Contrast als inhoud: creëer een spanningsveld in je storytelling
Foto’s vertellen een verhaal. Wat dat verhaal is, weet jij als fotograaf al van tevoren. Hoe je het verhaal vertelt, hoe je het in beeld brengt, is aan jou.
Emotie
Je kunt op zoek gaan naar contrast ín dat verhaal. Een verhaal in je foto is belangrijk om ervoor te zorgen dat de kijker ernaar blijft kijken. Het is niet zomaar een plaatje, maar er zit een gebeurtenis verborgen, één die misschien vragen oproept en, bij voorkeur, emotie.
Conceptueel contrast
Bij contrast in het verhaal, ook wel conceptueel contrast genoemd, zitten de tegenstellingen in de inhoud. Oud en jong bijvoorbeeld, klein en groot. Maar ook minder voor de hand liggende tegenstellingen, bijvoorbeeld conflicterende onderwerpen.
Spanningsveld
Op zoek gaan naar conceptueel contrast vereist weer een andere ‘bril’ om door te kijken. Je gaat op zoek naar een bepaald spanningsveld, dat niet altijd meteen heel voor de hand liggend hoeft te zijn. Hiermee probeer je, net als met eigenlijk al je foto’s, emotie op te roepen bij de kijker. Bijvoorbeeld verwondering of verbazing, je kunt de kijker ermee aan het denken zetten. Dat kan hele sterke beelden opleveren, die mensen bijblijven.
Zoeken naar onderwerpen
Dit conceptuele contrast kun je prima zelf ensceneren, buiten of in een studio. Denk van tevoren dan goed na over welk spanningsveld je in beeld wilt brengen, hoe je dat gaat doen en welke emotie je zoekt. Zoek daar dan onderwerpen bij. Die hoeven niet perse heel erg voor de hand liggend te zijn, een beetje doordenken kan geen kwaad.
Naar buiten
Maar contrast in de inhoud kun je juist ook op straat vinden. Observeer je omgeving goed, met deze ‘bril’ op. Verdorde bladeren met nieuwe knoppen, afval in prachtige natuur, voetbalhooligans en onschuldige kinderen, je kunt overal contrasten vinden. Probeer jezelf het verhaal te vertellen van wat je ziet en vraag je af of daar een duidelijk contrast te vinden is. Op het moment dat je dat vindt, kun je het in beeld brengen.
Uitvoering
Natuurlijk moet de uitvoering van de foto passen bij het idee. Zware foto’s vragen vaak om minder verzadiging, ook al kan dat ook juist weer een tegenstelling zijn om mee te spelen. Experimenteer en zorg dat je foto’s technisch goed zijn. Maak foto’s waar aandacht voor nodig is, waar een kijker langer bij blijft hangen. Dan blijven je foto’s hen ook langer bij.