'De systemen van Fujifilm zijn een ware innovatie op camera gebied'
Straatfotografie is een vak apart. Vanuit de journalistiek kennen we de uitspraak 'het nieuws ligt op straat'. Dat geldt zeker ook voor fotografie. Op straat kan je de mooiste foto's maken. Mits je daar oog voor hebt. Zo maar de deur uitstappen en in het wilde weg fotograferen levert niets op. Hoe gaat Ruud van der Lubben te werk? 'Wat ik op straat zoek, is het verhaal. Ik probeer altijd op de een of andere manier een verhaal in mijn foto's te vinden. Een soort kapstok waaraan ik het verhaal kan ophangen. Een goed voorbeeld hiervan is een foto die ik jaren geleden maakte op de Heiligenweg in Amsterdam. Hierop staan twee mensen, een man en een vrouw, die langs een Benetton-etalage lopen waarin twee naakte paspoppen staan tijdens de inrichting van de etalage. De man kijkt naar de paspoppen en de paspoppen en de vrouw weer naar hem. Op de foto lijkt het net alsof de vrouw de man wegtrekt op een manier van: "Dat mag je niet zien!". Dat zijn de momenten die ik zoek.'
'Soms geef ik mezelf opdrachten. Dan neem ik me voor enkel mensen te fotograferen die aan het bellen zijn bijvoorbeeld. En wat ook altijd leuk is om te fotograferen zijn fotografen. Maar je kunt nog zoveel plannen hebben, je weet natuurlijk nooit wat je tegen gaat komen, op straat. Je kunt het niet makkelijk sturen. Maar wat ik soms wel doe is een gegeven gebruiken op straat. Denk bijvoorbeeld aan een poster. Wanneer ik iets dergelijks fotografeer gaan mensen kijken naar wat ik fotografeer, en dat kan ik vervolgens weer meenemen in mijn beeld. Dat kan heel verrassende “verhalen” opleveren.'Zwart-wit fotografie
Bij straatfotografie denken we eens en vooral een zwart-wit beelden. Ook Ruud van der Lubben fotografeert in zwart-wit. Waarom eigenlijk? 'Met name in straatfotografie kan kleur enorm afleiden van het verhaal of het onderwerp dat je er uit wilt laten springen. Dat neemt niet weg dat je juist ook met kleur veel dingen kunt doen om bepaalde accenten op de juiste plek te leggen. Maar daar moet je je dan wel echt op richten. Het vraagt namelijk om een totaal andere benadering.'
Het onderwerp van zijn fotografie zijn vooral mensen en hun verhalen. Die liefde moet ergens vandaan komen. Bij Ruud van der Lubben is dat 'het contact met mensen'. 'Ik ben een sociaal dier en dat wil ik ook in mijn fotografie laten zien. Ik ga graag met mensen om. Ik heb altijd werk gedaan waarin ik veel met mensen omga. Zo ben ik ook nog geruime tijd actief geweest als taxichauffeur. En ook in mijn huidige werk als verkoper bij CameraNU werk ik de hele dag met mensen. Daar geniet ik van. Ik ben dan ook niet zo'n fotograaf die zich geniepig opstelt in een hoekje en stiekem foto's maakt van mensen. Ik kijk ze aan, ik maak opmerkingen en praat met ze. Contact met mijn onderwerp is voor mij essentieel. Dat is ook wat mij zo aanspreekt aan deze tak van sport. Sterker nog, ik denk zelfs dat dat wel moet. En gelukkig heb ik een bepaalde uitstraling waardoor mensen er eigenlijk nooit een probleem mee dat ik ze benader én fotografeer.'Dicht op je onderwerp zitten
Om zijn onderwerpen goed te fotograferen, werkt Ruud van der Lubben voornamelijk met korte prime objectieven. 'De 23mm is mijn favoriet. Die dwingt mij om echt dicht op de huis van iemand te kruipen. Al werpt dat soms wel drempels op hoor. Dat zeg ik eerlijk. Als ik een paar weken niet veel gefotografeerd heb, moet ik altijd weer even die drempel over. Je moet gewoon weer in die flow komen. Zit ik daar eenmaal weer in, dan gaat het vanzelf.'
Naast een portie lef is ook een scherp oog van belang. Geen straatfotograaf is hetzelfde en elke fotograaf werkt weer anders. De interesses van Ruud liggen vooral in, zoals hij het noemt, 'mensen die boven het maaiveld uitsteken'. 'Vaak heb ik de foto al gemaakt voordat ik iemand aanspreek. Zodra je dat doet, verlies je niet zelden het moment. Dan gaan mensen poseren en kun je dat unieke beeld vergeten.'
'Ik werk met name met diafragma voorkeuze', vertelt Ruud wanneer we we informeren naar zijn instellingen. 'Daarbij gebruik ik meestal niet een te hoge gevoeligheid, al is dat natuurlijk wel afhankelijk van het weer. Denk aan ISO 400. De camera laat ik dus de sluitertijd bepalen. Zo hoef ik niet al teveel op de belichting te letten. Daarbij werk ik veel met lichtsterke objectieven met een kleine scherptediepte. Zo maak ik mijn onderwerp vrij van de achtergrond. Bovendien werk ik graag in 'lagen', waarbij ik mensen voor het onderwerp langs in beeld laat lopen. Dat brengt extra dynamiek. Daar hou ik van.'Ambassadeurschap van Fujifilm
Als ambassadeur van Fujifilm, X-photographer, geeft Ruud geregeld lezingen over zijn werk. 'De Fujifilm camera's zijn uitermate geschikt voor mijn type fotografie. Toen ik stopte met sportfotografie had ik die grote, zware Nikon camera's en objectieven waar ik toen mee werkte, gewoon niet meer nodig. Toen ik vervolgens in Parijs aan de slag ging met een compacte systeemcamera, was dat een eyeopener, een gamechanger. Vervolgens kreeg ik de mogelijkheid eens de Fujifilm X-T1 uit te proberen. Ik was meteen verkocht. Die camera deed mij denken aan vroegere tijden. Aan het type camera waarmee ik heb leren fotograferen. Dat was vlak voordat ik een grote reis door India en Nepal ging maken. Ik ben direct overgestapt. Ik heb alle grote camera's de deur uit gedaan en kocht twee XT-1's met een aantal objectieven. Zo is mijn reis met Fujifilm begonnen. Daarop volgde een XT-2, toen een X Pro-1 en nu de X Pro-2 met wat objectieven. En die gebruik ik nog steeds.'
'Sinds Fujifilm is de full frame voor mij een gepasseerd station' - Ruud van der Lubben
Elk type camera heeft zijn voordelen. Zo ziet Ruud ook nog wel de voordelen van een full frame camera. 'Daarmee kan je bijvoorbeeld fantastisch scherpte-diepte aanbrengen in je foto's. Met mijn Fujifilm camera ondervang ik dat echter door vaste brandpunten met hoge lichtsterkte te gebruiken, 35mm f/1.4. Bovendien is de X-transsensor van Fujifilm zo enorm goed, dat ik van het horloge van voorbijgangers de tijd kan aflezen. Dus ieder zijn ding, maar sinds Fujifilm is de full frame voor mij persoonlijk een gepasseerd station. En natuurlijk is de kwaliteit van fotografie niet alleen afhankelijk van apparatuur maar voor mij zijn de systemen van Fujifilm een ware innovatie op camera gebied én de toekomst van de fotografie.'Over Ruud van der Lubben
Fotograaf Ruud van der Lubben is verkoopspecialist bij CameraNU.nl in de winkel op Urk. Ruud is al ruim 35 jaar bezig met analoge en digitale fotografie. Het grootste deel van zijn vrije werk besteedt hij aan straatfotografie. Zijn grote voorbeelden zijn de Franse fotografen Robert Doisneau en Henri Cartier Bresson. Laatstgenoemde kon langere tijd vanaf een vaste positie fotograferen, wachtend op dat ene perfecte moment. 'Het plezier zit in de geometrie, als alles klopt en op z'n plaats staat.'Het kleinste gegeven kan een geweldig onderwerp zijn. De apparatuur waarmee Ruud zijn beelden schiet bestaat voor het grootste deel uit camera’s en objectieven van Fujifilm. 'De Fujifilm X systeemcamera’s zijn een ware innovatie op cameragebied en de toekomst van de fotografie', aldus Ruud. Zijn kundigheid is ook niet onopgemerkt gebleven bij de mensen van Fujifilm. Sinds 1 april 2016 is de tweede officiële Nederlandse Fujifilm X-Photographer.
Bekijk meer werk van Ruud van der Lubben op zijn website www.vanderlubbenfotografie.nl
Dit interview met Ruud van der Lubben is afkomstig uit DIGIFOTO PRO 6.2018 en onderdeel van een inspirerend verhaal met verschillende ambassadeurs aan het woord. Wil je het hele artikel lezen en magazine thuis ontvangen? Bestel hem hier!