Review: Sony A99 II - Crossover
Als je het over de Sony A99 II gaat hebben is er natuurlijk een olifant in de kamer. De laatste jaren zet Sony vol in op de spiegelloze camera met hun e-mount. Veel mensen denken dan ook dat de A-mount, een doorontwikkeling vanuit het aloude Minolta, op weg is te verdwijnen ten faveure van de E-Mount. Maar niets is minder waar: deze nieuwe A99 II bewijst het tegendeel, de A-mount is nog springlevend én ook nog eens erg interessant.
Voor wie niet bekend is met de SLT-camera’s van Sony: de T staat voor transparant, omdat de gebruikte spiegel semi-transparant is en dus niet op hoeft te klappen. Een bijzondere constructie waaraan Sony blijft vasthouden voor hun spiegelreflexen. De spiegel hoeft niet op te klappen bij het maken van een foto, dat bevordert de snelheid. Dat maakt het mogelijk een hybride autofocussysteem in te bouwen, waardoor zowel de 79 autofocuspunten (kruistype) op de AF-sensor als de 399 autofocuspunten op de sensor gebruikt kunnen worden. Zo bedekken die punten bijna heel het zoekerbeeld. Volgens Sony kan de camera door dit innovatieve systeem nog scherpstellen bij EV-4.
De Exmor R CMOS-sensor met back-illumination en koperen verbindingen (voorheen waren die van aluminium) maakt de camera buitengewoon gevoelig. De A99 II heeft een maximale iso-waarde van 102.400. Niet dat veel mensen fotograferen met dergelijke instellingen, maar het laat maar zien hoe ver de ingenieurs van Sony intussen zijn gekomen.
Hokjes
Voor de overzichtelijkheid van het leven is het fijn om zaken in hokjes te kunnen plaatsen. Bij de Sony A99 II is dat echter niet zo gemakkelijk. Deze camera is namelijk niet alleen interessant voor fotografen die het moeten hebben van een berg megapixels en een mooi dynamisch bereik, maar de A99 II is ook een camera voor de snelle (sport)fotograaf. 12 beelden per seconde met behoud van autofocus is niet niks. Deze combinatie is best bijzonder, zeker omdat je bij de concurrentie vaak wel het één, maar niet het ander kunt vinden. Bij Nikon zweren de sportfotografen op hun D5, maar kiezen fine-artfotografen voor een D810. Met de A99 II kan het alle twee en dat is best bijzonder te noemen. Om over het prijsverschil met een D5 of een EOS-1D X Mark II maar te zwijgen, die kosten zo ongeveer het dubbele van deze nieuwe Sony. En de Olympus O-MD E-M1 Mark II dan, horen we jullie zeggen. Die biedt ook veel snelheid voor relatief weinig geld, maar kan qua sensor de A99 II niet bijbenen.
Boksen
Het autofocussysteem is dus één van de sterke kanten van de A99 II. Uiteraard hebben we dit uitgebreid getest. In een boksschool namen we plaats in de boksring om te kijken wat de nieuwe Sony presteert als de omstandigheden er om vragen. Het licht werd gedimd en via enkele felle lichten werd de boksring spannend verlicht, zodat het autofocussysteem echt zijn best zou moeten doen. En spannend werd het, want twee duellerende boksers fotograferen is geen eenvoudige taak. De snelheid, bewegingen én plotselinge positieveranderingen maken dat je goed moet anticiperen. Een goed autofocussysteem helpt dan enorm, want je bent al snel te laat in dit soort situaties. De Sony brengt het er goed vanaf, al tijdens het fotograferen hebben we het idee dat we de foto’s hebben gemaakt die we vooraf in ons hoofd bedacht hadden. Donkere beelden met een sterk contrast, de inspanning en de snelheid goed zichtbaar gemaakt. De Sony bewijst dat hij voor dit soort fotografie gemaakt is als we thuis de beelden gaan bekijken. We dachten af en toe een beeld gemist te hebben, maar achteraf blijkt dat de camera toch heeft weten scherp te stellen op precies het goede onderdeel van de foto. Eigenlijk is geen enkele foto echt onscherp, wat een enorme prestatie is gezien de omstandigheden. De Sony A99 II heeft zich er heldhaftig doorheen gesleept.
Portretten
Het mooie van deze A99 II is de veelzijdigheid van de camera. Het autofocussysteem heeft heel wat in zijn mars, maar ook de fullframe sensor met 42.2 megapixel is één van de aantrekkelijke punten van de Sony. Door deze sensor, die door miniem lichtverlies door de semi-transparante spiegel overigens net een klein beetje in het nadeel is tegenover de versie in de A7R Mark II, is de camera ook interessant voor de veeleisende portret-, landschaps- of kunstfotograaf. We hebben na afloop van de bokswedstrijd nog een aantal portretten gemaakt in en rondom de kleedkamers en ook daar is de A99 II een erg fijne metgezel. De camera is, zeker met de 50mm f/1.4, ook best compact te noemen en komt dan ook niet erg intimiderend over. De kleuren, tonen en contrasten zijn erg fijn en ook het dynamisch bereik is meer dan voldoende. De ruisprestaties zijn goed, al zal er door deze spiegelconstructie een klein en goed te corrigeren nadeel te zien zijn tegenover de spiegelloze A7R Mark II.
Verrassing
Al met al is de Sony A99 II een erg fijne camera en een mooie verrassing voor wie dacht dat Sony de A-mount links zou laten liggen. Het is nog steeds niet volkomen duidelijk of Sony in de toekomst ook nog zo zijn best blijft doen op de SLT-camera’s, maar deze A99 II belooft wat dat betreft veel goeds. De camera heeft zowel potentieel op snelheidsgebied als op sensor- en megapixelgebied. De beeldkwaliteit is bijzonder indrukwekkend en het autofocussysteem is een genot om mee te werken. Een camera dus die veel fotografen kan bedienen. Als je daarbij de prijs in ogenschouw neemt ligt deze op een zelfde niveau als dat van bijvoorbeeld een Nikon D810 en een Canon EOS 5DS R. Die twee concurrenten zijn qua sensor vergelijkbaar, maar op snelheidsgebied (helemaal) niet. Fullframe camera’s die die snelheid wel halen, zoals de Nikon D5 en de Canon EOS-1D X Mark II, zijn dubbel zo duur.
Conclusie
De A99 II slaat dus twee vliegen in één klap. Hij biedt een fullframe-sensor met een indrukwekkende beeldkwaliteit én een duizelingwekkende snelheid. Prijstechnisch heeft Sony de A99 II goed gepositioneerd, zeker als je naar het snelheidspotentieel kijkt. Een ander pluspunt: de accu gaat bijzonder lang mee. Een verademing in deze spiegelloze tijden. Sony heeft met deze A99 II een indrukwekkende camera afgeleverd, die de concurrentie met producten van andere fabrikanten prima aankan, maar ook de Sony A7R Mark II het leven zuur kan maken. Welke je het beste kunt kiezen ligt aan je objectievenarsenaal én aan je persoonlijke voorkeur.
Specificaties
Adviesprijs (body): € 3600,-
Resolutie: 42.4 megapixel
Beeldsensor: 42.4-megapixel 35mm full-frame Exmor R® CMOS sensor
ISO-bereik: ISO 100-25600 (50-102400)
Zoeker: Elektronisch, XGA OLED
Scherm: TFT 7,5 cm
Scherpstelling: Detectiesensor 1: 79 punten (15 kruistypepunten, f/2.8 gevoeligheid in het middelste punt), Detectiesensor 2: 399 punten (323 selecteerbare punten, 79 hybride kruisautofocuspunten)
Snelheid: 12 fps
Opslag: SLEUF 1: Multisleuf voor Memory Stick PRO Duo en SD-kaart, SLEUF 2: Sleuf voor SD-kaart
Afmetingen: Ca. 142,6 mm x 104,2 mm x 76,1 mm
Gewicht: 849 gram (body)
Filmfunctie: Ja, XAVCS, AVCHD-indeling met versie. 2.0, mp4. 4K, 1920 x 1080, 1280 x 720)
Info: www.sony.nl
Beoordeling
Beeldkwaliteit: 9
Bediening: 8
Snelheid: 9
Behuizing: 9
Prijs / kwaliteit: 8
Een mooi stuk techniek. De
Een mooi stuk techniek. De hele Sony A-mount SLT lijn bestaat uit camera's met een prima prijs/kwaliteitsverhouding en het is jammer dat er zo weinig aandacht voor is. Van Sony kan ik het overigens wel begrijpen: men wil een zo groot mogelijk aandeel in de mirrorless markt verkrijgen, voordat de kaarten daar geschud zijn. Dus gaat heel veel aandacht uit naar E-mount. Toch mooi om te zien dat Sony deze A99II heeft uitgebracht, terwijl alle doemdenkers ateeds maar verkondigden dat het over-en-sluiten was met A-mount.
Een paar toevoeging aan het verder uitstekende artikel:
* De T van SLT staat voor Translucent, niet voor Transparent, alhoewel dat laatste de lading beter dekt.
* De autofocuspunten op de sensor kunnen alleen gebruikt worden met bepaalde lenzen. De meeste Sony lenzen worden ondersteunt, maar vrijwel alle Minolta, Tamron en Sigma lenzen niet. Die moeten het doen met de 79 autofocuspunten van de autofocus module. Deze module, die uit de A77II stamt, doet overigens uitstekend zijn werk en heeft grosso modo dezelfde converage als de autofocus modules in de full frame topmodellen van Canon en Nikon.