Iwan Baan over zijn coverfoto voor New York Magazine
Foto © Iwan Baan – New York Magazine
'Eigenlijk ben ik hier om een hele andere reden', zegt fotograaf Iwan Baan. 'Ik ben bezig met een project voor de Amerikaanse architect Tom Mayne waarvoor ik vorige week aankwam in New York. Toen maandag ineens die orkaan kwam, veranderde mijn hele agenda. Alles lag plat en ik was genoodzaakt om in de stad te blijven.' Hoewel Iwan zich had ingesteld op de storm – en zelfs de nodige voorbereidingen had getroffen –, had hij niet voorzien dat hij de lucht in zou gaan voor een covershoot. Het was echt een samenloop van omstandigheden waardoor hij de foto kon maken.
'Omdat ik vorig jaar met de aardbeving en tsunami in Japan was, wist ik hoe een grote wereldstad met miljoenen mensen in één klap platgelegd kon worden. En inderdaad, er waren geen telefoons, geen stroom, geen vervoer en de tunnels en bruggen waren afgesloten zodat je het eiland nauwelijks afkon. Voor de zekerheid en om toch mobiel te zijn had ik een auto gehuurd. Toen ik die wilde ophalen zei Hertz doodleuk dat hij al vergeven was. Ik heb flinke stampij gemaakt en kreeg uiteindelijk een auto die ik kon ophalen op JFK Airport. Het verkeer zat muurvast en het duurde vier uur voordat ik op het vliegveld was. Tien minuten nadat ik de auto had belde New York Magazine me met de vraag of ik toevallig in de stad was en een helikopter... voordat ze hun voorstel hadden afgemaakt, werd de verbinding verbroken. Ik dacht: ik moet zo'n luchtfoto gewoon maken.'
Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe kom je in een compleet lamgeslagen stad aan een helikopter? 'Iedereen die ik in de buurt kende met een helikopter zat zonder elektriciteit, had geen benzine of had het voertuig zelf nodig. Toevallig had ik een week eerder voor een ander project uitgezocht waar ik op Long Island een helikopter kon krijgen. Zij hadden er nog een staan die ik kon huren.' Gelukkig had Iwan net die auto opgehaald waarmee hij naar zijn zojuist geregelde vliegmachine kon rijden. 'Een half uur later ging de telefoon: of ik wel cash wilde betalen, want creditcards kon het bedrijf niet accepteren.' Ook nu bleek Iwans ervaring voor een perfecte voorbereiding te zorgen: cash betalen was geen probleem. 'De dagen voor de orkaan was ik iedere geldautomaat afgegaan om voor de zekerheid wat te hebben. Ik had dus alles bij me.'
Normaal kun je boven New York niet hoger vliegen dan 2000 feet (600 meter). Hoewel je vanaf die hoogte ook mooie platen kunt schieten, doen een paar meter extra een luchtfoto als deze zeker goed. Omdat de vliegvelden nog potdicht waren en er nauwelijks luchtverkeer was, kreeg Iwan de kans om zijn helikopter hoger op te laten stijgen dan gebruikelijk. De airport controller liet hen hun gang gaan, vertelt Iwan enthousiast, 'zolang we maar met hem in contact bleven en uit de buurt van Obama die ook in de lucht zat.'
Het resultaat is een indrukwekkend beeld, geschoten van 5000 feet hoog, wat overeenkomt met zo'n 1500 meter. De editie van New York Magazine met de foto van Iwan Baan op de cover lag nog maar net in de kiosk toen de fotografische voltreffer werd opgepikt door bewonderaars van over de hele wereld. Zowel de online als geschreven media lieten de foto niet aan zich voorbij gaan en op Twitter en Facebook werd de foto massaal geliked en gedeeld. 'Ik had niet verwacht dat de foto zo'n impact zou hebben', besluit Iwan eerlijkheidshalve. 'Elke minuut krijg ik een Google Alert, hij is echt al honderden keren besproken en getweet!'
Toeval of niet, een mooie
Toeval of niet, een mooie plaat is het.
hihi
hihi
toeval?
als je tijdens zo'n storm in een helicopter zit, dan heb je het toeval al een aardig handje geholpen.
Van harte.
newspicture of the year !!!!
newspicture of the year !!!!
"De luchtfoto van een door
"De luchtfoto van een door Sandy verwoest Manhatten ging razendsnel de wereld over via Twitter en de media."
verwoest Manhatten.... ?
Je hebt natuurlijk gelijk,
Je hebt natuurlijk gelijk, dank! Ik heb het aangepast.