DIGIFOTO Pro Ambassadeur Léon Wodtke vertelt over het proces van zijn creatieve shoots
Dit artikel is geschreven door Léon Wodtke en is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 1.2022
Model: Aaron Delucoire
Teamwork makes the dream work
Dit concept zat al een tijdje in mijn hoofd, ik wilde een achtergronddoek maken dat meer als een schilderij dan een achtergrond zou fungeren. Ik wilde dat doek fotograferen samen met een model, zodat het samen een digitaal schilderij zou gaan vormen. Ik zocht een model met een creatieve en unieke look en Aaron Delucoire paste perfect bij mijn idee. Aaron is een non-binaire dragqueen en getalenteerd make-up artist. Ik werkte al eens eerder met hen samen en dat Aaron make-up artist is, woog voor deze shoot erg mee in het kiezen van het model. Ik kon hierdoor de look uit handen geven. Door onze krachten te bundelen ontstond niet alleen een leuke samenwerking, maar konden we samen tot een nog beter geheel komen.
Your life is your canvas and you are the masterpiece
De titel van het concept is Your life is your canvas and you are the masterpiece, ik geloof namelijk dat het leven maakbaar is. Wanneer je iets echt wil en er echt voor gaat, zal je je dromen waarmaken. Soms kan het een paar jaar duren, soms misschien zelfs langer. Maar met de juiste mindset en houding zal je verder komen dan je van tevoren had gedacht. Het concept gaat over zelf creatie, als mens word je geboren met een familie of omgeving die je niet voor het kiezen hebt. Vanaf dat ik klein jongetje was tot aan een paar jaar geleden, heb ik zelden mensen om mij heen gehad, waarmee ik een goede klik had. Ook wilde ik vaak andere dingen bereiken in het leven of keek en dacht ik heel anders. Ik was altijd op zoek naar een andere omgeving waarin ik mij meer op mijn plek zou voelen. Soms heb je heel helder wie je bent en soms ben je jezelf misschien even helemaal kwijt en daar is niks mis mee.
‘Je kunt ook spelen met toevallige foutjes, in plaats van alles eerst te overdenken’
Toen ik net begon met fotografie, had ik niemand om me heen met dezelfde passie en drive. Ik wilde heel graag een professionele fotograaf zijn, die full-time freelance te werk ging. Inmiddels ben ik nu drie jaar verder en ben ik goed op weg. Ik sta in een aantal magazines, heb een cover geschoten, geef workshops en ben DIGIFOTO Pro Ambassadeur geworden. Het is zeker niet vanzelf gegaan, ik deed er alles aan om dit te bereiken. Niet alleen fotografeerde ik veel, ik probeerde me ook te omringen met mensen die hetzelfde wilden en was continu op zoek naar kansen.
Dat doet mij denken aan de uitspraak: wat je plant in je tuin zal gaan groeien en of dat goede- of slechte zaadjes zijn, dat bepaal jij. Daarmee wordt bedoeld dat je heel bewust kan werken naar je doelen in het leven. Als je je focust en bezighoudt met wat gaat helpen om je doelen te behalen, denk aan ruimte of tijd maken in je dagelijkse leven, dan zal dat doel wellicht bereikbaarder zijn. Om een voorbeeld te noemen: voorheen werkte ik fulltime, waardoor ik veel minder tijd en energie had om mij te focussen op mijn eigen fotografie onderneming. Vanaf het moment dat ik ontslag nam, had ik veel meer tijd en energie en is mijn eigen onderneming gaan groeien.
Ik ben iemand die ergens helemaal voor gaat als ik iets wil en die kracht wilde ik terug zien in het beeld. Ook wilde ik alles helemaal zelf creëren, in dit geval het achtergronddoek, het model, de make-up, het licht en de poses.
Go with the flow
Het achtergronddoek verven was een gaaf idee, maar van tevoren wist ik nog niet welk ontwerp ik wilde. Sterker nog, nadat de grondlaag droog was, heeft het doek bijna twee weken op de grond gelegen, zonder dat er maar ook één druppel verf vloeide. Ik had een kleurenpalet, maar geen inspiratie. Daarom wilde ik wat meer “Go with the flow” te werk gaan en dat werkte fantastisch. Het betekende simpelweg dat ik er minder bij nadacht, gewoon ergens begon en mij liet leiden door mijn intuïtie.
Alles wat ik daarna schilderde, ging op gevoel en ik genoot er enorm van. Eerst was het ontwerp een grote zwarte vlek op een wit doek, daarna heb ik veel rode verf verspreid. Toen ik vervolgens witte verf roerde, ging het voor mijn gevoel helemaal mis. Ik haalde de kwast eruit en morste verf op het doek. Tot mijn verbazing bleek dit er juist heel tof uit te zien. Zo zie je maar dat je jezelf ook kunt laten gaan en kunt spelen met toevallige foutjes, in plaats van alles eerst te overdenken.
Emotie is een kracht
Op de dag van de shoot keek ik samen met Aaron naar welke make-up goed zou passen bij het doek. Het design van het doek was al erg “druk” en we wilden geen overkill. Dus moest de look van Aaron redelijk neutraal blijven. We zijn uiteindelijk uitgekomen op een look met rode en zwarte verf, de kleuren die terugkomen in het doek. Ik had Aaron gevraagd of het goed was om zonder shirt te shooten, zo zou er namelijk een mooi contrast ontstaan tussen hen en het doek. Het belangrijkste doel was voor mij om een beeld te maken met veel emotie, daarover straks meer.
Hoe ben ik te werk gegaan tijdens de fotoshoot?
Aaron is een ervaren model, maar ook wanneer je werkt met ervaren modellen moet je de tijd nemen om het concept goed uit te leggen. Doe je dat niet, dan zal je niet het resultaat krijgen wat je voor ogen hebt. Ik legde dus mijn concept uit en toen we aan de slag gingen, vormde het beeld zichzelf al vrij snel. Ik zocht naar simplistische poses, aangezien er al heel veel gebeurt in het doek en de look. Ik zocht vooral naar blikken, maar de poses moesten natuurlijk wel matchen met de emotie. Zo heb ik bijvoorbeeld gekozen voor foto’s waarbij het model intens in de camera kijkt en een open en zelfverzekerde houding aanneemt. Ik heb gebruik gemaakt van één lichtbron, om zo een sterke lichtinval met harde schaduw te creëren.
‘Ik heb gebruik gemaakt van één lichtbron, om zo een sterke lichtinval met harde schaduw te creëren’
Nabewerking
Ik haalde in de nabewerking wat kleur weg en creëerde meer drama en mysterie door het licht en het contrast aan te passen. Ook de uitsnede speelt een belangrijke rol, het moest een uitsnede zijn die zou spreken en zou matchen bij de compositie. Wat mij betreft mocht dat best de compositieregels overtreden en een beetje schuren. Soms kwam ik uit op een uitsnede die de blikken meer zou versterken en soms een uitsnede waarbij de setting of het licht meer versterkt zou worden. Zo werden alle onderdelen in de fotoshoot, van het doek tot de make-up en het licht, in de nabewerking één geheel. Aaron’s sterke blik in combinatie met een dramatische nabewerking hebben uiteindelijk een prachtig resultaat opgeleverd.
Hoe maak je een achtergronddoek?
Zelf een achtergronddoek maken is helemaal niet moeilijk. Voor deze fotoshoot gebruikte ik een verduisterend gordijn en acrylverf. Je kunt uiteraard ook andere materialen gebruiken. Let erop dat het werken met verf op een groot doek al snel een kliederboel kan worden. Daarom is het zaak om je goed voor te bereiden. Gebruik een groot bouwzeil als ondergrond en maak dat vast aan de grond of aan de muur waarop je gaat werken. Leg het gordijn er vervolgens op en begin met de grondlaag. Ik gebruikte Gesso blanc als basis. Hiervan breng je één of meerdere lagen aan, tot de oorspronkelijke kleur van het gordijn niet meer zichtbaar is. Voordat je verder gaat, moet je de grondlaag goed laten drogen, minimaal 24 uur. Daarna kun je gaan beginnen met verven. Ik vond het fijn om een soort palet met mijn kleuren te maken op een groot stuk karton. Als je wil gaan voor een look waarbij alle kleuren in elkaar overlopen, kan je alles in één laag doen. Mocht je graag wat netter te werk gaan, raad ik aan om elke laag eerst te laten drogen. Ik ging voor de eerste techniek. Wees creatief! Zodra het doek droog was, heb ik de bovenkant een stukje dubbelgevouwen en vastgeniet. Je kunt ervoor kiezen om in de zelfgevouwen zoom een houten latje te plaatsen, zo blijft het stevig als je het doek gaat ophangen aan je achtergrondsysteem.
De materialen die ik heb gebruikt nog eens op een rijtje:
- Verduisterend gordijn
- Groot bouwzeil
- Gesso blanc grondverf
- Diverse acrylverf
- Diverse kwasten
- Kartonnen oppervlakte
- Nietpistool
Tips
Voorbereiding is het halve werk! Heb je een specifiek ontwerp in gedachten, schets dit dan eventueel eerst op papier. Je kunt het vervolgens inkleuren om te zien of het goed werkt. Net zoals je het ontwerp eerst kan schetsen op papier, kan je dit natuurlijk ook op het doek weer doen.
Zorg er ook voor dat je nagaat of de soort verf die je gebruikt een geventileerde ruimte nodig heeft. De meeste verf is niet goed voor de gezondheid, maar sommige verf is nog slechter dan anderen.
Als laatste raad ik ook aan om genoeg verf in huis te halen. Een groot gordijn schilderen vereist stiekem toch veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten en het zou zonde zijn wanneer je je creatieve proces moet onderbreken omdat je zonder materiaal zit.
Conclusie
Het zelf maken van een achtergronddoek vond ik een heel gaaf proces en ik raad het iedereen aan om een keer te proberen. Het was een uitdaging om een design te bedenken, maar uiteindelijk leerde ik om wat meer op mijn gevoel te vertrouwen. Ik weet nu hoe ik een achtergronddoek zelf kan maken, waardoor ik nu altijd een achtergrond kan creëren die bij mijn ideeën past, ook wanneer er geen kant-en-klare versie te vinden is.
‘Zelf een achtergronddoek maken is helemaal niet moeilijk’
Als ik weer een creatief concept heb bedacht, dan lijkt het me tof om dit nog eens te doen. Het enige wat ik de volgende keer anders zou doen is wat beter inschatten hoeveel verf je nodig hebt. Ik had na afloop namelijk nog twee tassen vol met verfspullen over. Ook is het plannen van het verven belangrijk, zeker wanneer je niet over een eigen studio of atelier beschikt waarin je naar hartelust kunt knutselen. Mijn vriendin moest zich twee weken lang aanpassen in onze woonkamer. Hou er rekening mee dat een achtergronddoek nogal veel ruimte in beslag neemt en rond het proces wat sneller af. Op die manier houd je je partner of huisgenoten te vriend.
Dit artikel is geschreven door Léon Wodtke en is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 1.2022