De cheeta onder de camera's: Sony A9 II

Redactie DIGIFOTO Pro 813
In aanloop naar de Olympische Spelen van Tokio in 2020 zit Sony niet stil. Na de lancering van de A7R IV, is het de beurt aan vlaggenschip Sony A9 om een update te krijgen: de A9 II. We vliegen naar Antalya in Turkije om te zien hoe de onder sportfotografen erg populaire camera presteert

Het is vroeg op de dinsdagochtend als we ons naar een sportcentrum in Antalya begeven. Er wacht een presentatie over de gelanceerde A9 II. Omdat, anders dan de voorgaande keren, het product al onthuld is op het moment van presenteren, is de verrassing onder de fotografen minder groot bij het zien van de presentatie. Als we de genoemde specificaties op ons in laten werken, realiseert iedereen in de ruimte dan toch dat we weer te maken hebben met een topnotch camera. Werd de A7R IV door Sony gedoopt tot ‘The Resolution Beast’, zou je de A9 II toch minstens de cheeta onder de camera’s moeten kunnen noemen.

Razendsnelle Sony A9

De Sony A9 is niet voor niets populair onder sportfotografen. Dankzij het hoge aantal beelden per seconden zonder blackout, krijgt men – ook bij extreem snelle sporten – de foto’s die men wil maken. Bij de Mark II is overduidelijk weer gekeken naar snelheid en is er zelfs een schepje bovenop gedaan. De camera maakt nu met gemak twintig beelden per seconde.

Ergonomie

De Sony A7R IV was de eerste spiegelloze full frame-camera van Sony met hernieuwde grip. Dit design, is ook doorgevoerd in de Sony A9 II, maakt dat de camera nog stabieler in de hand ligt. Dit heeft natuurlijk een groot voordeel wanneer we fotograferen met een grote lichtsterke telelens zoals de onlangs geïntroduceerde 200-600mm. Verdere verbeteringen zijn de plaatsing en grootte van diverse knoppen en toegevoegde lockbuttons op knoppen die je niet per ongeluk wil aanpassen.

Workflow

Met betrekking tot de workflow van professionele fotografen heeft Sony een aantal onopvallende, maar zeer belangrijke eigenschappen verbeterd. Zo is de connectiviteit van de camera drastisch verbeterd en kost het geen enkele moeite om je camera te verbinden met pc of smartphone via Wifi, Bluetooth of kabel. Met de Imaging Edge Mobile-app maak je gemakkelijk verbinding met de camera en heb je binnen een mum van tijd de bestanden op je telefoon staan. Fotografen die veelvuldig voor persbureaus werken hebben veel baat bij de verbeterde workflow, alsmede de functie om voicememo’s toe te voegen aan foto’s. Zo kun je, bij een voetbalwedstrijd bijvoorbeeld, direct aangeven welke speler scoorde in welke wedstrijd door het simpelweg hardop te zeggen. De camera slaat een WAV-bestand tot wel 30 seconden op en hangt deze aan de juiste foto. In de app kun je de memo afspelen, maar wordt deze ook meteen voor je uitgeschreven. Dit scheelt zowel (sport)fotograaf als persbureau enorm veel tijd.

Spiegelloze toekomst

Wie pas echt inspirerend over de Sony A9 II kan praten is Sony-ambassadeur Bob Martin. Hij geeft eerlijk toe dat niet iedere sportfotograaf in eerste instantie zat te wachten op een spiegelloze toekomst. Met name de elektronische zoeker was een punt waarover sceptisch werd gedaan. De fotograaf geeft aan dat hij vooral benieuwd was naar de Silent Mode, die op spiegelloze camera’s – in tegenstelling tot spiegelreflexcamera’s – ook écht stil is. Het is een grappig gegeven dat juist hetgene waar hij in eerste instantie niet tevreden over was, de elektronische zoeker, nu één van zijn favoriete eigenschappen is van de spiegelloze camera. Ga maar na: door de elektronische zoeker zie je het beeld precies zoals je het zou zien als je op de sluiterknop drukt. Vooral in lastige situaties met veel of weinig licht kun je hier een voordeel uit halen. Je kunt zo ook sneller schakelen en mist minder belangrijke momenten die je wel zou missen als je te lang met je instellingen bezig zou zijn.

Sony A9 in de praktijk

Na de vernieuwingen in de camera te hebben aangehoord, is het toch echt tijd om zelf te ervaren welke verbeteringen er zijn doorgevoerd. De Sony A9 II heeft een razendsnel autofocus systeem dat zowel gezichten als ogen van mensen en dieren kan herkennen. In het menu kun je zelfs aangeven of je liever het linkeroog of het rechteroog prioriteit wil geven. In een liveshooting situatie in het sportscentrum van Gloria Resorts gaan de sporten als boksen, volleybal en schoonspringen veel te snel om daadwerkelijk verschil te zien tussen linker- en rechterogen, maar de camera volgt met gemak het onderwerp. Daarbij laat de camera zich niet van de wijs brengen door teamleden die door het beeld rennen of, in het geval van de zwemmers, rondspattende waterdruppels. De verbeterde grip is zoals al verwacht een groot succes. Zeker in combinatie met een groot objectief als de 100-400mm die ik vanuit de hand probeerde, houdt de nieuwe grip de camera en het objectief goed in balans. Zeer prettig zijn ook de lockbuttons die zijn toegevoegd aan de bovenkant van de camera. In de praktijk merk ik nog wel dat wanneer ik de camera niet gebruik, ik soms per abuis mijn instellingen verander. Dan is het geruststellend te weten dat deze niet zijn versprongen wanneer ik even snel een beeld wil maken. Met name de shootingsessie aan het zwembad is een genot voor de aanwezige journalisten. Dit is niet alleen omdat het in Turkije dertig graden is en we dus heerlijk staan te bakken aan de rand van een zwembad. Juist in deze dynamische setting met hard zonlicht en schitteringen in het opspattende water, kan de camera even laten zien wie de baas is.

Conslusie

Sony’s vlaggenschip Alpha 9 die in 2017 op de markt kwam, bleek slechts het begin te zijn van een groot succesverhaal voor Sony met betrekking tot sportfotografie. Nu de Mark II is uitgebracht hoeven de oudere versies niet meteen met pensioen, maar voor wie op zoek is naar nóg meer snelheid en capaciteit, nauwkeurigere trackingsmogelijkheden, een verbeterde workflow en een camera die beter in de hand ligt, is de Sony A9 II een logische stap.

Dit artikel werd geschreven door Christel de Wolff en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 5.2019. Klik hier om deze of andere edities te bestellen. 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie