3 tips voor het fotograferen van merken
Om een merk goed te kunnen fotograferen, is het belangrijk dat je weet waar het merk over gaat. Wie ooit naar de reclames van Coca Cola heeft gekeken weet dat het allang niet meer gaat over hoe de cola smaakt, maar dat het merk zich puur richt op ‘het gevoel achter de cola.’ Een gevoel van samenzijn en dat iedereen inclusief is. Als je dan productfoto’s gaat maken die gericht zijn op de smaak van de cola, dan ben je niet goed bezig. Hoe je een product dan wel goed kan fotograferen?
Lees ook: Nieuw: de Leica Summilux-M 1:1.5/90 ASPH
#01 tip merken fotograferen: Begrijp wat de klant wil
Veel bedrijven huren productfotografen in voor het fotograferen van hun producten, die als een soort fabrieksmedewerkers klinische foto’s maken van de producten tegen een witte achtergrond. Stel je voor je koopt koekjes. Hoe enthousiast word je na het zien van koekjes tegen een witte achtergrond? De kans is groot dat je veel meer kans hebt om merken te verkopen, als je daadwerkelijk een ervaring verkoopt. Bij een dergelijke ervaring hoort dat je bijvoorbeeld iemand ziet die van de koekjes aan het genieten is terwijl deze ze opeet, of ziet hoe de koekjes zijn gemaakt. De eerste stap is te begrijpen wat de klant precies wil zien. Door te begrijpen wat de klant wil zien, maak je mooiere foto’s die beter zullen verkopen.
#02 tip merken fotograferen: Geef het publiek wat ze willen zien
De meeste mensen zijn typische consumenten: voordat ze iets kopen, willen ze het gevoel hebben dat ze het in het echt hebben gezien. Ze willen het van dichtbij zien, zodat ze de textuur ervan kunnen zien. Als je kleding fotografeert, willen ze het niet alleen op een model zien, maar ook op iemand die qua lichaamsbouw op hen lijkt, om te kijken hoe het hen zal staan. Verdiep je volledig in hoe de klant denkt en geef het publiek wat ze willen zien.
Lees ook: Ultiem diafragma: het Kipon Ibelux 40 mm f/0.85 objectief
#03 tip merken fotograferen: Presenteer de visual zodat het publiek betrokken raakt
Als je wil fotograferen voor merken eindigt jouw rol eigenlijk bijna niet meer op het moment dat je de foto’s aflevert. Het echte werk begint namelijk daarna pas: mensen moeten namelijk gaan reageren op jouw content en deze met hun omgeving gaan delen. Dit gaat alleen lukken, als de foto of de video zo is gemaakt, dat deze een reactie uitlokt. Op de televisie werken humoristische of emotioneel geladen reclames. Maar ook met één enkel beeld is een reactie uit te roepen. Bedenk wat de beste manier is van het presenteren van je werk en deel deze met je klant.
Heb je ook nog een tip die je met ons wil delen? Schrijf ze in de opmerkingen hieronder.