Adam Jeppesen in Foam

Adam Jeppesen in Foam – 16 juni tot 27 augustus 2017

Jasper van Bladel 1686
Adam Jeppesen (1978) zoekt met zijn werk naar verstilling in het desolate landschap en de fysieke overgave van de kunstenaar aan de elementen. In de zomer presenteert Foam de tentoonstelling Out of Camp van de Deense kunstenaar.

Foam presenteert vijf recente series: Folded (2014-heden), Scatter (2014-2016), Ghosts (2013-2014), Parts (2011-2014) en XCopy (2011-2012). De werken zijn het resultaat van een zonderlinge 487-daagse reis van de Noordpool naar Antarctica. De beelden van afgelegen en onbegaanbare landschappen ademen een sfeer van verstilling, bezinning en contemplatie. Behalve een zoektocht naar spiritualiteit – die wordt gevonden in afzondering – gaat het werk van Jeppesen ook over de materialiteit en vergankelijkheid van de foto als object. Beschadigingen en fysieke sporen van de reis zijn zichtbaar in het oppervlak.

Belangrijk in het werk van Jeppesen is zijn analoge en ambachtelijke werkwijze. Zijn foto’s komen voort uit fysieke uitdaging en experimentele afdruktechnieken. De fotograaf was in het verleden lang op zoek naar de perfecte print, maar zag gaandeweg af van dit principe en begon te werken met goedkope afdruktechnieken en massaproductie. Toeval, beschadigingen en imperfectie vormen een essentieel onderdeel van het werk. In een tijd waar het beeld eindeloos geperfectioneerd en reproduceerbaar is experimenteert Jeppesen met de foto als uniek object dat onderhevig is aan verandering en verval.

Serie

De series XCopy (2011-2012) en Parts (2011-2014) bestaan uit een verzameling aaneengespijkerde kopietjes op A4 formaat. De foto’s zijn als een puzzel uit elkaar te halen en weer te reconstrueren. De kunstenaar experimenteerde met deze techniek op de muur van zijn studio, waarbij hij in eerste instantie op zoek was naar het juiste afdrukformaat. Al gauw realiseerde hij zich dat het maakproces voor hem even belangrijk was als de uiteindelijke print. Voor de serie Ghosts (2013-2014) experimenteerde Jeppesen met de fotogravure, een negentiende-eeuwse druktechniek waarbij een geëtste koperplaat voorzien van een laag inkt op het papier wordt gedrukt. Hiermee kunnen genuanceerde grijstinten en een uitzonderlijk detail worden bereikt. Jeppesen drukte dezelfde plaat meerdere malen af zonder deze telkens opnieuw van inkt te voorzien waardoor de afbeelding vervaagde en slechts een schaduw van het landschap achterbleef. De magistrale gletsjers in de serie Folded (2014-heden) worden door subtiele vouwpatronen opgedeeld in vlakken op A4 formaat. De kunstenaar drukte de foto’s op rijstpapier en vouwde deze verschillende malen op als ware het een landkaart. Voor Scatter (2014-2016) hergebruikte Jeppesen oude negatieven, op zoek naar tot dan toe onopgemerkt gebleven details, beschadigingen of toevalligheden. Door zijn eigen archief aan nauwkeurig onderzoek te onderwerpen geeft de kunstenaar opnieuw betekenis aan anderszins onopvallend en afgedankt restmateriaal.

Deze tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met C/O Berlin.

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper