5 tips voor het organiseren van je eigen expositie

Redactie DIGIFOTO Pro 2971
Ben je van plan om je eigen foto’s te verkopen? De beste manier om dat te doen is door een expositie te organiseren waar je beelden te bekijken zijn. Natuurlijk helpt het al om een goede website te hebben en om goed vindbaar te zijn - zowel online als offline. Regelmatig aanwezig zijn bij exposities en/of tentoonstellingen en beurzen of zelf zichtbaar zijn met een eigen expositie is natuurlijk onmisbaar wanneer je werkt als professionele fotograaf. De vraag is alleen: hoe organiseer je zo’n expo? In dit artikel lees je enkele handige tips over onder andere beurswanden bedrukken en het regelen van een locatie.

Waarom exposeren met eigen foto’s?

Niet iedere fotograaf kiest ervoor om te starten met een expositie. Wanneer je echter geld wilt verdienen met je fotografiewerk is het zeker aan te raden om te kijken wat de mogelijkheden van zo’n expo zijn. Misschien is dit juist wel hét moment om een eigen tentoonstelling te organiseren. Er zijn tegenwoordig immers zoveel mensen met een camera dat social media worden overspoeld met beelden van landschappen, mensen, dieren en momenten. Hét fotomedium Instagram is de laatste jaren het snelst groeiende social media platform van Nederland. Kortom: om op te vallen met je foto’s moet je iets anders doen - hoe kan dat beter door terug te gaan naar de ouderwetse manier: exposeren?

Selectie maken van de beste foto’s

Voordat je op zoek gaat naar een locatie is het prettig om te weten met welke beelden je gaat exposeren. Op een locatie is er immers vaak maar plek voor een bepaald aantal foto’s en/of schilderijen. Je kunt nog zoveel beelden hebben; het is belangrijk om daar de beste van uit te kiezen voor een expositie. De kans is groot dat je zelf niet goed weet wat de beste foto’s zijn. Ga daarom eens in gesprek met anderen - online of offline en laat je beelden zien en beoordelen. Je kunt bijvoorbeeld via een account op Instagram om advies vragen en volgers laten stemmen op welke beelden er wel en niet op je expositie moeten komen. Blijf net zolang schuiven tot je een mooi aanbod hebt.

Kies materiaal voor je beelden

Nu je weet met welke foto’s je wilt gaan exposeren, moet je je beelden nog wel af laten drukken op kwalitatief materiaal. De keuze is vandaag de dag enorm: zo kun je je foto’s op speciaal papier laten afdrukken, maar ook op aluminium, hout of plexiglas. Ook leuk: laat een of meerdere beurswanden bedrukken ter ondersteuning van je expositie. Een beurswand is onmisbaar op een moderne tentoonstelling; juist omdat je er op zoveel creatieve manieren mee kunt exposeren. Een voordeel aan een beurswand is dat je er direct informatie over het werk op af kunt laten drukken, evenals je naam en eventueel contactgegevens. De keuze voor welk materiaal je kiest hangt heel erg af van het soort beelden dat je hebt.

Zelf printen of naar een drukkerij?

Vervolgens moet je de keuze maken of je je foto’s zelf gaat afdrukken met een fotoprinter, dat je naar een copyshop gaat of dat je kiest voor een professionele drukkerij waar men gespecialiseerd is in het afdrukken van foto’s. Onze tip? Ga altijd voor kwaliteit en kies voor een drukkerij of fotovaklab. Daar vind je altijd experts die precies weten hoe een beeld mooi afgedrukt kan worden. Of je je foto’s nu op een beurswand of op aluminium af laat drukken - deze mensen kunnen je helpen bij het perfectioneren van jouw beelden op materiaal. Ook weten ze alles over de juiste instellingen voor het printen, zodat het resultaat oogverblindend wordt.

Denk na over informatie op beurswanden

Wanneer je ervoor kiest om je beelden alleen op materiaal zoals RVS of aluminium af te drukken, moet je niet vergeten dat publiek graag meer wilt weten over een foto, beeld of moment. Daarom is het zeker aan te raden om informatieve bordjes af te drukken die je bij het werk kunt hangen. Ook hierbij komen we weer op het beurswanden bedrukken - bij beurswanden scoor je twee vliegen in één klap. Je kunt én op een originele manier exposeren én de kijker kan meteen meer lezen over het werk en jouw achtergrond. Dat is wel zo handig, mochten ze interesse hebben om werk van je te kopen.

Zoek een locatie voor de expositie

Tot slot is een expositie natuurlijk niet compleet zonder een goede locatie. Wees hierin zo creatief mogelijk en kijk vooral wat mogelijk is en wat er past bij jouw werk. Voor ene fotograaf is het bijvoorbeeld heel aantrekkelijk om in een koffietentje te exposeren terwijl het voor een andere fotograaf interessanter is om werk op te hangen bij een reisbureau. Kijk eens wat de mogelijkheden zijn van plekken waar veel verschillende soorten mensen komen, zoals een openbare bibliotheek, een busstation of een winkelcentrum. Wie niet waagt, wie niet wint toch?

 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie