Canon breidt opname-ervaring uit met nieuwste EOS VR System lens: De RF-S 3,9mm F3,5 STM DUAL FISHEYE brengt hoogwaardige 3D VR-opnamen binnen bereik van iedere content creator

Redactie DIGIFOTO Pro 196

Canon kondigt vandaag de nieuwe RF-S 3,9mm F3.5 STM  DUAL FISHEYE aan, een APS-C virtual reality (VR) lens die wordt toegevoegd aan het EOS  R System, naast de bestaande RF 5,2mm F2.8L DUAL FISHEYE. Deze nieuwe lens maakt  het voor iedereen nog eenvoudiger, ook voor nieuwkomers, om 3D VR-opnamen van  hoge kwaliteit te maken. 

 

Dubbele fisheye-lenzen bevatten twee afzonderlijke lenzen die naast elkaar zijn geplaatst  om de “human binocular vision” te simuleren. Elke lens legt een beeld vast vanuit een iets  ander perspectief, waardoor er twee aparte beelden ontstaan die overeenkomen met het  zicht van het linker- en rechteroog. Dit stereoscopische effect maakt diepteperceptie in VR mogelijk, waardoor de ervaring intenser wordt. 

De RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE biedt een links en rechts perspectief, perfect  gecombineerd in één compact dual fisheye optisch design en breidt de reeks camera's  uit die deel uitmaken van het EOS VR System. Bovendien komt deze nieuwe lens op de markt tegen een meer toegankelijke prijs dan zijn voorgangers, waardoor het maken van  hoogwaardige immersieve content ook meer binnen handbereik is – met behoud van de  hoge optische prestaties van het EOS R System. 

De nieuwe opnamehoek van 144 graden biedt een kleiner gezichtsveld dan bij VR180- opnamen. Dit maakt het, samen met de grote scherptediepte, gemakkelijk voor  gebruikers om zich voor te bereiden en hun aandacht bij hun onderwerp te houden – met minder zorgen over ondersteunende apparatuur, zoals verlichting of statieven die in  de opname terechtkomen. De scherpstelring, die kan worden toegewezen aan een  andere functie zoals diafragma of ISO voor praktische opnameoplossingen, helpt  gebruikers volledig op te gaan in de actie. De RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE is de  eerste 3D-lens met autofocus (AF) van Canon en heeft een One Shot Autofocus (AF)  instelling om het creatieproces verder te vereenvoudigen. 

Lens

Het is de eerste lens die niet uit de Canon L-serie komt maar die wel is voorzien van een  Air Sphere-coating van topkwaliteit om aberraties, zoals overstraling en reflecties, te voorkomen. De lens maakt ook gebruik van twee UD-elementen per lens, wat bijdraagt  aan scherpe opnamen. Het diafragma van f/3.5 garandeert opnamen van hoge kwaliteit  op uiteenlopende locaties binnen en buiten. Geen enkele omgeving is onmogelijk voor  creatieve 3D-verhalen, van slecht verlichte bossen tot fel verlichte stadions. Voor nog  meer creatieve flexibiliteit heeft de RF-S 3,9mm F3,5 STM DUAL FISHEYE een aan de  achterkant geplaatste filterhouder voor zowel opschroefbare- als gelatinefilters. 

Als het gaat om het bekijken van de beelden die zijn vastgelegd met de RF-S 3.9mm F3.5  STM DUAL FISHEYE in een headset, dan zorgt de 3D stereoscopische lens voor een hoge  mate van realisme. De kijkhoek van 144 graden resulteert in een natuurlijk, naar voren  gericht beeld dat gebruik maakt van perifeer zicht om de kijker volledig onder te  dompelen. Bij het bekijken via een compatibele headset profiteren simulaties ook van de  60 mm interpupilaire afstand van de lens, die sterk lijkt op het menselijk zicht – wat een  realistisch 3D-effect oplevert voor de deelnemers. 

Nu de vraag naar het maken van VR-content snel toeneemt (de markt zal naar  verwachting groeien tot meer dan 22 miljard dollar in 2025), maakt de nieuwste lens het  maken van 3D-content – van gaming en onderwijs tot toerisme, documentaires en  entertainment – nog beter haalbaar. De lens is ontworpen om te werken met Canon's  EOS R System1 en biedt een efficiënte workflow voor makers van VR-content. 

Prijs en beschikbaarheid 

De Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE krijgt een verkoopadviesprijs van  1319,99EU – salesstart TBD. Ga voor meer informatie over de nieuwe Canon RF-S 3,9mm  F3,5 STM DUAL FISHEYE naar: www.canon.nl

 

afbeelding van sanders.clipboardmedia_181048

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie