groepen worden gemaakt zodat het gezamenlijke bereik vergroot kan worden. In de documentaire laat Melotti meer zien over wat ze over Instagram te weten is gekomen.
Lees ook: Alarmerende resultaten: fotograaf vroeg tieners om hun portretten voor sociale media te bewerken
Trey Ratcliff laat zien hoe makkelijk het is om fake volgers te krijgen op Instagram en hiermee geld te verdienen
De film volgt ook een recent experiment van fotograaf Trey Ratcliff, die onlangs een boek heeft gelanceerd waaruit blijkt hoe makkelijk het was om een nieuw Instagram account aan te maken, volgers te kopen en vervolgens ook merken te overtuigen om samen te werken en zijn posts te sponsoren. Volgers kopen is nog nooit zo makkelijk geweest en veel van de zogenaamde influencers zijn dan ook zeker niet zo echt als het overkomt.

Het loont dan ook zeker de moeite waard om de documentaire op Instagram te bekijken.